Finland liberaliseert spoorwegen
10 aug 2017 12:05
Finland gaat haar spoorwegen openstellen voor concurrentie. Vanaf 2024 worden de eerste spoorwegen in het zuiden van het land aanbesteed. Twee jaar later moet de rest van het net volgen. Dat schrijft OV-Magazine op basis van berichten uit Finse media.
De Finse minister van Transport heeft dat donderdag bekend gemaakt. De Finse spoorwegen, VR, zijn nu nog volledig in handen van de staat. Het bedrijf wordt straks gesplitst in drie onderdelen: één onderdeel wordt verantwoordelijk voor het beheer van onder meer de stations, een ander onderdeel voor het beheer van het materieel en een derde onderdeel voor het onderhoud ervan. Deze zullen in dienst staan van de nieuw toegetreden bedrijven.
De VR behoud tot 2024 het monopolie op het treinverkeer. Maar daarna kunnen ook andere aanbieders meedoen. In 2024 wordt het Zuidelijke netwerk, waaronder ook de hoofdstad Helsinki onder valt voor het eerst worden aanbesteed. OV-Magazine meldt verder dat er ook een aanbesteding volgt voor het voorstadsnet. In de twee jaar daarna zullen andere spoorlijnen in het land decentraal worden aanbesteed. De liberalisatie is in lijn met het Vierde Spoorwegpakket dat in december vorig jaar werd goedgekeurd.
Ik ben niet bepaald een expert op dit gebied, maar als leek voelt de genoemde splitsing vragen om problemen. Hier in Nederland lijkt het er al op dat primair de belangen van de reiziger regelmatig pas na die van Prorail en NS komen (dat is mijn beeld tenminste en hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn).
Het lijkt op z’n minst een bijzonder grote uitdaging, zo niet ondoenlijk, om met 4 (stationsbeheerder, materieelbeheerder, onderhoud en vervoerder, klopt dat?) partijen om de tafel te gaan zitten waarbij de reiziger met meer wegkomt dan de overgebleven kruimeltjes.
Er zal ongetwijfeld goed over zijn nagedacht, dus wellicht zal het meevallen.
Typo: dubbel “onder” in “waaronder ook de hoofdstad Helsinki onder valt”.
Ik neem even aan dat beheerder van materieel de vervoerder is. Het wordt opgesplitst in 3-en staat er. Het onderhoud van materieel betekent ook de infrastructuur (dus de Prorail equivalent)?
Eén grote vervoerder voor alles garandeert ook geen klantvriendelijkheid, dus dan meer concurrentie wel helpen. Misschien wel tegen een hogere prijs. Maar concurrentie is alleen mogelijk met zo’n splitsing. Anders is de kans op bevooroordelen van de grootste vervoerder t.o.v. de kleinere door de infrabeheerder te groot. (Stel NS en Prorail gaan samen, wat zal Arriva etc daarvan vinden?)
Wordt wijzer, doe het niet. Er zullen alleen maar buitenlandse bedrijven bij u komen en uw bedrijven komen per ongeluk bijna nergens terecht behalve in Nederland.
Ik kan niet wachten tot 2025. Hopelijk beslist het volgende kabinet om ook in Nederland het hoofdrailnet of op zijn minst de stoptreinen in Brabant. Met een kabinet van CU CDA D66 VVD zit liberalisering er gelukkig wel in. Hopelijk wordt er ook nog in de hoeveelheid personeel gesnoeid en de bijbehorende cao, dan kan de prijs tenminste omlaag.
