fbpx

Kort geding vanwege NS bestelling bij Stadler

24 dec 2014 16:09

Treinfabrikanten Alstom en Bombardier zijn het niet eens dat Stadler circa zestig treinen van het Type FLIRT voor NS mag gaan maken. Ze vinden het onterecht dat NS de order onderhands heeft gegund aan de Zwitserse treinfabrikant. 

NS stelt de order bij Stadler te hebben geplaatst omdat die fabrikant snel kan leveren, al vanaf 2016. "Deze zomer werd pas duidelijk dat we vanaf 2016 nieuwe treinen nodig hebben. Onder andere het behoud van de OV-studentenkaart en het toevoegen van MBO-scholieren onder de 18 speelt daar een rol in", zegt NS woordvoerder Edwin van Scherrenburg. Eerder dreigde de OV-studentenkaart in de huidige vorm afgeschaft te worden, in dat geval zouden de extra treinen niet nodig geweest zijn.

ERTMS
Ook het besluit om ERTMS uit te rollen speelt volgens Van Scherrenburg mee. "Er is in het eerste halfjaar van 2014 ook besloten om ERTMS uit te gaan rollen. Daardoor moeten we treinen gaan ombouwen en hebben we minder treinen tot onze beschikking. Daar komt nog bij dat we door de HSL problemen nu al onze strategische reserve materieel moeten inzetten."

CAF
Behalve bij Stadler bestelt NS ook treinen bij de Spaanse fabrikant CAF. De treinen die bij CAF worden besteld (de zogenoemde Sprinter Nieuwe Generantie, SNG) zijn wel aanbesteed. "We hebben eerst gekeken of die treinen niet eerder geleverd konden worden, maar dat bleek niet mogelijk." Ook waren er geen opties om treinen elders te huren.

FLIRT
Volgens NS kan alleen Stadler snel treinen leveren die in Nederland toegelaten zullen worden. "We hadden al een order geplaatst voor FLIRT-treinen vanwege de concessie Gouda – Alphen a/d Rijn (en NS-dochter Abellio ook voor de Duitse concessie Arnhem – Düsseldorf, red.)", legt van Scherrenburg uit. Alstom en Bombardier hebben niet aangetoond in 2016 vergelijkbare treinen te kunnen leveren, stelt het spoorbedrijf.

Reizigersgroei
Volgens het persbureau ANP zou ook de reizigersgroei een rol hebben gespeeld. Dat is opmerkelijk, omdat bij NS het aantal reizigers in de periode 2011 – 2013 slechts met 1 procent toenam. Tegenover Treinreiziger.nl stelt NS dat de reizigersgroei niet de reden is van de spoedorder.

Vertrouwen
Dat Alstom en Bombardier nu een kort geding aanspannen wordt door NS betreurd. "Het is niet in het belang van de Nederlandse reiziger. Wij zien de zaak met vertrouwen tegemoet en handelen zorgvuldig", reageert financieel directeur Engelhardt Robbe van NS in een verklaring.

Vertraging
Nu de treinbouwers een kort geding hebben aangekondigd is reizigersorganisatie Voor Beter OV bezorgd over vertraging die nu dreigt te ontstaan. "Latere levering zou betekenen dat reizigers nog langer blijven geconfronteerd met overvolle treinen wegens materieeltekort. Dat zou zeer betreurenswaardig zijn. We zien liever dat de belangen van de treinpassagiers op de eerste plaats komen. Door het kort geding lijken eerder de belangen van duurbetaalde advocatenkantoren te worden behartigd", stelt de vereniging.

Foto: (c) OV-Magazine, betreft FLIRT-treinen voor de concessie Alphen a/d Rijn – Gouda