Niet vliegen, maar met Interrail door Europa. “Een adembenemend avontuur”
14 sep 2021 7:59
Het was februari 2020 en we planden een heuse vliegreis naar Azië… Enkele maanden later beseften we dat dit hopeloos was. Daarom zochten we een alternatief. De auto was uitgesloten aangezien rijden absoluut niet aan mij besteed is, met de trein naar het werk daarentegen, dat voelde al een beetje als reizen. Erg last minute gingen we op zoek naar de perfecte treinroute voor een startende interrailer, met enkele persoonlijke touches. Ik neem je mee op ons avontuur en spoiler… er komt nog een vervolg!
Lotte heeft dit verhaal ingestuurd in het kader van een wedstrijd. Op het moment dat Treinreiziger.nl vraagt de foto’s in te sturen blijkt de Belgische bezig met een nieuwe Interrail-reis. En daarbij zal het niet blijven. Want – gesponsord door Interrail – zal Treinreiziger.nl ook aan Lotte een Interrail-pas aanbieden. Samen met David Dietzenbacher is ze namelijk één van de winnaars. Wil je ook je reiservaringen delen? Stuur een e-mail naar reisverhalen@treinreiziger.nl.
Door Lotte Verheyen
Met de ICE naar Wenen
Aangezien het onze eerste verre treinreis was, gingen we voor een logische route. We reisden vanuit Leuven (België) af naar Luik-Guillemins (Je kan je treinreis ook starten vanuit Brussel) en stapten daar op de trein naar Frankfurt. Met de ICE was het avontuur nu echt begonnen: koffie aan boord en zulk comfort in tweede klasse, dit was een nieuwe ervaring. Vanuit Frankfurt ging het in een vlotte vaart naar Wenen. Een route van ongeveer zeven uur zonder overstappen en slechts enkele tussenstops, ideaal dus als instaproute.
We reserveerden plaatsen in deze trein en dat was ook echt wel nodig, aarzel niet om mensen weg te sturen van je gereserveerde plaats. De plaatselijke bevolking zet zich neer op gereserveerde plaatsen tot de betreffende stop, geef je geen teken, dan blijven ze gewoon zitten. Verder waren we in het begin nog best klungelig met onze valiezen, maar andere passagiers hielpen ons met de valiezen optillen en in de bagagerekken plaatsen. Hier waren we uiteraard erg dankbaar voor.
Alles verliep erg vlot en zo kwamen we na een reis van in totaal ongeveer tien uur aan in Wenen. Hier trokken we vooral van de ene naar de andere toeristische hotspot. Maar vergis je niet, er liggen nog verrassingen in het verschiet.
Per trein naar Boedapest
Na Wenen deden we ook Boedapest aan. Dit is een erg vlotte verbinding die meerdere keren per dag rijdt en slechts twee uur en half duurt. Wij kozen ervoor om laat in de avond te reizen. Zodoende genoten we nog een hele dag van Wenen en na het avondeten rustten we uit op de trein. Zodra we aankwamen in Boedapest, konden we na een korte wandeling naar het hotel al meteen onze bedden induiken. De volgende dag waren we weer fris en monter om onder andere het parlementsgebouw te bezoeken. Een niet te missen bezienswaardigheid, al was het in ons geval wat minder omwille van het bewolkte weer.
De bezienswaardigheden die we hadden geselecteerd verspreidden zich over het gedeelte Boeda en Pest, daarom raad ik wel aan om in Boedapest meteen een meerdagenpas voor het openbaar vervoer aan te schaffen. Dit kostte ons 4150 HUF, zo’n 11 euro voor drie dagen en heeft onze voeten flink wat gespaard. Alsnog overschreden we met gemak de 15.000 stappen per dag!
Na het verkennen van twee hoofdsteden in een vijftal dagen kan ik een Thaise massage bij slechter weer ten zeerste aanraden. Voor de prijs hoef je het niet laten, bekijk wel eerst enkele recensies op internet. Niet elke zaak ziet er even verzorgd uit van op de straat, maar de binnenkant kan je erg positief verrassen! Tot zover de platgetreden paden, weg van de stad.
Maak er je eigen droomreis van
Een gevarieerde reis stond erg hoog op ons lijstje. Daarom wilden we ook een aantal dagen puur ontspannen op een strand. Het Balaton is daarvoor de perfecte uitvalsbasis. Wist je trouwens dat ton eigenlijk gewoon meer betekent in het Hongaars?
