Laatste gerenoveerde koploper (ICMm) rijdt werkplaats uit
06 okt 2011 21:05
Vandaag heeft NS Reizigers-directeur Ingrid Thijssen de laatste gemoderniseerde intercity van het type ICM in ontvangst genomen. In 4 jaar tijd zijn 137 treinstellen (461 rijtuigen), die bekend zijn geworden onder de naam Koploper, geheel vernieuwd. De treinstellen – die 17 tot 28 jaar oud zijn – kunnen nu weer door als gloednieuwe treinen.
Tijdens de renovatie hebben de treinen niet alleen een moderner interieur gekregen, maar ook zijn de treinen uitgerust met internet, airco en actuele reisinformatie. Bovendien zijn de laatste reeks treinstellen ook voorzien van een toilet met bioreactor. Delen die niet meer gebruikt werden, zoals de doorloopkop en de keuken zijn verwijderd. Daardoor biedt de trein ruimte aan meer reizigers. De treinstellen zijn voorzien van een speciale folie, zodat graffiti nu binnen 8 uur in plaats van 40 uur verwijderd kan worden.
Levering
De treinen zijn relatief snel gerenoveerd. Dat is te danken aan een nieuw productieproces. De eerste trein (4011) reed in september 2006 de werkplaats uit, in 2007 werd gestart met de serieproductie. Nu op 6 oktober 2011 verlaat het 137ste treinstel (4240) geheel volgens planning feestelijk de werkplaats.
Productieproces
"We zijn overgestapt naar een lijnproductiemodel, vergelijkbaar met de auto-industrie", legt Nedtrain programmamanager Bernardo de Langen uit. "We hebben het proces verdeeld in 15 stations. In ieder station worden specifieke werkzaamheden uitgevoerd. Het rijtuig wordt iedere keer fysiek naar een ander station gebracht. Dankzij deze nieuwe methode hebben medewerkers zich gespecialiseerd in één onderdeel waardoor het productieproces versneld en verbeterd kon worden."
Toilet
Dankzij de specialisatie kon de afgelopen periode iedere zes dagen een gemoderniseerd treinstel worden afgeleverd, wat veel sneller was dan de 12 dagen die het eerst kostte. Het productieproces is tussentijds iets gewijzigd. "Zo kregen wij bijvoorbeeld tijdens de productie de vraag of wij ook een toilet met bioreactor konden inbouwen", aldus De Langen.
Koploper
Na de renovatie dragen de intercity´s van dit type niet meer de naam Koploper. "Deze bijnaam verwijst naar de traditionele doorloopkop die was bedoeld om door te lopen van het ene naar het volgende treinstel. Bij de modernisering is deze doorloop komen te vervallen, omdat er weinig gebruik van werd gemaakt en om onderhoud te vergemakkelijken", vertelt De Langen. De gemoderniseerde treinen worden nu aangeduid met de afkorting ICMm, wat staat voor InterCity Materieel modern.
De vernieuwingen op een rijtje:
- Nieuwe stoelen, banken, klapzittingen
- Nieuwe bagagerekken, plafond- en wandpanelen
- Rubber vloerbedekking
- Glazen wanden en deuren voorzien van poëzie
- Nieuwe kleurstelling
- Kunst op de wanden
- Meer zitplaatsen door vergroting compartiment als gevolg van verwijdering keuken
- Vernieuwde ruimte voor hoofdconducteur
- Stiltezone
- Vervangen draairamen
- Balkondeuren voorzien van instaphulp
- Buitenkant beplakt met folie (graffiti makkelijker te verwijderen)
- Verwijderen doorloopkop