fbpx

Internationale Treintickets kopen

20 okt 2020 10:42

Met de trein naar het buitenland? Dat kan prima. Maar waar koop je een goedkoop treinkaartje? In dit artikel geven we per land tips en mogelijkheden. In het algemeen geldt: Trainline.nl heeft het grootste online aanbod, zonder dat er boekingskosten in rekening worden gebracht. NS International onderscheidt zich door een gebruiksvriendelijke website met diverse prijskalenders en een goed aanbod voor de Nederlandse markt.

Maar er zijn meer mogelijkheden, bijvoorbeeld Bahn.de van de Duitse spoorwegen. De site is weliswaar minder gebruiksvriendelijk, maar heeft wel een aantal specifieke zoekmogelijkheden die anderen niet bieden. Zie ook onze reeks reviews. Bijvoorbeeld de review over NS International, of de review over HappyRail, Deutsche Bahn, Trainline of NMBS-Europe.

Dit artikel gaat over internationale treinkaartjes. Wil je voordelig op pad met de trein binnen Nederland? Maak gebruik van onze prijsvergelijker, of check dit overzicht met goedkope treinkaartjes.

Internationale treintickets naar België

Wil je voordelig met de trein naar België? Tot 7 dagen voor vertrek krijg je altijd korting. Tenminste, als je gebruik maakt van de Intercity Direct of de stoptrein. De vaste lage tarieven zijn het meest voordelig als je reist van maandag t/m donderdag, in het weekend (vrijdag t/m zaterdag) krijg je minder vroegboekkorting. Dit is gewoon boekbaar via NS International, maar ook via B-Europe (soms 1 euro duurder). Voor de snelle Eurostar en Thalys zijn er beperkt aantal goedkope tickets, en die zijn vaak snel op. Boeken kan vanaf 4 maanden voor vertrek. Vanaf Roosendaal en Maastricht hebben de Belgische spoorwegen een aantal extra goedkope tickets. Je bent dan dus wel aangewezen op de stoptrein.

Voordelige treintickets naar Frankrijk

De enige directe trein naar Frankrijk is de Thalys. Vind je de Thalys naar Parijs Gare du Nord te duur? Dan heb je ook nog de Thalys naar Disneyland (Marne la Vallée via Charles de Gaulle). Die is vaak goedkoper dan de Thalys naar Gare du Nord. Ook kun je overwegen om per reguliere trein naar Brussel te reizen en vervolgens verder te gaan met budgettrein Izy. Binnen Frankrijk rijden er onder de naam Ouigo budgettreinen, die zijn uitsluitend via de SNCF te boeken. Je kunt je treinkaartje naar Frankrijk meestal 3 tot 6 maanden van tevoren kopen. Let op: niet elke aanbieder verkoopt tickets voor alle reisopties. Zo kun je naar Zuid-Frankrijk reizen via Parijs (Gare du Nord), Brussel (en daarna per TGV) of Marne la Vallée (en dan de Ouigo).

Treintickets Spanje

Bij NS International kun je treinkaartjes kopen naar Barcelona. Echter uit onderzoek van Rover blijkt dat kaartjes van de SNCF soms veel goedkoper uitvallen. De TGV’s en AVE’s tussen Frankrijk en Spanje kunnen behalve bij de SNCF ook bij de Spaanse Spoorwegen – RENFE – geboekt worden. Het komt soms voor dat één van beide (RENFE of SNCF) een exclusieve actie heeft. Het aantal voordelige treinkaartjes naar Spanje is beperkt. Mocht je geen voordelige treinkaartjes kunnen vinden, dan kan Interrail een oplossing bieden. Houd er dan wel rekening mee dat er bij een retourtje snel € 110 bij komt voor reserveringskosten en dat er een beperkt aantal plaatsen is voor Interrailers. Wil je binnen Spanje reizen? Dan kan dat uiteraard door bij de Spaanse spoorwegen een los kaartje te kopen, maar je kunt ook kijken naar de Spain Pass. De Spain Pass is speciaal bedoeld voor mensen die niet in Spanje wonen. Nieuw in Spanje is de budgettrein Avlo, welke twee keer per dag rijdt tussen Barcelona en Madrid. Deze trein is een stuk goedkoper dan de AVE.