Dat ben ik met u eens. Er was immers altijd wel wat waardoor NS niet fatsoenlijk presteert. Maar de laatste jaren lijkt NS niet eens haar best meer te doen:
– het aanschafbeleid voor materieel is om te janken;
– treinen worden niet echt meer schoongemaakt, reizigers zitten vaak in de rotzooi;
– conducteurs gooien er massaal met de pet naar en sluiten zich liever op in een hok, zodat ze niet met hun klanten in contact hoeven te komen, waardoor ze snel de sympathie van de reiziger verliezen;
– trouwe abonnementhouders worden geschoffeerd, omdat NS de markt overspoelt met goedkopere kaartjes voor dagjesmensen;
– trouwe gebruikers van de eerste klasse worden voortdurend geschoffeerd, omdat sancties voor ‘grijsrijders’ niet lijken te bestaan;
– vooral in de weekenden laat NS expres te veel materieel op de rangeerterreinen staan, waardoor zelfs dan niet meer comfortabel gereisd kan worden;
– het duurt maanden aan achterlijk onderzoek om treinen op drukke ritten te versterken, maar het inkorten van treinen (waardoor ieder comfort verdwijnt) kan binnen dagen worden besloten;
– De klantenservice van NS bestaat slechts om klanten af te schepen met waardeloze antwoorden;
– Studenten (lees: de toekomstige klanten) zien de wekelijkse reis van hun ouders naar hun universiteit als het meest waardeloze van hun studie, omdat NS ervoor kiest hen structureel als vee te vervoeren, waardoor ze niet weten hoe snel ze een auto moeten aanschaffen na hun studie;
Ik denk dat NS erg snel de ‘gunfactor’ aan het verliezen is. Als het niet oppast, is er straks geen klant meer over die nog een cent geeft om het bedrijf: “Laat het maar kapot gaan, dan lijkt het immers zelf te willen.”
Ik ben het absoluut oneens met al Annemiek’s azijnzeikerigheid. NS-R en de andere reizigersvervoerders op spoor in Nederland, leveren in mijn beleving als dagelijks spoortreinreiziger prima prestaties.
– het aanschafbeleid voor materieel is om te janken; HEEFT ANNEMIEK EEN ALTERNATIEF?
– treinen worden niet echt meer schoongemaakt, reizigers zitten vaak in de rotzooi; ROTZOOI IN TREINEN WORDT DOOR REIZIGERS VEROORZAAKT! WAAROM MAKEN/HOUDEN ZIJ NIET DE TREINEN SCHOON?
– conducteurs gooien er massaal met de pet naar en sluiten zich liever op in een hok, zodat ze niet met hun klanten in contact hoeven te komen, waardoor ze snel de sympathie van de reiziger verliezen; WAT IS ANNEMIEK’S MAATSTAF?
– trouwe abonnementhouders worden geschoffeerd, omdat NS de markt overspoelt met goedkopere kaartjes voor dagjesmensen; IK BEN EEN TROUWE ABONNEMENTHOUDER, EN BEHOOR NIET TOT HEN, DIE ZICH VOLGENS ANNEMIEK GESCHOFFEERD VOELEN; IK ZIE ER GEEN REDEN VOOR. WAAROP BASEERT ANNEMIEK DEZE STELLING?
– trouwe gebruikers van de eerste klasse worden voortdurend geschoffeerd, omdat sancties voor ‘grijsrijders’ niet lijken te bestaan; IK BEN EERSTEKLASREIZIGER; WAT GAAT HET MIJ HET OF IEMAND “GRIJS RIJDT” EN OF ER SANCTIES VOOR “GRIJSRIJDERS” BESTAAN?
– vooral in de weekenden laat NS expres te veel materieel op de rangeerterreinen staan, waardoor zelfs dan niet meer comfortabel gereisd kan worden; IK HEB GEEN ENKELE ERVARING MET ONCOMFORTABEL REIZEN IN WEEKEINDEN, TERWIJL IK VRIJWEL ELKE WEEKEINDDAG PER SPOORTREIN REIS.
– het duurt maanden aan achterlijk onderzoek om treinen op drukke ritten te versterken, maar het inkorten van treinen (waardoor ieder comfort verdwijnt) kan binnen dagen worden besloten; IK MIS NUANCE; IK LEES NU ENKEL GEROEPTOETER. DAT KOMT MIJ ALS ACHTERLIJK VOOR
– De klantenservice van NS bestaat slechts om klanten af te schepen met waardeloze antwoorden; IK MIS NUANCE; IK LEES NU ENKEL GEROEPTOETER.
– Studenten (lees: de toekomstige klanten) zien de wekelijkse reis van hun ouders naar hun universiteit als het meest waardeloze van hun studie, omdat NS ervoor kiest hen structureel als vee te vervoeren, waardoor ze niet weten hoe snel ze een auto moeten aanschaffen na hun studie; GRATIS REIZEN, KLAPLOPEND OP DE GEMEENSCHAP, EN TE KLAGEN HEBBEN?
