Deense treinen van AnsaldoBreda allen buiten dienst
20 nov 2011 10:03
De treinen die de Deense spoorwegen (DSB) bij treinfabrikant AnsaldoBreda heeft laten maken, zijn per direct uit de reizigersdienst gehaald. Aanleiding: twee incidenten waarbij treinstellen van de fabrikant niet tijdig voor rood sein stopte. Het zijn de zoveelste problemen waarmee de DSB dankzij AnsaldoBreda mee te maken heeft.
- Lees ook over de Fyra problemen in Nederland
Het drama voor de Deense spoorwegen houd maar niet op. De 83 treinen (type IC4) die de maatschappij in 2000 bij AnsaldoBreda bestelde, hadden allemaal in 2006 in de reizigersdienst moeten zijn. Maar, inmiddels 5 jaar later, zijn nog steeds niet alle treinen geleverd. Eerder dit jaar (mei), waren er weliswaar 42 treinen geleverd, maar vanwege technische problemen waren er slechts 9 in dienst. Door nieuwe problemen zijn nu alle stellen uiit de reizigersdienst genomen.
Problemen
De veiligheidsproblemen zijn de zoveelste problemen met de IC4 treinstellen. Eerder waren er al problemen met de motoren, deuren, toiletten, ventilatiesystemen, verwarming en de computertechnologie. Maar. de nieuwe incidenten zijn voor DSB de druppel. Het gaat om incidenten waarbij de trein niet voor het rode, maar een paar meter achter het rode sein stopt. DSB is bezorgd over de fouten. "Veiligheid gaat voor alles", zegt een woordvoerder van het spoorbedrijf in de Deense media. Daarom heeft het bedrijf besloten alle treinen per direct uit de reizigersdienst te nemen.
Annuleren
Het liefst zou de DSB de order annuleren, maar dat ligt lastig. Vanwege de late levering en de daarmee gepaarde problemen heeft de spoorwegmaatschappij in 2009 een korting van ongeveer vijftig procent weten te krijgen. Het resterende bedrag, circa 2,5 miljard kronen, is al aan AnsaldoBreda betaald, zo melden Deense media. Als de DSB de order nu zou cancellen, zou de fabrikant dat bedrag waarschijnlijk niet terug willen betalen.
Zitplaatsen
DSB zit dan ook met de kwestie met de handen in het haar. Doordat de IC4 treinstellen uit dienst zijn genomen, heeft de DSB ook te maken met zitplaatsproblemen. Om de IC4 treinen te vervnagen, zijn er namelijk andere treinen ingekort.
De overheid denkt inmiddels na om de niet geëlektrificeerde spoorlijnen alsnog te elektrificeren. Dan zou het dieselmaterieel van AnsaldoBreda niet meer nodig zijn. Maar, ook als de spoorlijnen allemaal worden geëlektrificeerd, zal dat jaren kosten. ook dan is er dus een tijdelijke oplossing nodig.
Nederland
Het is te hopen dat het drema van de Deense Spoorwegen zich niet herhaald bij NS. Want ook NS wacht al jaren op treinen van fabrikant AnsaldoBreda. Het gaat om 19 treinstellen voor de hogesnelheidslijn, de V250. Die treinen hadden in 2007 op de HSL-Zuid moeten verschijnen. Maar het is nog altijd wachten op de officiële overdracht. Waarschijnlijk zal deze volgende maand plaats vinden. Maar wanneer de treinen dan ook echt in de reizigersdienst kunnen, is nog onbekend.
Lichtpuntje
Toch is er één lichtpuntje. Volgens deskundigen in de Deense media zijn de problemen bij AnsaldoBreda te wijten aan onervarenheid bij het maken van dieselmaterieel. In Nederland gaat het niet om diesel, maar om elektrisch materieel. Daarmee heeft AnsaldoBreda meer ervaring. Voor de Italiaanse spoorwegen maakte AnsaldoBreda met Fiat al eens de hogesnelheidstrein ETR500.
- Update januari 2013: Inmiddels worden de IC4 treinstellen weer ingezet. Ze zijn op 15 november 2011 uit de dienstregeling gehaald, sinds 11 juli 2012 worden ze weer beperkt ingezet. Vanaf 9 december 2012 worden de treinen ook op het lange afstandsverkeer ingezet. Na de eerste 10 dagen meldde Deense media dat dit wonderbaarlijk goed ging. Neemt niet weg dat nog steeds niet alle treinen geleverd zijn. De treinen moeten nu voor september 2013 allemaal geleverd zijn, zo niet, dan mag DSB de treinen annuleren.