Treinfabrikant CAF wint aanbesteding voor 120 nieuwe Sprinters (SNG)
30 okt 2014 12:45
Treinbouwer CAF gaat waarschijnlijk voor NS nieuwe Sprinters maken. Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. NS is van voornemens circa 120 nieuwe Sprinters te bestellen, die vanaf 2018 in de reizigersdienst zullen komen.
"We onderhandelen nu komende periode met CAF over de laatste details in de uitvoering. De andere kandidaat staat tot die tijd op de reservebank´´, zegt woordvoerder Edwin van Scherrenburg van NS. In een eerdere fase waren CAF met Alstom als enige kandidaten overgebleven voor de nieuwe order. Volgens bronnen van persbureau Bloomberg is er ruim een half miljard euro met de order gemoeid.
De nieuwe treinen zullen net als de huidige Sprinters (SLT) transparant zijn, zodat de reiziger snel de trein kan doorkijken en kan zien waar er plek is. De treinen krijgen daarnaast een toilet en worden toegankelijk voor rolstoelgebruikers, inclusief rolstoeltoegankelijk toilet. De SNG-treinen, zoals de nieuwe treinen genoemd zullen worden, kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) uit Baskenland heeft in het verleden onder meer treinstellen gemaakt voor de metro van Amsterdam. Het model waarover de NS in onderhandeling is, rijdt ook al rond in Spanje en in enkele andere landen in Europa.
"CAF is een gevestigde naam´´, benadrukt de woordvoerder van NS. "De fabrikant heeft een historie van meer dan 150 jaar en behoort tot de top 5 van Europa. We hebben veel klanten van CAF gesproken en die zijn allemaal enthousiast en tevreden.´´ De SLT Sprinters zijn gemaakt door Bombardier en Siemens. De oudste generatie Sprinters (SGMm) zijn gemaakt door Talbot (nu: Bombardier) en zijn later opgeknapt in een Deense vestiging van Bombardier.
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DDAR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Na een kleine technische opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG. In totaal komen komend halfjaar 18 treinstammen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke maatregel voor extra capaciteit.
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS (Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Het aanschaffen van treintypes die zich al hebben bewezen staat ook hier voorop net als bij de SNG. De treinen komen naar verwachting – als eerste op de HSL – per 2021 in dienst.
1e foto: Schets van de nieuwe Sprinters (SNG), 2e foto: Sprinter SLT en een sprinter SGMm, 3e foto: een trein van CAF waarop de nieuwe SNG-Sprinters gebaseerd zullen zijn.