Internationale treintickets naar Duitsland

Met de trein naar Duitsland? Voor de meeste tickets kun je gewoon terecht bij NS International. Maar specifieke tickets, bijvoorbeeld dagkaarten voor regionale treinen, kun je alleen bij bahn.de kopen. Trainline heeft een zeer uitgebreid aanbod, prettig is dat een zitplaatsreservering bij Trainline goedkoper is dan bij NS.
Op sommige trajecten heb je trouwens keuze tussen DB en Flixtrain (Berlijn – Stuttgart/Keulen en Hamburg – Keulen). De DB-ticketverkoop start in de regel 6 maanden voor vertrek.

Treintickets naar Oostenrijk of Tsjechië

Reis je naar Tsjechië of Oostenrijk? Dan loont het om de treinprijzen van NS International te vergelijken. Bij de Tsjechische spoorwegen (cd.cz) kun je vooral vaak goedkope treinkaartjes vinden als je om 9:00 uur uit Amsterdam vertrekt. Het kan helpen om Berlijn of Cheb als “via station” op te geven. Boeken naar Tsjechië kan in de regel tot 2 maanden vooruit. Vanuit Praag rijden er ook internationale treinen van LeoExpress (naar Slovakijke en Polen) en RegioJet (naar Oostenrijk, Slovakije en Hongarije). Ook naar Oostenrijk loont het om te vergelijken: het kan voorkomen dat de ÖBB (oebb.at) voordelige tickets heeft, terwijl deze bij NS en DB zijn uitverkocht. Dat speelt met name bij de dagtreinen. Per 2021 rijdt er ook een nachttrein naar Wenen en Innsbruck. Hier zijn in de regel geen prijsverschillen. Naar Oostenrijk kun je in de regel 6 maanden voor vertrek boeken. Loco2 biedt vaak ook de ÖBB-tarieven aan, maar rekent boekingskosten (€ 5,95). Binnen Oostenrijk heeft Westbahn ook intercity’s rijden (Wenen – Salzburg).

Treintickets Zwitserland

Voordelig per trein naar Zwitserland? Basel Bad wordt (ook) als Duits station gezien, waardoor er vaker goedkope treinkaartjes beschikbaar zijn. Je kunt treinkaartjes naar Zwitserland kopen bij NS International, DB, SBB en Trainline. Bij sommige adviezen gaat de route via Parijs. Let op: dan dien je een transfer te maken met de metro of RER, die is niet bij de prijs inbegrepen. SNCF verkoopt uitsluitend treinkaartjes via Parijs naar Zwitserland. Onze voorkeur heeft het om via Duitsland (Keulen) te reizen.
Wil je een mooie treinrondreis door Zwitserland maken? Dan zijn er verschillende treinpassen te koop, zie de website van Swiss Travel Pass. Maar je kunt ook Interrail overwegen, dan is ook de reis van en naar Nederland inbegrepen. En: bij reizen via Duitsland naar Zwitserland heb je met InterRail geen verplichte reserveringskosten.
Bij de SBB kun je vanaf 60 dagen voor vertrek ook dagkaarten kopen, vanaf € 48 (actieprijs) tot € 100. Wie goed zoekt, is soms echter goedkoper uit met een internationaal ticket. Zo is Tirano (Italië) – Nederland via bahn.de soms al te boeken vanaf € 49. Let wel: beperkte beschikbaarheid, kies geen verbinding met bus, en niet elke verbinding is boekbaar. Het kan helpen om de optie “Snelste verbindingen tonen” uit te vinken.

