fbpx

De laatste trein? Naar Stavoren al om 21:22

12 dec 2017 15:01

Op verzoek van het Algemeen Dagblad heeft Treinreiziger.nl steekproefsgewijs gekeken naar de laatste treinverbinding op verschillende trajecten. Op vier trajecten gaat de laatste trein in de nieuwe dienstregeling eerder, terwijl op een enkel traject de laatste trein ook later gaat. De vroegste laatste trein rijdt op het traject Leeuwarden – Stavoren. Doordeweeks al om 21:22 uur.

Op veel trajecten blijft de laatste trein op ongeveer dezelfde tijd rijden. Dat geldt ook voor het voorbeeld Leeuwarden – Stavoren. Daar rijdt al ruim 20 jaar de laatste trein doordeweeks rond dat tijdstip. Stavoren is een dorpje met slechts 950 inwoners. Veel soortgelijke dorpen hebben niet eens een treinverbinding en moeten het met een bus doen. Dat de laatste trein naar Stavoren daarom relatief vroeg gaat, is dan ook niet vreemd.

Enschede – Almelo

Op een enkel traject gaat de laatste trein sinds zondag eerder. Bijvoorbeeld wie vanuit Enschede naar Hengelo of Almelo wil. In het weekend reed de laatste trein om 0:34 uur tot aan Hengelo en doordeweeks de laatste trein om 0:04 tot aan Almelo. Sinds zondag is de treindienst (deels) overgegaan naar Keolis en rijdt de laatste trein al om 23:35 uur. Dat is dus een uur eerder. Daar staat tegenover dat de laatste trein Enschede – Zwolle juist een half uur later vertrekt (van 23:04 naar 23:35 uur).

Andere trajecten

Tussen Utrecht en Tiel rijdt de laatste trein drie dagen per week sinds zondag ook bijna 25 minuten eerder. De laatste trein vertrekt daar nu om 23:41 uur, terwijl dat zaterdag nog om 0:05 uur was. Verder rijdt de laatste trein Enkhuizen – Amsterdam een klein kwartier eerder. RTV Noord schrijft bovendien dat de laatste trein Groningen – Winschoten (Arriva) sinds zondag een half uur eerder vertrekt.

Voor twaalf uur

Treinreiziger.nl onderzocht in totaal op 75 verbindingen gegevens over de laatste treinverbindingen. Op 28 van de 75 verbindingen is de laatste rechtstreekse reismogelijkheid doordeweeks al voor twaalf uur ‘s nachts. Dat geldt niet op dagen rond het weekend. Dan rijden er op tal van trajecten latere treinen. Vooral rond Amsterdam en Eindhoven rijden er dan extra treinen. Zo rijdt de laatste trein Den Bosch – Utrecht meestal al om 23:58 uur, maar rond het weekend rijdt de laatste trein pas om 1:48 uur. “We rijden treinen als daar voldoende interesse voor is van onze reizigers. Als het ook in een busje past, is het natuurlijk niet nodig” legt NS woordvoerder Erik Kroeze tegenover het AD uit. Tussen Rotterdam, Delft, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal rijden heel de nacht door treinen. Wel duurt een treinreis Rotterdam – Utrecht ‘s nachts ruim een uur langer dan overdag.

Klachten

Vervroegen van late treinen is bij iedere nieuwe dienstregeling een bron van ergernis, stelt Reizigersorganisatie Rover. Er is immers geen alternatief; er gaat geen volgende trein meer. Dat ondervond ook de zoon van John Broekman. “Mijn zoon werkte in het UMC Utrecht als verpleger. Als hij late dienst had kon hij net de trein naar Naarden-Bussum van 00:10 of 00:23 halen. Toen de nieuwe dienstregeling werd ingevoerd ging de laatste trein al om 23:44 uur. Onmogelijk om te halen. ‘Een wijziging in de dienstregeling was de enige mededeling die we kregen toen we klaagden.’ Maandenlang ben ik hem toen maar met de auto gaan halen vanuit Bussum. Maar dat houdt natuurlijk een keer op. Uiteindelijk heeft hij mede door het reisprobleem een andere baan genomen.’’

