Andere wisselverwarming kan spoorchaos voorkomen
22 dec 2009 11:08
Nederland heeft met Zwitserland het drukst bereden spoorwegnet van Europa. Toch heeft de Zwitserse Spoorwegen nauwelijks last van de sneeuw. Het grote verschil waarom het treinverkeer in Nederland ontwricht raakt, is de manier waarop wij hier de wissels verwarmen. Ook in België zijn de problemen door de sneeuw veel minder groot. Treinreiziger.nl nam contact op met de Oostenrijkse, Zwitserse en Belgische spoorwegen.
In Zwitserland is sneeuw uiteraard gesneden koek. Daarom verwarmt men de wissels op een andere manier dan in Nederland. In Nederland worden de meeste verwarmde wissels (40%) met gas verwarmd. Dit moet er voor zorgen dat de wissels niet vast vriezen. Maar de gasvlam kan gedoofd worden waardoor de wissels alsnog bevriezen.
Oostenrijk
In Zwitserland en Oostenrijk gebruikt men elektrische verwarming. Deze valt niet uit bij hevige sneeuwval. Ook in Oostenrijk (ÖBB) kunnen ze zich weinig voorstellen bij de chaos die nu in Nederland ontstaan is. "Alleen bij sneeuwjacht of sneeuwstorm ontstaat er vertraging. Dat was bijvoorbeeld dit weekeinde het geval. Zo´n situatie doet zich 1 á 2 keer per jaar voor. Er kunnen dan vertragingen ontstaan tussen de 2 en 4 uur" zegt een woordvoerder van de Oostenrijkse spoorwegen.
De ÖBB heeft een meteorologische-afdeling, die de maatschappij adviseert bij winterweer, storm of andere extreme weersverwachtingen. Het bedrijf kon zich niet voorstellen dat een chaos zoals deze zich nu in Nederland voordoet, daar zou kunnen plaats vinden.
Zwitserland
Binnen de EU heeft Nederland het drukste spoorwegnet van Europa. Maar Zwitserland, dat niet binnen de EU valt, heeft een spoorwegnet van vergelijkbare drukte. Ondanks het druk gebruikte spoorwegnet en ondanks de soms barre weersomstandigheden rijden er in Zwitserland de meeste treinen op tijd van Europa. Ook in Zwitserland gebruikt men elektronische wisselverwarming. Wel laat een woordvoerder weten dat er bij grote hoeveelheden sneeuw soms ook problemen kunnen ontstaan. "Vandaag waren er relatief grote problemen door stormen in de alpen in combinaie met sneeuwval. Enkele treinen kregen een vertraging van een uur" aldus een woordvoerder van de Zwitserse Spoorwegen. Van chaos of grootschalige treinuitval was echter geen sprake.
België
In België ligt er nu ook sneeuw. Veel treinen hebben een vertraging van 5 á 10 minuten, maar van chaos is geen sprake. Vrijwel alle treinen rijden. Op station Brussel-Zuid werden in de ochtendspits tussen 7 uur en 8 uur van de meer dan twintig treinen er drie treinen opgeheven: de trein naar Amsterdam, de Thalys naar Parijs en een ICE naar Frankfurt.
Een woordvoerder van Infrabel, de Belgische ProRail zegt ook vooral gebruik te maken van elektrische verwarming bij de wissels. "We hebben 12.000 wissels. De 4.000 primaire wissels op het hoofdnet worden elektrisch verwarmd. Wellicht dat we vroeger ook gasverwarming hadden."
"In vergelijking met Nederland vallen bij ons de problemen mee. Maar we moeten voorzichtig zijn. Ook bij ons kan de situatie nog veranderen. Ik kan mij op dit moment niet goed voorstellen dat we de helft van de treinen bijvoorbeeld zouden moeten schrappen. Maar ieder spoorwegnet is ook weer anders. Wij hebben ook een aantal maanden door een brand in een voedingsstation de dienstregeling rond Brussel moeten aanpassen" aldus de woordvoerder van Infrabel.
Herfst 2002
De problemen op het Nederlandse spoor doen denken aan de herfst van 2002. Toen was er op 27 oktober een zware storm en vervolgens kampte NS met veel defecte treinen. Na de storm zag NS en ProRail zich genoodzaakt om de dienstregeling aan te passen en enkele weken lang treinen te schrappen.
Ook nu houden de problemen aan. Het is nog niet duidelijk wanneer alle treinen weer zullen rijden. Naar verwachting zullen er woensdag weer meer treinen gaan rijden, maar zal er nog steeds sprake zijn van een beperkte dienstregeling.
Normale omstandigheden
Met de Zwitserse Spoorwegen staat NS normaal gesproken in de Europese top van het op tijd laten rijden van treinen. Deze weersomstandigheden gooien echter roet in het eten.
Geleidelijk samen met Zwitserse ingenieurs ombouwen naar elektrische verwarming van wissels.En minder geld over de grens kieperen.
Nederland geen gidsland.😒😒👎👎
Bijna een halve eeuw geleden ging ik naar school, dat was zo’n 12 Km fietsen.
En als het erg koud ( 20 cm) lag dan mocht ik met de trein.Sinds privatisering van de NS zou de rails ineens inferieur zijn? Kan ik me niet indenken. Het is drukker geworden op de rails, maar dat voorkomt hooguit vastvriezen.
Het lijkt me eerder een strategie om nóg meer subsidie te ontvangen terwijl treinen stil staan. Voormalig nutsbedrijven die maling hebben aan klanten maar er alles aan doen om de winst te maximaliseren. What else is new?