Goedkope tickets naar Verenigd Koninkrijk

Je kunt op verschillende manieren naar Groot-Brittannië. Zo heeft Stena Line de combi boot + trein vanaf € 49, maar je kunt ook de gehele reis per trein maken. Nog makkelijker is de directe trein naar Londen. Dit is een nieuwe verbinding. Treintickets zijn beschikbaar vanaf € 46. Instappen kan in Amsterdam en Rotterdam. Soms zijn de tickets van Eurostar.com voordeliger dan die van NS International. Wil je in het Verenigd Koninkrijk een treinreis maken? Dan kun je besparen door tijdig te boeken via National Rail. Ook kun je kiezen om een treinpas te kopen, zodat je onbeperkt kunt treinen. Vanaf € 95 kun je met de BritRail Pass twee dagen onbeperkt treinen door geheel Verenigd Koninkrijk, inclusief Schotland. Mocht je toch kiezen voor het vliegtuig, vergeet dan de transferkosten niet. Visit Britain verkoopt tickets voor de speciale airport-shuttles

Met de trein naar Italië

Bij NS International kun je slechts een beperkt aantal bestemmingen en ritten online boeken. Trainline.nl en Loco2 hebben een veel groter aanbod. Bij Loco2 komen er wel boekingskosten bij (€ 5,95). Ook bij de Franse spoorwegen verkopen ze treinkaartjes, maar als je verder dan Milaan wilt, zal de SNCF al snel relatief duur zijn. Bovendien gaan vrijwel alle reizen uitsluitend via Parijs. De dochter van de Italiaanse spoorwegen – Thello – rijdt vanuit Parijs een nachttrein naar Milaan en Venetië (va. € 29) en een dagtrein Marseille – Milaan (v.a. € 27). Je kunt je reis ook splitsen. Zorg er dan wel voor dat je voldoende overstaptijd hebt, zodat je zeker weet dat je de geplande aansluitingen ook echt kunt halen. Anders loop je het risico deels een nieuw ticket te moeten kopen.
Natuurlijk kun je ook de trein gebruiken binnen Italië. De Italiaanse spoorwegen hebben de “Trenitalia Pass“, die in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar is. De goedkoopste variant kost 129 euro en kan gebruikt worden op 3 dagen binnen 7 dagen. Check wel op trenitalia.com of dit echt voordelig is, want je kan voor soms al minder dan € 30 heel Italië doorkruisen. De Italiaanse spoorwegen hebben ook een concurrent: Italo. Italo heeft een uitgebreid netwerk van hogesnelheidstreinen binnen Italië. Milaan – Florence is bijvoorbeeld al boekbaar vanaf minder dan € 10. Natuurlijk kun je ook InterRail gebruiken voor je reis naar en of in Italië. Afhankelijk van de treinen die je gebruikt, kunnen er dan nog wel reserveringskosten bijkomen. Voor een retourtje Milaan kun je dat (via Duitsland) beperken tot € 20, bij een retourtje Rome of Napels tot € 40 (of € 26 bij IC i.p.v. HST).

Per trein naar Denemarken, Zweden en Noorwegen

Bij NS International kun je tot Kopenhagen treinkaartjes kopen. De prijzen zijn in de regel vergelijkbaar met die van Trainline en DB, alleen rekenen die partijen minder voor een zitplaatsreservering. Bij de Zweedse spoorwegen kun je al vanaf 18 euro een treinkaartje Kopenhagen – Stockholm kopen. Of voor 26 euro een treinkaartje Kopenhagen – Oslo. Bij DB kun je trouwens tickets kopen vanaf Nederland, tot en met Zweden en zelfs Noorwegen. Naar Noorwegen zijn de tickets bij DB alleen onnodig duur. Splitsen in Kopenhagen is in de regel goedkoper, zorg wel dat je de aansluiting altijd kunt halen. Kun je geen goedkoop ticket vinden? Dan kun je InterRail overwegen. De Noorse spoorwegen verkopen nauwelijks internationale treinkaartjes.

Treintickets naar Polen

Alleen NS International, DB en partijen als Trainline en Loco2 verkopen online treinkaartjes vanuit Nederland naar Polen, niet de Poolse spoorwegen. Bij de Poolse spoorwegen kun je wel voordelig treinkaartjes kopen binnen Polen. Ze hebben ook een weekenddagkaart.