0 0 stemmen
Artikel waardering
26 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan de Lange
6 jaren geleden

Stavoren is geen dorp maar een stad, als eerste Friese gemeenschap sinds 1058 stadsrechten in bezit,
Dat betekent dat Stavoren stadsrechten heeft en 1 van de Elfsteden tocht.

F.F.W. Beijerling
6 jaren geleden
Antwoord aan  Johan de Lange

Dorp of stad, het aantal inwoners is eender …

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Johan de Lange

De Stavorense bewoners gaan massaal liever met de auto. Er is geen recht op laat treintransport voor anderhalve man en een paardenkop.

Anoniem
6 jaren geleden

Oudste stad van Nederland kijk het maar na.

F.F.W. Beijerling
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Is dat een reden voor latere treinen?

Tjerk Zwaan Stavoren
6 jaren geleden

Oudste stad van Nederland kijk het maar na.

Jordanees
6 jaren geleden

Stadsrechten hebben tegenwoordig geen status meer
Dat is een verouderde definitie. Tegenwoordig
Wordt er gekeken naar aantal inwoners. Per
Land geld er een andere definitie aan de
Aan de hand van gemiddeld aantal inwoners.
In Nederland is een plaats een stad als de
Plaats meer dan 10000 of 20000 inwoners heeft.

Rian van der Borgt
6 jaren geleden
Antwoord aan  Jordanees

Wettelijk gezien bestaan er geen dorpen of steden, alleen gemeenten.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Inwoners van oude steden (met oude stadsrechten) doen graag alsof ze toch eigenlijk beter zijn (en anderen dus minder). Zoals Jodocus van Stavoren tot Zwolle en Kampen.

dries molenaar
6 jaren geleden

Misschien weet Rover hoe je treinen voor vier passagiers kan laten rijden?

Boeloe
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Haha, en die paardenkop dan? Wellicht is zoiets dan een idee 😉

http://www.railroadhandcar.com/history/history.php

Rene
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Op andere trajecten rijdt men ook voor een handvol passsagiers in de avond. Bijvoorbeeld de NS van Dordrecht naar Breda (2x per uur) en Arriva op Elst – Tiel. Waarom daar wel nog late treinen en tussen Leeuwarden en Stavoren dan niet!?

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Rene

Dordrecht en Breda zijn echt vergelijkbaar met Stavoren, maar niet heus. Overigens rijdt daar NS en niet Arriva.

Rene
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Tussen Breda en Dordrecht reist ook bijna niemand na 21 uur, er wordt lucht vervoerd. Dus ze zijn wel degelijk vergelijkbaar. Of NS of Arriva er rijdt doet niet terzake.

hans bikker
6 jaren geleden

In Nederland een luxe laat op de avond nog treinverkeer. In het buitenland is het heel normaal dat op bepaalde lijnen de treindienst vroeg wordt gestaakt.

P.Heesakkers
6 jaren geleden

Het openbaar vervoer in haar geheel kalft met het jaar verder af. Het autogebruik neemt steeds sneller toe. Het zal m.i. een reden hebben, n.l. De betrouwbaarheid van dienstuitvoering, zeker als met de trein nemen elke dag nu al groteske vormen aan. De angst dat men niet meer op tijd thuis geraakt door allerlei verstoringen, doet bezoekers van avondactiviteiten als schouwburg of een avondje stappen en wat al niet meer, doet veel van deze groepen besluiten in de auto te stappen. Helaas! Zelf ben ik nog fervent O.V. gebruiker, in weerwil van spot en hoon van mijn ruime omgeving. Maar dat het O.V. bezig is aan haar eigen afbraakcampagne is me wel duidelijk. Mede door haar bereikbaarheid van bestemmingen en de hoge kosten van gemeenschappelijk vervoer. De prijzen zijn gigantisch. Reeds lange tijd ervaar ik het O.V. als studentenvervoer, waarbij aantal volwassenen en zeker ouderen in de min zijn. Men laat het zich maar gebeuren….

Wouter
6 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Ik maak veel gebruik van het openbaar vervoer en vind de prijzen buiten de spits nog wel te doen. Als je maar op de juiste adressen je treinkaartje koopt.