Ik denk dat NS erg snel de ‘gunfactor’ aan het verliezen is. Als het niet oppast, is er straks geen klant meer over die nog een cent geeft om het bedrijf: “Laat het maar kapot gaan, dan lijkt het immers zelf te willen.” WAT EEN ZWARTGALLIGHEID. IK HEB MET ANNEMIEK TE DOEN. IK GEEF NS-R EN ALLE ANDERE PERSONENVERVOERDERS OP SPOOR, EEN GROTE PLUIM OP DE HOED.
Ik ben niet helemaal blij met de toon. Dat jullie niet op dezelfde lijn zitten, blijkt. Ik denk dat Annemiek niet de enige reiziger is die het zo ervaart. Soms zitten een aantal dingen ingewikkeld in elkaar. Maar op het materieelbeleid kan je op een aantal punten denk ik kritiek hebben. Natuurlijk komt afval in de trein er niet van zelf, het is wel prettig als er voldoende mogelijkheid is om troep weg te gooien. Waar er sprake is van expres afval niet opruimen, lijkt mij dat zeker verwerpelijk. Maar dat is gelukkig niet altijd het geval. Ik zie de goedkope treinkaartjes als iets positiefs, maar het is wel belangrijk dat er ook in de daluren voldoende materieel wordt ingezet dat ingespeeld is op wisselende vraag. De kritiek op conducteurs gaat mij wat ver. De reactie van Annemiek is vrij scherp verwoord, en er is enige nuance mogelijk, maar dat kan ik ook van uw reactie zeggen. Ik vind prima om elkaar scherp te houden en om reactie te vragen, maar laten we het wel vriendelijk met elkaar houden.
Point taken, beste Treinreiziger.nl. Keep smiling.
Beijerling is ongeveer een zelfde fantasiefiguur maar dan uit het assortiment van van Kooten en de Bie. Niet schoon maken omdat de reizigers het vuil maken.
Beijerling heeft nooit in de servicesector gewerkt maar heeft er wel rare ideeën over.
Enkele opmerkingen op uw reactie:
– Grappig om te zien dat er nog mensen zijn die als verstokte Volkskrantlezers (het worden er gelukkig steeds minder) bijna hysterisch om nuance schreeuwen, terwijl ze zelf helemaal niets toevoegen;
– Ik constateer dat de prestaties en beleid van NS dusdanig zijn, dat er nog weinig voordelen zijn voor het behoud van een monopolie en dat er op zijn minst geen noodzaak meer bestaat het hoofdrailnet aan NS te gunnen. De kans dat andere bedrijven het beter kunnen tegen lagere kosten, lijkt me zeer aannemelijk. Zeker gezien de resultaten die geboekt worden op spoorlijnen buiten het hoofdrailnet;
– Ik heb op dit moment geen oplossing voor het aanschafbeleid van materieel. NS heeft in het verleden bij herhaling slechte keuzes gemaakt, waar we nu de ‘vruchten’ van plukken;
– Ik moet thuis ook regelmatig schoonmaken, omdat het nou eenmaal ook vies wordt bij normaal gebruik. Dat geldt – net als beddengoed en kleding – ook voor de trein. De schoonmaak bij NS is dusdanig karig, dat klanten daar best over mogen klagen. Veel treinen zijn meer dan goor;
– Wat mijn maatstaf is qua werk? Proberen meer te doen dan er van mij verwacht wordt en waar leveren voor mijn loon. Als conducteurs zich vrijwel nooit laten zien op een rit van Groningen naar Den Haag, dan komt dat gewoon doordat ze er met de pet naar gooien;
– Dat abonnementhouders zich geschoffeerd voelen door de vele kortingsacties baseer ik op eigen ervaringen, dingen die ik meemaak in de trein en die mening geniet volgens mij ook enige consensus op het NS serviceforum, waar het door NS medewerkers niet wordt weersproken;
– Capaciteitsproblemen in het weekend worden gewoon door NS erkend. Dit geldt bijvoorbeeld voor vrijwel alle ritten waarvan Amerfoort-Utrecht onderdeel uitmaken. Om deze ritten structureel te versterken, is beleidstechnisch minimaal vier maanden nodig;
– Studenten reizen niet gratis. Het studentenreisproduct is slechts onder voorwaarden en na geleverde prestatie een gift (veel veeleisende forenzen leveren een mindere prestatie, terwijl hun werkgever en de fiscus de reiskosten dragen). Dan nog is het een geldig volwaardig vervoersbewijs, waarvoor de overheid strak heeft onderhandeld (zonder dit product, is NS niet in staat een fatsoenlijke dienstregeling te behouden). Ongeacht het vervoersbewijs dient NS gewoon te zorgen dat treinstellen worden ingezet waar ze noodzakelijk zijn. Dat is niet op het rangeerterrein. De studenten van nu zijn de forenzen van de toekomst. Het geeft keen pas ze te verwijten dat ze klaplopen op de gemeenschap. Waar is de nuance?
