China: In 2020 16.000 kilometer hogesnelheidslijn
31 jul 2009 14:09
China heeft ambitieuze plannen voor de hogesnelheidslijnen. Als het aan de Chinese overheid ligt, beschikt China in 2020 over 16.000 kilometer HSL spoor. Dat is 13.000 kilometer meer dan nu.
De Chinese staatsspoorwegen hebben een spoorwegnet van 78.000 kilometer. In 2012 moet het netwerk gegroeid zijn naar 110.000 kilometer spoor en in 2020 uiteindelijk 120.000 kilometer spoor. Onderdeel van deze gigantische uitbouw van het spoorwegnet vormen de investeringen in hogesnelheidslijnen. Van de 42.000 kilometer spoor die de komende 11 jaar aangelegd zullen worden, zal 13.000 kilometer hogesnelheidslijn worden.
100 miljard per jaar
Daarmee krijgt China in één klap een reusachtig hogesnelheidsnetwerk, zoals geen één land heeft. Voor de zwaarste assen zijn lijnen van het HSL-type in aanleg, uitsluitend voor reizigersvervoer. De Chinese blauwdrukken voorzien in vier Oost-West verlopende HSL-verbindingen, min of meer parallel, elk met een lengte van 2000 kilometer. Ook zijn vier Noord-Zuid-HSL-verbindingen gepland, elk ook 2000 kilometer lang. Een groot deel van China wordt op deze manier ontsloten door deze hoogwaardige lijnen. Verkeerskunde meldt dat voor de aanleg van HSL-verbindingen en Intercity-spoorlijnen jaarlijks 100 miljard euro beschikbaar is. Verder meldt Verkeerskunde dat dit bedrag wordt verdubbeld, mede om de economie een injectie te geven. Het totale net van snelle treinverbindingen in China komt in 2020 op ruim 16.000 kilometer. Tot de recente hoogstandjes behoort de 3000 kilometer lange spoorlijn naar Lhasa (Tibet), de hoogste spoorlijn ter wereld.
350 kilometer per uur
Er zullen twee soorten HSL-lijnen komen: enerzijds hogesnelheidslijnen geschikt voor snelheden van 350 kilometer per uur, anderzijds HSL-lijnen voor snelheden van 200 tot 250 kilometer per uur. De spoorlijnen zullen de Europese spoorbreedte kennen.
Snelst groeiend
De plannen om in 11 jaar een dergelijk netwerk op te zetten is uniek. Daarmee groeit het Chinese spoorwegnet het snelst van de gehele wereld. Alleen Spanje is ambitieuzer, dat land wil 10.000 kilometer HSL spoor hebben in 2020. Gezien het land veel kleiner is dan China, is dat plan minstens zo ambitieus als dat van China.
Materieel
Voor de Chinese HSL-verbindingen wordt op grote schaal reizigersmaterieel aangeschaft in Europa. De komende zes jaar zal China 1000 treinen voor HSL kopen. In maart 2009 werden bij Siemens 100 HSL-treinen besteld; geschikt voor 300 km/uur met een lengte van 400 meter, de langste hogesnelheidstreinen ter wereld. In recente koopcontracten is een groeiend Chinees aandeel bedongen. De dag nadert waarop China op eigen kracht supersnel treinen van het type TGV, Velaro of ICE zal kunnen bouwen. Ongetwijfeld dienen zich hiermee nieuwe exportkansen aan.
Overzicht gepland HSL-netwerk China:
Bron: Verkeerskunde / thetransportpolitic.com. Afbeelding HSL-net afgenomen van the transport politic.