Nightjet vervoert 1,4 miljoen treinreizigers
07 dec 2017 11:52
De Nightjet nachttreinen van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben in het eerste jaar 1,4 miljoen reizigers vervoerd. Dat maakt de ÖBB tegenover Treinreiziger.nl bekend.
De Nightjet rijdt dagelijks op 15 verbindingen. Ook Nederlanders pakken graag de nachttrein. “Vooral de Nightjet van Düsseldorf naar Wenen, München en Innsbrück is onder Nederlanders populair”, weet ÖBB woordvoerder Bernhard Rieder. Nederland zelf is niet aangesloten op het nachtnet van de Oostenrijkse spoorwegen. Tenminste, nog niet. Rieder: “Een verbinding met Nederland is voor ons zeer interessant, maar we zijn ook afhankelijk van partners in Nederland, evenals het beschikbare rollend materieel.”
Rijtuigen
NS International staat voor een samenwerking open. “We hebben onze interesse kenbaar gemaakt bij de ÖBB. We gaan zelf geen slaaptreinen rijden, dat moet altijd met een buitenlandse partner die ook materieel heeft. Dan kan het risico gedeeld worden”, legt NS woordvoerder Ton Boon uit. Op korte termijn zit een verbinding met Nederland er niet in vanwege materieelgebrek. Het materieelgebrek wordt bij de ÖBB vanaf 2020 opgelost door de instroom van nieuwe slaaprijtuigen. Vanaf dat moment zijn er 100 rijtuigen beschikbaar om nieuwe diensten aan te bieden, liet de ÖBB eerder aan OV-Magazine weten.
Duitsland
Met de 1,4 miljoen nachtreizigers die Nightjet nu vervoert is de ÖBB tevreden. Rieder: “Het gaat volgens plan. Al onze lijnen zijn succesvol. Op tal van verbindingen kan ook de auto dagelijks of op bepaalde dagen mee. “Nachttreinen en autotreinen vormen een integraal onderdeel van het ÖBB langeafstandsaanbod. Ook voor de lange termijn, na 2023. Vooral het verkeer van en naar Duitsland is voor ÖBB belangrijk.”
CityNightLine
Tot vorig jaar onderhield de Duitse spoorwegen onder de naam CityNightLine een netwerk van nachttreinen. Vorig jaar besloot Deutsche Bahn te stoppen met alle nachttreinen. Daarop introduceerde ÖBB de Nightjet. Het ÖBB Nightjet netwerk bestaat uit 6 verbindingen waar voorheen DB actief was, en uit zes ÖBB nachttreinen.
Geweldig dat de Oostenrijkse spoorwegen de (nachttrein) reiziger niet in de steek heeft gelaten! Op naar een verdubbeling van het aantal reizigers.
In juni naar Innsbruck geweest vanuit Düsseldorf. Prima verbinding, ben van plan om volgend jaar weer te gaan.
Vreemd dat het nu zo op een ‘klein’land aan komt. Het is onvermijdelijk dat ook langere afstanden binnen Europa weer met de trein gedaan worden. Vliegen is vermoedelijk eerder dan verwacht niet meer te accepteren voor transport wat ook over land kan. Belangrijk is dat de prijs werkbaar blijft. Het voordeel van dit soort transport is dat ‘s avonds kunt vertrekken en de volgende morgen uitgerust ter plekke kan zijn.
NS heeft toch niets meer te bieden dan een geschikte locomotief met machinist. Buiten de koninklijke trein is er geen slaaptrein meer beschikbaar en personeel is er ook haast niet. Belangrijkste is dat men in Nederland een fatsoenlijk vertrek station met parkeervoorziening aanbiedt en een werkbare as-kilometerprijs. Daar ligt ook het probleem voor de autotreinen.
Oostenrijk is een klein land, maar wel centraal gelegen. Daarom is het geschikt als ‘hub’ in een nachtnet. Nederland als geografische uithoek is dat veel minder.
Maar er is toch ook geen sprake van een hub? Alleen van een verbinding. Gewoon een of twee nachttreinen, zoals vroeger, lijkt me niet te veel gevraagd.
Duitsland zou veel logischer zijn als leider… Daar ziet men het niet meer zitten en is de ondernemingsdrift verdwenen. Maar goed, als ÖBB het wel klaart ook goed.
Het is voor Nederland zo ook goed wanneer je een beetje gunstig in Düsseldorf of Keulen kan geraken. Een eigen trein uit Utrecht blijft lastig. Wat wordt dan de eindbestemming? Berlijn, München of Kopenhagen.
Nu de SNCF nog met een nachttrein naar Zuid-Frankrijk of een nacht TGV vanaf Brussel naar Aix en Provence of Barcelona/Madrid. Dan gebeurt er op die grensovergang ook nog wat.
De oude terminal in Den Bosch opknappen en weldra zou je vandaar uit weer autoslaaptreinen kunnen laten rijden bovendien gunstig gelegen vanaf de snelweg
Hoe kunnen we de koppen bij elkaar steken dat Wenen – Dusseldorp snel wordt verlengd naar Amsterdam Centraal. Waar zijn de Slaaprijtuigen van de CNL gebleven. Kunnen er niet op paar opgeknapt worden?
hoi,
vrees dat CNL rijtuigen zullen gesloopt worden wegens te oud …
De slaaprijtuigen zijn nu in dienst bij de oebb.
Maar de couchette rijtuigen zijn eigenlijk allemaal omgebouwde oude sneltrein rijtuigen die veelal sinds begin jaren 60 in dienst waren als sneltrein rijtuig.. opknappen kan altijd maar dat zal heel veel geld gaan kosten!
De rijtuigen waren zichtbaar van buiten echt op getuigen de filmpjes van noord west express.
De nieuwe nj rijtuigen zijn ook niet meer te vergelijken met het huidige concept.. en dat is maar goed ook tijd voor iets nieuws op nacht trein gebied.
De mus wagens (de nieuwste die toen in nl hebben gereden) hebben tot 2016 in Oostenrijkse nachttreinen dienst gedaan maar zijn in dec 2016 definitief uitgerangeerd.
De grote vraag is wat de tickets gaan kosten. Als het net als vroeger drie keer zo duur is als het vliegtuig zal het een lastig verhaal blijven.