Materieel tekort dreigt bij NS
23 sep 2015 13:43
De Nederlandse Spoorwegen hebben steeds minder treinen tot hun beschikking. Oorzaak is de uitstroom van 41 oude treinstellen van het type Mat ´64. Pas in september 2016 zullen er vervangende treinen beschikbaar zijn.
Dat laat het spoorbedrijf weten aan Treinreiziger.nl. De uitstroom van de oude Mat ´64-treinen is eerder dit jaar al begonnen. Begin dit jaar waren er nog 41 stellen rijvaardig, maar aan het einde van het jaar staan alle treinen van dit type werkloos aan de kant. Daarmee gaan er 5.000 zitplekken verloren. Vervangende treinen zullen er dan nog niet zijn.
Dieptepunt van de eeuw
Een oud-stafmedewerker van NS, Michiel te Broek, schrijft in het blad Op de Rails zelfs dat het dieptepunt van de eeuw wordt bereikt wat betreft materieelbeschikbaarheid. Ook bij reizigersvereniging Rover zijn er zorgen, al hoopt de vereniging dat het spoorbedrijf voldoende reservetreinen weet vrij te spelen. Binnenkort wordt Rover door NS daarover geïnformeerd.
11 Dubbeldekkers
Tegenover Treinreiziger.nl benadrukt een woordvoerder van NS dat er wel 11 oude dubbeldekstreinen (DDM1) rijvaardig worden gemaakt, bovenop de 18 dubbeldekkers (DD-AR) die eerder al in de reizigersdienst verschenen. "In september 2016, wanneer de behoefte het hoogst is, zullen de dubbeldekstreinen van type DDM1 ingezet worden .Het gaat om meer rijtuigen dan er aan Mat’ 64 uitgaan dit jaar," stelt NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg.
Te oud
De oude Mat ´64-treinstellen moeten volgens het spoorbedrijf eind 2015 buiten dienst genomen worden, omdat de treinstellen simpelweg te oud worden. "Ze zouden theoretisch alleen nog kunnen blijven rijden na een grondige revisie waarbij ze aan allerlei nieuwe eisen moeten voldoen. Dit is echter geen optie meer, omdat de treinen al bijna 50 jaar oud zijn," legt Van Scherrenburg uit.
Structureel te klein
In de eerste maanden van 2016 worden alle Mat ´64-treinen werkloos terwijl de 11 dubbeldekstreinen dan nog niet rijklaar zijn. Volgens het blad Op de Rails wil NS het tekort dan opvangen door een aantal treinen in de spits structureel te klein samen te stellen en scherper te plannen.
Lange termijn
Op de lange termijn zijn de vooruitzichten gunstiger: eind 2016 stromen de 58 nieuwe FLIRT-treinen van het Zwitserse Stadler in. Die kunnen dan zowel de Mat ´64-treinen als de oude dubbeldekkers vervangen. Daarna volgen ook nog de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)-treinstellen van het Spaanse CAF. De circa 120 SNG-treinstellen stromen medio 2018 in.