We hadden geen specifieke plaats waar we heen wilden. Daardoor kwamen we eigenlijk per toeval terecht bij Keszthely. Zoals de naam doet vermoeden was er hier inderdaad een kasteel, maar in het Hongaars komt deze betekenis niet overeen. We boekten hier een airbnb, namelijk vintage apartman, Hongaars voor een appartement. Dit was een supergezellig ingerichte verblijfplaats net zoals de wandelstraat waarop het gelegen was.
Op deze straat waren allemaal kleine houten hutjes, die stonden er duidelijk maar tijdelijk. We ontdekten dat op deze data net het jaarlijks wijnfestival gepland stond. Wat een topervaring was dat! Je kocht een glas wijn en kon dit vervolgens aan elk standje laten bijvullen met wijn. Deze kochten we per deciliter. Bij het eerste glas zei ik dat 2 dl prima was, was dat een foute inschatting… Die wijn hebben we toch maar verdeeld over twee glazen… De prijzen waren zeer democratisch want voor 350 HUF oftewel 1 euro had je al 1 dl wijn. De riesling moet je zeker een keertje proeven!
Na het wijnfestival stonden enkele dagen ontspannen op het programma. We moesten wel betalen om te kunnen zonnen aan het Balaton, maar voor enkele euro’s had je al een meerdagenpas. Zeker de moeite om aan te schaffen in plaats van elke dag in de rij te staan voor een dagticket. Let er wel op dat je meteen alles meeneemt, want binnen is binnen. Er zijn wel genoeg winkeltjes en eetgelegenheden op het domein. Betreed deze best niet pal op de middag want dan kan je wel heel lang op eten moeten wachten, qua efficiëntie is het er niet optimaal.
Het is trouwens best wel fijn om in contact te komen met de plaatselijke bevolking. Zo zaten we op een middag samen met enkele Hongaarse meisjes aan een tafeltje. Voor hen is een uitstap naar het Balaton erg duur. Zij willen hier erg van genieten door een waterfiets of een sup te huren. We konden dit dan samen huren om de kostprijs te drukken. Zo huurden we uiteindelijk voor omgerekend slechts enkele euro’s een waterfiets en een sup. Voor mij was het suppen ook een nieuwe ervaring die ik zeker nog een keer wil herhalen.
Per trein door de bergen
Na enkele steden en een zonvakantie, trokken we nu weer wat meer richting huis. We vertrokken al om 6 uur ‘s morgens in Keszthely om naar Obertraun, in het binnenland van Oostenrijk, te trekken. Hier kwamen we rond 16 uur aan. We kozen deze plaats omwille van het naburige Hallstatt, ook wel gekend als het Frozendorpje. Wij overnachtten dus in het dorpje aan de andere kant van het meer wegens iets goedkoper, al was het nog steeds de duurste stop uit de hele reis.
Gedurende de treinrit maakten we al erg veel foto’s en filmpjes van de mooie natuur en de gezellige dorpjes. Tot het moment dat we van de trein stapten en beseften dat Obertraun nog veel mooier was dan de treinroute die al tot de verbazing sprak. We beslisten dan ook meteen om nog een extra nacht aan ons verblijf toe te voegen.
We overnachtten in Haus Hepi, een geweldige accommodatie! Een erg vriendelijk koppel, uitgeweken uit het Verenigd Koninkrijk, voorzag ons van een uitgebreid ontbijt met zicht op de bergen in een authentieke setting.
Vanuit onze accommodatie konden we de boot nemen naar Hallstatt. Wat we lazen, was zeker waar, we waanden ons inderdaad in een Disneyfilm. Wat een prachtig gezellig dorpje. Zeker de moeite om te bezoeken, maar wel heel erg toeristisch. In de kerk hadden we een aparte, maar fijne ervaring, daar voelde een kat zich wel heel erg thuis. Verder aten we ook vis recht uit het meer, zeker de moeite om te bestellen!
Verder maakten we ook een wandeling in de bergen. Met de kabellift gingen we de hoogte in en doken we een ijsgrot in. We vertrokken in Obertraun met een temperatuur van bijna 30 graden om vervolgens de grot te bezoeken waar het tot -10 graden was. Bekijk dus zeker of je in de bergen geen koudere temperaturen zal moeten trotseren zodat je toch een plekje voorziet voor warme kleding. De bergen zullen je dankbaar zijn. Wij maken deze fout niet nog een keertje.
