fbpx

Fusie bevestigd: Siemens Alstom grootste treinfabrikant van Europa

Alstom en Siemens hebben dinsdagavond overeenstemming bereikt over de voorgenomen fusie. Dat hebben de bedrijven bekend gemaakt. Het fusiebedrijf gaat Siemens Alstom heten en krijgt een notering op de Franse beurs. Siemens Alstom wordt de grootste treinfabrikant van heel Europa, en de één na grootste ter wereld. 

Het hoofdkantoor voor rollend materieel komt in Parijs, terwijl in Duitsland het hoofdkantoor komt voor mobiliteitsoplossingen. De nieuwe reus heeft een omzet van maar liefst 15,3 miljard euro en een aangepast bedrijfsresultaat (EBIT) van 1,2 miljard euro. Door de fusie verwachten de bedrijven over vier jaar bijna een half miljard aan besparingen te kunnen realiseren.

De topmannen van Alstom en Siemens geven woensdagochtend een toelichting in Parijs op de fusieplannen. Die persconferentie is tussen 11:30 uur en 12:45 uur live online te volgen. Henri Poupart-Lafarge, de huidige topman van Alstom, wordt straks de topman bij Siemens Alstom.

Siemens is als treinfabrikant vooral bekend van de Duitse ICE, maar maakt daarnaast nog vele andere treinen. Ook de zesdelige SLT-Sprinters van NS zijn door Siemens gemaakt. Ook maakt het bedrijf trams en metro’s. Alstom is tot nu toe de grote concurrent geweest van Siemens. Alstom is vooral bekend als bouwer van de TGV en Thalys.

De fusie komt niet als een verrassing: vorige week werd al duidelijk dat er fusieplannen waren. Toen al schreef de Franse krant Le Monde dat er mogelijk begin deze week een aankondiging zou volgen. Dat blijkt dus te kloppen. Siemens heeft al langere tijd interesse in Alstom. Ook in 2014 waren beide bedrijven met elkaar in gesprek. Toen wilde Siemens de Franse fabriek volledig overnemen. Nu krijgt Siemens 50% van de aandelen in handen.

Alleen de Chinese fabrikant CRRC zal na de fusie nog groter zijn dan Siemens Alstom. Al is het verschil minimaal: CRRC heeft een omzet van 18,2 miljard euro, schrijft NRC.

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Romeo373
7 jaren geleden

het wordt dus een groot crematorium: VERASSING

Jac van der Veken.
7 jaren geleden

Bij het aanschaffen van de Nederlandse hoge snelheidstreinen had de toenmalige regering beter gelijk de Duitse ICE treinen van Siemens
kunnen bestellen dan was de HSL nu niet zo een grote flop geweest en hadden de treinen al jaren op de HSL gereden. Maar ja, Italië had goedkopere treinen en goedkoop is duurkoop. PS Ik reis 2x per jaar met INTERRAIL
met de Duitse ICE treinen en ze rijden pünktlich en zeer comfortabel.

Johan
7 jaren geleden
Antwoord aan  Jac van der Veken.

1) De regering heeft geen treinen besteld, dat hebben de twee betrokken vervoerders gedaan.
2) Siemens wilde de kleine order niet hebben, ze hebben niet eens een offerte gemaakt.
3) De genoemde ICE-treinen voldoen op meerdere punten niet aan de specificaties.
4) Dat de Italiaanse treinen het goedkoopst waren, is een hardnekkig broodje-aapverhaal. De definitieve offerte van Alstom was juist goedkoper dan die van Ansaldo Breda! (De vervoerders besloten echter ná de hele procedure – die in feite al door Alstom gewonnen was – het aantal te bestellen treinen terug te schroeven van 16 met een optie op 10 meer, naar 12 met een optie op 7 meer. Alstom vond dat de vervoerders netjes de aanbestedingsprocedure moesten volgen en dienden geen nieuwe offerte in. Daarmee bleef Ansaldo Breda als enige over. Er viel niets meer te kiezen.)

Zie hoofdstuk 6 van: https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/rapport_dereizigerindekou_enquetecommissiefyra_kst-33678-11.pdf