Treinkaartjes Hongarije, Roemenië, Servië, Kroatië en verder

Naar Budapest of andere Hongaarse bestemmingen kun je bij NS International, DB en Trainline kaartjes kopen. Wil je verder? Dan kun je het ticket splitsen. Zorg dan wel dat je zeker weet dat je aansluiting gaat halen. DB verkoopt nog wel kaartjes naar Kroatië, maar nog steeds kan het aantrekkelijk zijn om te splitsen. Ook kan het aantrekkelijk zijn om InterRail aan te schaffen.
De Hongaarse en Roemeense spoorwegen verkopen online ook voordelige treinkaartjes. Maar let wel op: bij die maatschappijen moet je vaak een internationaal ticket fysiek komen afhalen. Bij de ÖBB is dat richting het oosten soms ook het geval. Je kunt natuurlijk ook een treinrondreis maken met InterRail of met de Balkan Flexi Pass. Let op: de Balkan Flexi Pass is NIET meer geldig bij de Roemeense spoorwegen (CFR).

  • ÖBB verkoopt tickets voor de directe treinen. Bijvoorbeeld Wenen – Cluj Napoca / Boekarest (v.a. €39). Naar Zagreb zijn er tickets vanaf € 29.
  • DB verkoopt voor de nachttrein München – Zagreb alleen zitplaatsen. ÖBB verkoopt ook tickets voor het slaaprijtuig.
  • De Hongaarse spoorwegen heeft naar veel bestemmingen goedkope tickets (beperkt beschikbaarheid). Als voorbeeld: vanaf Budapest reis je naar Brasov (v.a. € 19), Boekarest (v.a. € 29), Zagreb (v.a. € 25), Wenen ( v.a. € 13) en normaal ook naar Belgrado (v.a. € 15, nu werkzaamheden).
  • Vanuit Servië kun je goedkoop met de trein naar allerlei bestemmingen, maar tickets dien je ter plekke te kopen. Let ook op: de treinen zijn oud, weinig frequent en regelmatig onderbroken vanwege werkzaamheden. Zie ook: Mooiste spoorlijnen Belgrado – Bar.

Interrail

Kriskras door Europa. Dat kan met Interrail. Vier dagen treinen binnen een periode van één maand voor slechts 246 euro. Jongeren en senioren krijgen korting. Per volwassene kun je twee gratis Interrail tickets voor kinderen (t/m 11 jaar) aanvragen. Er zijn ook Interrail passen te koop die specifiek in één land te gebruiken zijn. Die zijn vaak relatief duur. Belangrijk is om te beseffen dat je voor een aantal treinen reserveringen moet maken, die zijn niet inbegrepen. Steeds meer reserveringen kun je zelf online maken, maar nog niet alles. Houd er ook rekening mee dat in sommige treinen een beperkt aantal stoelen zijn voor Interrailers. Om een indruk te krijgen: richting Duitsland en verder is reserveren meestal niet verplicht, maar wel mogelijk (€ 4,50). Voor de Thalys naar Parijs betaal je € 20. Voor de TGV’s vanuit Brussel betaal je € 30, voor de TGV’s vanuit Parijs naar Spanje en Italië betaal je € 35. (Reserveringskosten in de 1e klas kunnen hoger zijn).

0 0 stemmen
Artikel waardering
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Oscar .B
4 jaren geleden

Ik mis hier de treinreiswinkel

juli
4 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar .B

De ‘webwinkel’ van de Treinreiswinkel is http://www.happyrail.com, die wordt bovenaan het artikel genoemd.

ES
4 jaren geleden

Tijd voor een Europese Spoorwegmaatschappij.

Simon
4 jaren geleden

Handige tips!
Mijn dochter is er blij mee.
Bedankt.

Rian van der Borgt
4 jaren geleden

De German Rail Pass is alleen voor mensen die niet in Europa of Rusland wonen.

