Nieuwe dienstregeling zondag van start: dit wijzigt er
07 dec 2017 12:53
Komende zondag 10 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Vooral tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Leeuwarden en Meppel komen er treinen bij. Maar ook op tal van andere trajecten zijn er kleine en grote wijzigingen. Alle nieuwe treintijden staan ook in het papieren Spoorboekje van 2018.
Treinreizigers tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven krijgen vanaf zondag elke tien minuten een intercityverbinding. Door de extra intercity’s heeft NS met name de dienstregeling van een aantal Sprinters moeten wijzigen. Zo rijden de Sprinters Breukelen – Amsterdam straks vlak na elkaar, in plaats van een kwartierspatroon.
Zie ook: Deze treinreizigers zijn niet blij met de tienminutentrein
Reistijd
NS wijst op de vele wijzigingen rondom Den Bosch. “Zo creëren we meer rechtstreekse Sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter,” jubelt het spoorbedrijf. NS erkent dat het nieuwe spoorboekje niet voor iedereen positief uitpakt. “De meeste reiziger zullen daarvan profiteren, maar voor sommige reizigers wordt de reistijd helaas langer,” stelt het spoorbedrijf. Reizigers die er onder andere langer over gaan doen, zijn die tussen Utrecht en Rivierenland.
Uitgesteld
Zondag opent station Boskoop Snijdelwijk haar deuren. Ook Zwolle Stadshagen zou zondag geopend worden. Die opening is echter uitgesteld vanwege problemen op de Kamperlijn. Ook een aantal andere wijzigingen is vertraagd. Zo start de treindienst Hengelo – Bielefeld niet per 10 december, maar een maandje later. Ook de trein Amsterdam – Brussel blijft de komende maanden nog via de oude route rijden, in plaats van via Breda.
Alle intercitywijzigingen op een rij:
- Tussen Eindhoven en Amsterdam gaan 6 Intercity’s per uur rijden, waarvan vier rechtstreeks.
- Enkhuizen en Hoorn krijgen een rechtstreekse verbinding met Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Heerlen.
- Heerlen krijgt een rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS, maar verliest zijn rechtstreekse verbinding met Schiphol.
- Er rijdt ’s avonds en in de vroege ochtend nog maar één in plaats van twee keer per uur een Intercity op het traject Sittard – Heerlen
- Tussen Zwolle en Leeuwarden gaat elk halfuur een Intercity rijden die onderweg alleen stopt op Meppel, Steenwijk en Heerenveen.
- Tussen Vlissingen en Roosendaal gaan in de spitsrichting twee extra Intercity’s rijden die bovendien 15 minuten sneller zijn.
- Tussen Den Helder en Schagen gaan in de spitsrichting meer treinen rijden.
- Tussen Alkmaar en Haarlem gaat in de spits één Intercity extra rijden.
- Op zondag en in de avonduren gaan meer Intercity’s rijden tussen Nijmegen, Utrecht en Schiphol.
- Tussen Alkmaar en Amsterdam gaan op zondag 4 Intercity’s per uur rijden.
Belangrijkste Sprinter wijzigingen op een rij:
inclusief regionale treinen
- Keolis neemt de sprinters tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede over van NS en gaat hier rijden onder de naam Blauwnet. Op zondag komen er meer treinen tussen Zwolle en Kampen. Tussen Enschede en Raalte wordt een nieuwe sneltrein geïntroduceerd. Deze gaat na de zomer doorrijden van en naar Zwolle.
- De Sprinter tussen Arnhem en ’s-Hertogenbosch rijdt door naar Tilburg, Breda en Dordrecht en dus niet meer naar Eindhoven, Helmond en Deurne.
- De Sprinter tussen Deurne en ’s-Hertogenbosch wordt tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch 7 minuten sneller.
- Tussen Meppel en Leeuwarden gaat twee keer per uur een stoptrein rijden.