Na deze prachtige dagen zat onze reis er weer op, of dat dachten we toch…
Geen treinreis zonder vertragingen
Alles liep erg vlot, zo mogelijk te vlot. Op de terugweg liep het nog even mis. We liepen zulke vertraging op dat we niet alleen onze aansluiting misten, maar ook geen volgende aansluiting meer hadden naar huis.
Hierdoor stapten we uiteindelijk uit in Keulen om daar nog een extra overnachting te maken.
We voelden dat deze extra tussenstop niet ingepland stond, we waren moe en hadden weinig energie om de stad volledig te verkennen.
Toch hebben we nog genoten van deze extra dag en houdt het ons niet tegen om opnieuw te reizen met de trein.
Opnieuw aan de slag
De treinplanner kent inmiddels geen geheimen meer. Daarom zullen we ook dit jaar opnieuw met de trein een rondreis maken. Vermits een reis door meerdere landen wat moeilijker is, trekken we dit jaar doorheen één land.
We kozen voor een uitdagendere reis. We herhalen de eerste treinrit van afgelopen jaar, maar voegen er nog een langere treinrit aan toe met de nachttrein. Zo zullen we hopelijk stranden in centraal-Roemenië en van daaruit het land doortrekken.
Een rugzak vol goede tips
- De treinplanner van interrail is een must om op je telefoon te hebben. Als er ergens wat misloopt met een aansluiting kan je daar meteen terecht voor een alternatieve route.
- Als je kan reserveren, neem dan het zekere voor het onzekere. Liever 4 euro betalen voor een zitplaats op een trein waar keuze te over is dan niet te kunnen zitten.
- Wat hier ook handig aan is: je bent er zeker van dat je in een treinstel zit dat naar jouw bestemming rijdt.
- Voorzie telkens wat eten en drinken voor op de trein, je weet nooit hoe lang je trip zal duren en of het restauratiestel ook echt aanwezig is. Een externe batterij en wat gedownloade afleveringen van een serie zijn ook mooi meegenomen. Meestal heb je wel een stopcontact en wifi, meer reken hier niet op.
- Geniet van het uitzicht. Treinen rijden vaak op plaatsen waar je met een auto of een vliegtuig niet komt. Dit zijn dus prachtige stukjes natuur.
- Vergeet vooral niet te ontspannen! Het is soms even stressen bij een overstap of een trein met vele treinstellen, maar zet je neer in je wagon en laat het los.
Interrailen is een avontuur dat je nooit meer vergeet!
Nog een tip voor InterRailers: zorg voor alternatieve p;lannen voor als -bijvoorbeeld- de Duitse spoorwgeen weer eens besluiten te staken en daarmee het hele land platleggen. Treinstakingen kunnen je hele planning in hert honderd sturen en een alternatief kan dan handig zijn. Zo heb ik een Denemarkentrip voor september geschrapt wegens de voortdurende onzekerheid of de treinen in Duitsland wel of niet zullen rijden (om vanuit grote delen van Europa Denemarken in te komen moet je via Duitsland gaan -of vliegen, maar dat is toch niet echt de bedoeling van IR).
Het is slim om een alternatief plan te bedenken bij het maken van een treinreis.
Maar als je er zo over nadenkt is het toch van de zotte dat je een reis naar Denemarken moet annuleren vanwege onzekerheden. Dit alleen omdat zo’n incapabele vakbond zo nodig moet staken en hiermee heel Duitsland voor meerdere dagen platlegt.
Ook bij vliegmaatschappijen zal ongetwijfeld weleens worden gestaakt. Maar je bedenkt een vliegvakantie naar Spanje toch ook niet een alternatief naar Italië voor het geval dat…
Helaas legt de trein het af tegen het vliegtuig op het gebied van flexibiliteit.
Ben nu op weg met IR (storno van verl. jaar) en ben inmiddels ook naar DK geweest-stukje SE stond ook op de lijst en-jawel, door enorme Verspaetung van DB haalde ik de inmiddels niet meer rijdende NachtTrein ab HH niet meer en moest dat skippen.
