Ingrijpende spoorwerkzaamheden rond Utrecht
06 jul 2017 9:43
ProRail vernieuwt van zaterdag 8 juli tot en met zondag 16 juli diverse sporen rond Utrecht. Daardoor rijden er in die periode geen treinen tussen Utrecht en Hilversum. Ook op andere trajecten moeten treinreizigers in die periode rekening houden met een aangepast reisadvies.
Op de meeste dagen rijden er tussen Utrecht en Den Dolder minder Sprinters. Zondag 9 juli moeten zelfs alle treinen tussen Amersfoort en Utrecht vervangen worden door bussen. Ook Sprinter-reizigers tussen Utrecht en Breukelen moeten deze periode met name in de avonduren en het weekend rekening houden met bussen in plaats van treinen.
Tijdens de werkzaamheden worden de sporen 1 tot en met 4 – de zogenoemde buurtsporen – op Utrecht Centraal aangepakt. ProRail vervangt tijdens de werkzaamheden 23 wissels en 500 meter spoor. Vorig jaar zijn er rond Utrecht Centraal 68 wissels verwijderd. Een deel van deze wissels was nog in nieuwstaat en worden nu hergebruikt bij deze spoorvernieuwing.
De beveiliging en de bovenleiding worden eveneens aangepast. Ook worden nieuwe dwarsliggers aangebracht op het spoor richting Amsterdam. Perron 1 wordt bovendien opnieuw bestraat. Er wordt negen dagen lang dag en nacht gewerkt om de hinder voor reizigers zo veel mogelijk te beperken. De gehele periode wordt de trein tussen Utrecht Centraal en het spoorwegmuseum opgeheven.
Werkzaamheden zaterdag 8 juli
Utrecht Centraal – Hilversum bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Den Dolder minder Sprinters
Utrecht Centraal – Breukelen bussen i.p.v. Sprinters
Werkzaamheden zondag 9 juli
Utrecht Centraal – Amersfoort bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Hilversum bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Breukelen bussen i.p.v. Sprinters
Den Dolder – Baarn bussen i.p.v. Sprinters
Werkzaamheden maandag 10 t/m vrijdag 14 juli
Utrecht Centraal – Hilversum bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Den Dolder minder Sprinters
Utrecht Centraal – Breukelen bussen i.p.v. Sprinter na 20.30 uur
Werkzaamheden zaterdag 15 en zondag 16 juli
Utrecht Centraal – Hilversum bussen i.p.v. treinen
Utrecht Centraal – Den Dolder minder Sprinters
Utrecht Centraal – Breukelen bussen i.p.v. Sprinters
De sporen die er nu liggen zijn waarschijnlijk nog van de uitbreidingsoperatie uit de jaren ’90: het aantal sporen naar Overvecht werd uitgebreid van 2 naar 4, en er kwamen extra fly-overs. Tevens werd er een 7e perron (18-19) gebouwd. De rest werd gelijktijdig vernieuwd met de ‘grote klap’ rond 1995.
Gisteren reden er minder intercity’s Afrt Utr.CS en ervoer ik extra wachten, de stoptrein (die dus níet op O’vecht stopte)& vertraagde bus Bhv > O’vecht als mega-irritant. Terug omgereden via Zwolle om gewoon lekker door te kunnen rijden zonder gedoe (én lekker rustig!). Vandaag voorbereid op weer langer reistijden want wkzh duren immers hele week. Maar hoera, hoera: alle intercity’s lijken weer back on track!