Rene
6 jaren geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Ik kan het alleen maar onderschrijven, P. Heesakkers. Zelf heb ik geen auto en ben dus veelvuldig OV-gebruiker, al vanaf na mijn studententijd. Maar steeds vaker vraag ik me af of ik wel zo door wil. Van werk naar huis duurt – zonder vertragingen – per trein 55 minuten (lange overstap van bijna een half uur erin), terwijl het met de auto in 10 minuten kan. Iets langer onderweg zijn per OV vind ik zeer acceptabel, maar een 5x langere reistijd is te gortig. Daarnaast voelt het niet prettig om als bijna enige 40+’er in een trein of bus vol met studenten en scholieren te zitten (die ook nog eens gratis of voor een appel en een ei reizen). Verder zijn veel plekken buiten de Randstad steeds onbereikbaarder geworden, met name in avonden en weekenden. En dat trekt dus nog minder reizigers, waardoor men kan zeggen: er is geen vraag; waarna men weer verder bezuinigt, kortom de bekende spiraal…. zo breekt het systeem zichzelf af en krijg je kunst-en vliegwerkoplossingen als belbusjes e.d. Daar pas ik voor. Dan wordt het een auto.

ik
6 jaren geleden

Ik ben fan van de trein maar begrijp niet waarom het duurder moet zijn als ik mijn reis onderbreek (langer dan 1/2 uur). Als ik naar Maastricht rij en in Sittard uitstap dan ben ik duurder uit omdat ik “via” Sittard gereisd heb, niemand kan me uitleggen hoe ik überhaupt in Maastricht kan komen per trein zonder via Sittard te reizen,er is in Nederland immers geen andere route dan via Sittard naar Maastricht (vanuit het noorden dan)! Ik moet er steeds om lachen maar ook huilen want waarom kost het meer als ik in Sittard uitstap en de(zelfde) reis vervolg??

Rene
6 jaren geleden
Antwoord aan  ik

Dat je dan meer betaalt is een kwestie van jammer, maar helaas, het is een gevolg van de werking van dit technologisch systeem met poortjes en de plastic chipkaarten. Het kan niet zien wat je uiteindelijke bestemming zal zijn en na 35 minuten geldt dus de laatste uitcheck maar als eindstation. Voordelig voor de vervoersbedrijven, dit systeem.

Dhr. Jansen
6 jaren geleden

Vergeet niet dat het station ook belangrijk is als overstappunt van de veerboot Enkhuizen-Stavoren v.v.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Dhr. Jansen

Vroeger. De veerboot vaart nu enkel als toeristische attractie en alleen in de zomerperiode

Chiel Robijn
6 jaren geleden
Antwoord aan  Dhr. Jansen

Dat was vroeger wel anders, want in de stoomtijd was dit een kortere HIJSM verbinding tussen Amsterdam en Groningen. Sommige stoomtreinen reden namelijk vanuit Stavoren door naar Groningen. Dat is nu niet meer mogelijk omdat men in Leeuwarden een overstap MOET maken naar de Arriva-trein naar Groningen. De wissels die in Leeuwarden het doorrijden van Stavoren/Harlingen Haven naar Groningen mogelijk maakten, zijn een aantal jaren geleden al opgebroken. Misschien een niet zo slimme zet geweest van Prorail… Scheelt misschien een heleboel (Duitse) toeristen in de Zuidwesthoek van Friesland en op de Waddeneilanden!

Chiel Robijn
6 jaren geleden

Laatste trein gaat trouwens niet om 21.22 uur maar om 22.22 uur uit Leeuwarden naar Stavoren. Vanuit Stavoren vertrekt de laatste trein naar Leeuwarden om 23.14 uur

David Nijenhuis
6 jaren geleden

Een geschikte oplossing om onrendabele lijnen in de avonduren nog wat betaalbaar te houden is het verbussen van laatste treindiensten, iets wat je in het buitenland regelmatig ziet. Beter dat je met hetzelfde geld twee bussen ipv 1 trein kunt laten rijden, zodat mensen een uur later ook van vervoer verzekerd zijn. Natuurlijk gaat deze vlieger alleen op als de ligging van wegen tamelijk parallel met de spoorlijn is en de reistijd niet aanzienlijk hoger is t.o.v. de trein. Een vervoerder als ARRIVA zou zoiets vanzelfsprekend makkelijker kunnen doen dan NS, ivm het snel paraat hebben van bussen.