- Tussen Houten Castellum en Utrecht Centraal gaan in de spitsrichting 6 Sprinters per uur rijden.
- In de late avonduren tot 0:00 uur rijden elke dag in beide richtingen twee extra sprinters tussen Geldermalsen en ’s-Hertogenbosch
- De overstap in Tiel tussen NS en Arriva wordt met circa 20 minuten fors langer.
- De Sprinter tussen Tiel en Utrecht wordt ongeveer 5 minuten langzamer.
- De Sprinter Rhenen-Breukelen- Uitgeest staat 4 minuten stil in Wormerveer.
- Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal staan voortaan 6 minuten stil op Amsterdam Bijlmer ArenA om ingehaald te worden door een intercity. Op momenten dat de ICE naar Duitsland rijdt, wordt de wachttijd 12 minuten.
- De Sprinter tussen Apeldoorn, Almelo en Enschede moet op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo één keer per uur 13 minuten wachten voordat deze kan doorrijden richting Enschede. In de andere richting is dit 6 minuten.
Internationale wijzigingen
- In Heerlen wordt de overstap van de Intercity uit Eindhoven op de DB-trein naar Herzogenrath in beide richtingen circa 15 minuten korter.
- De NMBS-stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen rijdt in het weekend niet meer naar Lokeren maar gaat dan doorrijden naar Puurs. Doordeweeks wijzigt de vertrektijd circa een half uur.
- In de daluren wordt de reistijd van de ICE tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal drie minuten korter. In 2018 starten omvangrijke spoorwerkzaamheden op het Duitse traject van de ICE tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt. De ICE zal hierdoor regelmatig worden omgeleid en/of een langere reistijd hebben.
- Eurostar start in de loop van 2018 met een verbinding tussen Amsterdam en Londen. Deze trein rijdt twee keer per dag in beide richtingen en stopt in Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid.
- De Intercity Amsterdam – Brussel krijgt medio april een nieuwe route en zal dan niet meer stoppen te Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal, maar wel te Breda. De frequentie wordt op dat moment verlaagd van 16 naar 12x per dag. Daar staat tegen over dat er vier treinen Den Haag – Brussel bij komen.
- Vanaf 14 januari start de treindienst Hengelo – Bielefeld.
Zie ook:
Spoorboekje internationaal 2018: dit zijn de belangrijkste wijzigingen
Of koop het Europese spoorboekje van 2018.
– Er komt ook dagelijks een late trein Münster (23:08) -Enschede (0:26) en Enschede (0:32) – Gronau bij.
– Op werkdagen komt er weer de late trein Maastricht – Luik terug.
– De ICE wordt op ca. 60 dagen via Venlo omgeleid en heeft dan tussen Utrecht en Mönchengladbach geen stops.
– Op ca. 100 dagen vertrekt de stoptrein naar Düsseldorf wegens werkzaamheden een kwartier eerder uit Arnhem.
Nog wat meer wijzigingen:
– Er komt een extra spitsuurtrein Eindhoven-Deurne op zondag bij het sluiten de winkels.
– De treinen Rhenen-Utrecht rijden in het weekend in een ander patroon als doordeweeks.
– Er komen in de spits meer treinen van/naar Den Helder.
– Twee extra treinen Bergen op Zoom-Roosendaal in de ochtenspits.
– De spitssprinter Den Bosch-Oss rijdt in de tegenrichting als non-stop sneltrein en wordt toegankelijk voor reizigers.
– De laatste verbindingen aan het eind van de dag van Groningen naar Winschoten/Veendam worden ingekrompen.
Komende zondag is het 10 december, en geen 9 december.
Jammer dat de intercityverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen vv.volgend jaar vervalt zonder een redelijk alternatief. Een slechte zaak voor reizigers uit Zeeland en West-Brabant, want de stoptrein kost te veel tijd evenals omreizen via Breda.