Ben nu op weg naar EIN airport om voor 15 eur te vliegen naar Bp. In HU is OV gratis voor senioren uit de EU vanaf 65 en tot die groep behoor ik.
TIP: forum voor allerlei typische 1e x IR-nutzers: raildude.
EN: gebruik beter niet die IR planner-maar die van het land in kwestie.
Hou er in doorsnee maar rekening mee dat zeker 10% van optimistisch geplande langere reizen anders zal verlopen.
Maar het blijkt dus in de praktijk dat het overgrote deel van de jongere IR-reizenden al heel spannend van hoofdstad via direkte trein naar hoofdstad tuft en in hoStels slaapt.
Inderdaad, Interrail is een fantastisch avontuur.
Voor corona ging ik vele jaren 2x per jaar naar de Alpenlanden, maar helaas heb ik de laatste 2 jaar niets meer kunnen ondernemen. Nu ik gevaccineerd ben en vele Europese landen weer op geel staan durf ik begin volgend jaar weer een interrailreis te ondernemen. Op de terugweg naar Nederland neem ik dan meestal de Zwitserse EC 8 met een panoramarijtuig 1ste klas vanaf 10.59 uur uit Zürich HB langs de Rijn via Koblenz tot Duisburg met aankomst 17.45 uur en dan met de ICE naar Arnhem. De EC 8 rijdt helemaal door naar Hamburg met aankomst 21.30 uur. Een echte aanrander.
De Eurocity EC9 (Hamburg-Zürich) en EC8 (Zürich-Hamburg) zijn inderdaad een echte aanrader! Deze treinen rijden ook op zeer fijne tijden waardoor je vanuit Nederland goed richting Zwitserland kan reizen, en andersom.
Langs de route heb je ook goede overstapmogelijkheden op andere treinen, zoals de trein richting het Schwarzwald. En heel erg veel langzamer dan de ICE’s in dezelfde richting is de trein ook weer niet.
Enig nadeel is ook hier weer de storingsgevoeligheid en de punctualiteit. Maargoed, ook hier is het beter om voor de zekerheid een iets wat langere overstap in te plannen bij een reservering.
Wat zijn valiezen?
Koffers
woord markeren en rechts-klik. Dan met google laten zoeken. Heel gemakkelijk.
encyclo.nl › begrip › valiezen
Reistassen, met name diegene die van tapijt of van imitatietapijtstof zijn gemaakt; van een type en stijl die populair waren in de 19e eeuw. Categorie: Houders …
“Bestijg den trein nooit zonder uw valies met dromen” (gedicht Bericht aan de reiziger, Jan van Nijlen)
Ik reis al ongeveer 30 jaar iedere winter zo’n vier maanden ( ik ben een langlaufer die veel wedstrijden loopt ) met interrail door heel Europa.
Dat gaat niet altijd even goed en je moet flexibel zijn, maar je leert om goed te zoeken bij de landelijke spoorwegen en de internationale apps en dan is er geen betere manier om te reizen !
Qua railplanner kun je beter de nationale planners gebruiken, die van de DB is grandioos (een van de weinige zaken bij DB die nog echt volop functioneert). De I terrein app kende bijvoorbeeld lange tijd de directe Eurobahn tussen Venlo en Viersen niet en gaf als reisadvies:
Venlo–Nijmegen met Arriva, dan Nijmegen-Arnhem met NS, vervolgens Arnhem-Duisburg met de ICE of Abellio en ten slotte Duisburg-Viersen met DB Regio. Ruim 3,5 uur en vidr vervoerders terwijl Venlo-Viersen nog geen half uurtje rechtstreeks is.
Die rit is in de IR-app inmiddels bekend, maar de app kent nog lang niet alle verbindingen en ze zijn ook niet alijd handmatig in te voeren.
Vindt al die reizen met de trein heel leuk, maar alleen de reseverings kosten niet, neem nu Geneve naar Barcelona wat dat kost, kan je makkelijk alleen al van op en neer naar aamsterdam met het vliegtuig
De reserveringskosten in Spanje en Frankrijk zijn met Interrail vrij hoog. De nachttrein ook. Maar in Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Oostenrijk en Tsjechië valt het zeker mee. Ook Italië valt wel mee.
Kaartjes kopen in het buitenland is denk ik goedkoper als hier
Dat ligt er heel erg aan.