AnsaldoBreda en Bombardier presenteren supersnelle trein
De in Nederland omstreden treinfabrikant AnsaldoBreda heeft in Duitsland samen met Bombardier een nieuwe hogesnelheidstrein gepresenteerd. De nieuwe trein, de Frecciarossa 1000, kan zelfs snelheden halen van 400 kilometer per uur. In dienst mag de trein straks 360 kilometer per uur.
De nieuwe trein is gepresenteerd op Innotrans, de Europese vakbeurs van de spoorwegsector. AnsaldoBreda en Bombardier maken de Frecciarossa 1000 voor de Italiaanse spoorwegen. De naam betekent Rode Pijl. De nieuwe trein is gebaseerd op de eerdere V300 Zefiro, meldt Innotrans.
De Frecciarossa 1000 is een van de eerste Europese hogesnelheidstreinen die is gemaakt voor snelheden boven de 320 kilometer per uur. De Franse TGV en de Duitse ICE hebben tijdens testritten weliswaar sneller gereden, maar de maximale dienstsnelheid lag altijd op 320 kilometer per uur of daaronder.
De nieuwe treinen gaan rijden tussen Rome en Milaan en bieden plaats aan 469 reizigers in vier verschillende klassen. De in Nederland fel bekritiseerde treinfabrikant AnsaldoBreda is trots op de nieuwe trein. "Velen kunnen hogesnelheidstreinen maken, maar weinigen kunnen zo´n mooie trein ontwerpen", zei AnsaldoBreda´s CEO Maurizio Manfellotto op Innotrans.
In Nederland zal AnsaldoBreda vooral bekend blijven door de Fyra. De eerste Fyra-treinstellen zijn al weer terug gekeerd naar AnsaldoBreda, die een nieuwe koper zal proberen te vinden voor de trein. NS heeft inmiddels een akkoord gesloten met de fabrikant. Beide partijen stellen dat de robuustheid van de trein niet ter discussie stond. Alleen over het tijdsbestek, de voorwaarden en de financiële condities waaronder de trein opgeknapt moest worden kon men niet tot overeenstemming komen. De aflevering liep al 7 jaar achter op schema.
Foto: (c) Onno Pruis