De stoptrein naar Antwerpen rijdt nog wel gewoon. Die doet er weliswaar 20 minuten langer over dan de huidige IC maar is op zich gewoon een oplossing.
Waarschijnlijk zal de extra reistijd nihiel zijn.
Het klinkt alsof je de spoorwegen als vervoermiddel voor studenten en gepensioneerden en niet echt als een serieuze concurrent voor de auto…. Hoe zien de spoorwegen dat trouwens?
Het klinkt alsof je de spoorwegen als vervoermiddel voor studenten en gepensioneerden ziet en niet echt als een serieuze concurrent voor de auto…. Hoe zien de spoorwegen dat trouwens?
“Waarschijnlijk zal de extra reistijd nihiel zijn.”
Over welke reizen heb je het dan? En heb je die verbindingen bekeken?
De stoptrein Antwerpen – Roosendaal is immers zeer traag en sluit in Roosendaal nergens op aan.
Vanuit West-Brabant en Zeeland naar Antwerpen praat je misschien over 10 tot 20 reizigers per uur. Verder zijn er alleen wat middelbare scholieren die in Essen, Kalthouit of Kapellen wonen en in Roosendaal op school zitten. Alleen een stoptrein lijkt dan ook een adequaat aanbod.
Er zijn ook Nederlandse studenten die in Antwerpen naar een hogeschool gaan en waarschijnlijk nog meer groepen reizigers die van iets verder komen. Die stoptrein zou misschien voldoen als hij niet zo ontzettend langzaam was (bij vertraging kan hij bv. 10 minuten inhalen) en in Roosendaal betere aansluitingen had. Dat gaat echter vooralsnog niet veranderen.
Die Nederlandse studenten die in Antwerpen studeren komen in het algemeen niet uit Roosendaal en kunnen ook via Breda.
Die aftandse boemel is waardeloos en sluit inderdaad nergens op aan. Het wordt een wereldreis om vanuit het uiterste westen van Brabant en vanuit Zeeland naar Antwerpen te komen per trein. En als je via Breda zou gaan, is er daar ook nog eens geen aansluiting op de Benelux, dus moet je in Breda weer lang wachten. Maar ik moet eerst nog maar zien of die trein via Breda wel gaat rijden in 2018 en of er niet weer allerlei problemen mee ontstaan.
Het antwoord is dat de NS hier geen concurrent is voor de auto en wellicht geldt dat voor alle trajecten waar ze het draagvlak voor intercities niet groot genoeg acht? Ik neem het niet de NS kwalijk maar de politiek die de winstdoelstelling belangrijker vindt dan maatschappelijke doelstellingen.
Heb je in de ochtend en rond 17:00 a 18:00 wel eens op station Roosendaal gekeken?
Doe die 10 studenten maar x10
Zeer slechte zaak om met de intercity Brussel – Amsterdam met maar 160 km / u over de HSL te rijden en dan ook nog via Breda. Hoe komen ze er bij. Ik zie de reistijd alleen maar langer worden. En enkele stations worden gewoon over geslagen.Aan reizigers word helemaal niet gedacht.
Volgens mij was het de bedoeling om er met 200 km / u overheen te gaan (nog steeds niet de snelheid van 250 km/u die wenselijk is).
Met 160 km / u over de HSL lijn zou schandalig zijn op zo’n hoogwaardige spoorlijn.
THALYS en volgend jaar de Eurostar worden door treinen die maar 160 / km per uur rijden ongelofelijk afgeremd als deze met vertraging rijden op de HSL. Zeker als de Benelux er ook nog bij komt.
Met het huidige rollend materieel, ingezet als Intercity Direct, IC Brussel-Amsterdam/Den Haag en IC Den Haag-Eindhoven, mag, en dus kan en zal, niet sneller worden gereden dan 160 k.p.h.
Die treinen kunnen helemaal niet harder dan 160 kmh
Wat doe je dan ook met dat langzame materieel op een kostbare HSL.