Flixbus vooral op internationale lijnen succesvol
19 apr 2017 15:53
Flixbus richt zich voortaan primair op de internationale reiziger. Het bedrijf introduceert per 27 april een reeks nieuwe internationale lijnen. Op die nieuwe lijnen zijn ook binnenlandse reizigers welkom. De ambitie om een groot netwerk van binnenlandse buslijnen op te bouwen lijkt echter verdwenen.
- Tickets zijn te koop op Flixbus.nl. Lees ook onze review: Flixbus getest
In november 2015 kondigde Flixbus het groots aan: “Nederland krijgt een netwerk van binnenlandse intercitybussen”. De ambitie: binnen een jaar elke stad met meer dan 100.000 inwoners aansluiten. Bijna anderhalf jaar later zijn de meeste binnenlandse lijnen verdwenen. Een binnenlandse reis maken gaat nog steeds, maar meestal met een bus die doorgaat naar een internationale bestemming. De frequenties op de lijnen waarmee Flixbus binnen Nederland begon zijn inmiddels stevig teruggeschroefd, terwijl de bus richting België en Duitsland juist steeds vaker rijdt.
Bussen rijden minder vaak
Traject | Frequentie 2015 | Frequentie 2017 |
---|---|---|
Rotterdam – Den Bosch | 8x p/d | Opgeheven |
Rotterdam – Nijmegen | 8x p/d | 1x p/d |
Groningen – Eindhoven | 4x p/d | 2x p/d |
Groningen – Enschede | 4x p/d | 0-2x p/d |
Enschede – Eindhoven | 4x p/d | 1-3xp/d* |
Flixbus is in 2016 ook op andere lijnen begonnen. “We beginnen nu met lage frequenties en verhogen de frequenties als er veel vraag is,” legt Flixbus-woordvoerder Rosa Donat uit. Dat is bijvoorbeeld gebeurd op het traject Amsterdam – Drachten – Groningen. “Daar zijn we in 2016 eerst begonnen met 2 bussen per dag, daar rijden we nu 6 keerper dag. Ook tussen Amsterdam en Rotterdam rijden we nu vaker,” zegt Donat. Dat zijn eveneens de populairste routes binnen Nederland. De bussen richting Groningen gaan in het algemeen door richting Duitsland. De bussen Rotterdam – Amsterdam gaan vaak door richting België.
Flixbus benadrukt geen concurrent van de trein te zijn, maar een aanvulling op het bestaande openbaar vervoer. Dat was niet altijd zo: “Toen Flixbus in 2015 begon werden heel duidelijk reistijden en prijzen van NS vergeleken met die van Flixbus. In de praktijk zijn de frequenties te laag en de rest van ons openbaar vervoer systeem te goed, zodat een groot netwerk van binnenlandse bussen niet haalbaar is,” stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Door de combinatie van internationale lijnen met binnenlandse reizigers, is het voor Flixbus makkelijker om een lijn rendabel te krijgen.
Zover is het nog niet. In Nederland maakt Flixbus nog geen winst. “Maar in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wel. Sommige lijnen, vooral richting België en Frankrijk, zijn zeer succesvol,” zegt Donat. De ambitie om op korte termijn alle steden met meer dan 100.000 inwoners aan te sluiten, is inmiddels verdwenen. “We sluiten steeds meer steden aan, maar we hebben daar geen concreet tijdspad aan gekoppeld,” zegt de kersverse directeur Jesper Vis van Flixbus Benelux.
Het Duitse bedrijf, dat zelf geen bussen heeft maar samenwerkt met meer dan 200 busbedrijven, vindt de binnenlandse bus wel een succes. Concrete cijfers hoeveel reizigers binnen Nederland de Flixbus gebruiken wil het bedrijf niet geven. Wel erkent het bedrijf dat internationale reizigers inmiddels de primaire doelgroep zijn geworden. “We zien dat Flixbus het populairst is bij middellange reizen van circa 400 kilometer,” zegt Donat.
In totaal heeft Flixbus 3,3 miljoen reizigers van, naar en in Nederland vervoerd. Dat is over de gehele 2,5 jaar dat Flixbus actief is in Nederland. Doordat de internationale bus een succes is, profiteren binnenlandse trajecten daarvan mee. Voorbeelden van nieuwe binnenlandse verbindingen:
- Breda – Amsterdam, 1x per dag
- Venlo – Eindhoven – Rotterdam, 1x per dag
- Den Haag / Rotterdam – Eindhoven – Venlo, 1x per dag
- Den Haag / Rotterdam – Eindhoven – Roermond, 2x per dag
- Den Haag (via Rotterdam) – Utrecht 1x per dag
- Rotterdam (via Den Haag) – Groningen 1x per dag
Voor het zoeken van geschikte verbindingen is de Flixbus site in mijn beleving uitermate onhandig en ondoorzichtig. Maar ja ik was vroeger zo iets als een tabelletje in een bus- of spoorboekje gewend. Misschien wordt ik wel te oud voor zulk soort grappen. Een reisje naar Zwitserland met de Flexbus is voor mij een totaal irreëel idee!
Op deze wijze kun je ook niet verwachten dat het een succes wordt natuurlijk. Kan werkelijk geen enkel argument verzinnen waarom je in hemelsnaam bijvoorbeeld met Flixbus van Den Haag naar Utrecht zou willen reizen wat maar 1 x per dag mogelijk is.
Het het even opgezocht voor a.s . vrijdag
Vertrek Den Haag 21:50
Aankomst Utrecht 23:40
Tarief 9 euro.
Reistijd 110 minuten
Een standaard treinkaartje kost 11 euro.
Reistijd 37 minuten
Ben benieuwd hoe Flixbus dit dan precies ziet als ‘aanvulling op het bestaande OV”.
Ben zelf een trein- en Flixbus reiziger met wat ervaring. Op de (goedkope) nachtbussen naar bijvoorbeeld Italië vind ik de sfeer in en om de bus bij vertrek, pauze en aankomstplaatsen er niet gezelliger en veiliger op worden. Een lage prijs heeft zo zijn publiek, denk ik…
En de Flixbus site is zoals hierboven al gesteld, werkelijk een monster om een reis te plannen en te kunnen boeken. Uren kun je er mee bezig zijn. Het moet ook een beetje passen in het aanvullende vervoer en de beschikbare tijden van de zelf los te boeken accommodaties.