Rens
4 jaren geleden

Het vergt soms hogere wiskunde lijkt het wel. En het kost zeeën van tijd om alles uit te puzzelen omdat 1 centrale Europese planner ontbreekt die alle mogelijke prijsopties toont. Even een vlucht naar China boeken is vele malen sneller klaar. Conclusie is dat de internationale trein nog een zeer lange weg te gaan heeft om goed te kunnen concurreren met auto en vliegtuig.

Jan Meurs
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rens

eens. Waarom kan dat allemaal niet sneller en makkelijker. Heeft niets met leggen vasn spoorwegen te maken. Stukje software en wat goede wil en klaar is kees.Doet me denken aan de weerzin bij winkeliers toen de meubelboulevards kwamen. Wat een onzin: allemaal meubelwinkels bij elkaar. men zou eens naar de concurrent gaan. Nu kunnen we niet meer zonder. Dus: hup treinmaatschappijen: niet zo bang, beetje lef mag wel

Yemane
3 jaren geleden

ik wil ticket kopen voor op reis

David Nijenhuis
2 jaren geleden

Er staan een aantal fouten in:

Servië: Het treinenpark is de afgelopen jaren drastisch vernieuwd. Het aantal oude treinstellen is echt tot een minimum beperkt. Hou ook rekening met de onderbreking tussen Subotica en Beograd ivm het opwaarderen van de lijn.

Naar Zweden: De (Super)Sparpreis geldt bij SJ (alweer een aantal jaren) niet meer in de 1e klas, ook niet met bijbetaling. Bij een 1e klas reis met SJ is interrail vaak al snel terugverdiend, omdat een reis vanuit Kopenhagen naar Stockholm al gauw 90-100 Euro kost. In de regionale treinen van de andere maatschappijen zijn 1e klasreizigers met een (Super)Sparpreis nog altijd welkom.

Interrail, je zou voor de aardigheid erbij kunnen zetten dat in Polen deze pas vrij goedkoop in gebruik is en erg gemakkelijk is, omdat dit het enige is dat zowel in de intercity’s als praktisch alle regionale treinen geldt. Zeker omdat de Bilet-Weekendowy eruit gaat (of al niet meer bestaat!), en er een vrij lastig te gebruiken alternatief voor in de plaats gekomen is. Voor Duitsland, Groot-Brittanië en de Scandinavische landen en Oostenrijk spaar je er haast in alle gevallen mee, als vooruit plannen geen optie is.

Wat nog op de site van SJ niet goed werkt is het boeken van een privé-slaapcabine met interrail. Deze blijkt net zo duur te zijn, dan wanneer je er tegelijk een treinkaartje erbij boekt. De site van InterRail laat zien dat een privé-cabine voor een nachtelijke reis met SJ met douche en toilet € 75 kost, maar volgens mij kan dat nooit. Bij het boeken via de Finse spoorwegen lukt het los boeken van een slaapwagen sowieso niet. Daar betaal je icm een treinkaartje voor een privé=cabine maar liefst € 179.

Het zijn vooral de online-boekingen met nachttreinen waar vaak nog de meeste haken en ogen aan zitten, waardoor je al gauw naar een reisbureau moet of het sevicenummer van Deutsche-Bahn moet bellen (en dus met extra kosten zit). Zelfs ÖBB laat bij een aantal rechtstreekse verbindingen doodleuk de mededeling zien: “Ticket nicht verfügbar!”, een fenomeen dat zich elke keer na het ingaan van een nieuwe dienstregeling zich herhaalt. Pas na 3 maanden wordt daar ergens in Oostenrijk iemand langzaamaan wakker met de vraag: “kunnen we dat misschien over 2 maanden deze fout hersteld krijgen?!”.

Elfriede Repriels
2 jaren geleden

Kan ik ergens in de buurt van Tilburg internationale treintickets kopen?

DENK
1 jaar geleden

u

dde

doe alles gratis wij zijn er voor alle arme vlugtelimgen

en geef geld en voetsel mee voor deze arme mensen

alla zal u belonen met practige MOSKEE- DANK U

doe alles gratits wij nu eenmaal een grote e