Met de Persgroep kranten gaat het goed en met de Telegraaf en al zijn websites niet. Wellicht dat de Belgen hen ook redden.
Met alle kranten gaat het slecht. Met de Persgroepkranten. Een verlies van 6% aan abonnees voor AD in 2016 en 3% voor de Volkskrant, is gewoon rampzalig te noemen. Over de gehele linie is sinds de eeuwwisseling de oplage gehalveerd. AD (Persgroep) en Telegraaf volgen dezelfde trend. Alleen bij kranten die voornamelijk door gepensioneerden gelezen worden, verloopt die trend iets vertraagd. Voor de toekomst van de gedrukte versie het Parool, Trouw, of welke andere krant dan ook, geef ik geen cent. Het moet vreemd lopen als deze in 2030 nog bestaan. Daarnaast heeft juist de (niet door mij gelezen) Telegraaf veel succesvolle websites in het portfolio. Over kranten gesproken; er is geen helderziende voor nodig om te voorspellen dat de gratis ‘krant’ Metro ook spoedig zal verdwijnen.
Annemiek is een fantasiefiguur met een Telegraafachtergrond. Vermoedelijk al 25 jaar niet met de trein gereisd hebbend en ook niet in Nederland woonachtig. Wel heeft ze te veel tijd en fantasie.
Ik reis driemaal per week met de trein. Tweemaal van Groningen naar Schiphol en terug en eenmaal van Groningen naar Den Haag CS en retour. Daarnaast reis ik in de weekenden met grote regelmaat. Tevens lees ik veel over NS op het internet en volg ik het reizigersforum van NS met bovengemiddelde belangstelling. Ik weet wel degelijk waar ik het over heb.
De jeugd schaft nog nauwelijks auto’s aan. Voor de rest klopt er ook niet veel van.
Dat lijkt me onwaar. Kun je dat onderbouwen met cijfers? Zelf zie ik over de hele linie een groei aan autoverkopen die bijvoorbeeld het percentage reizigersgroei op het hoofdrailnet (die al lager ligt dan de bevolkingsgroei) sterk overstijgt. Het gaat overigens niet om de jeugd, maar om afgestudeerden. Kun je ook vertellen wat er voor de rest niet klopt?
Het is een gedocumenteerde trend onder jonger dan 30 om geen eigen auto te ambiëren. Dat u het niet gelooft is uw probleem.
Ik geloof het niet, omdat ik over documenten beschik die het tegendeel bewijzen. Goed leesbaar is bijvoorbeeld een document van het instituut VWE waaruit blijkt dat het autobezit onder jongeren juist flink stijgt: https://www.vwe.nl/Upload/Files/Whitepapers/Bezit_en_deelauto_onder_jongeren.pdf
Het zou van enige vorm van stijl getuigen als je ook zou vertellen wat er voor de rest niet klopt aan mijn beweringen.
Lees uw eigen bewijsjes:
”
Twee belangrijke trends zijn: de
verminderde aantrekkingskracht van een eigen auto op jongeren en de opkomst van deelauto’s. Deze
ontwikkelingen zouden, zeker op langere termijn, kunnen leiden tot een vermindering van autoverkopen
en een krimp van het wagenpark. VWE onderzocht de invloed van deze trends in Nederland”
Als de trend zou zijn dat in de toekomst jongeren vaker voor een deelauto kiezen, dan betekent dat nog steeds dat ze niet voor de trein kiezen… Juist het studentenreisproduct is ideaal om toekomstige forenzen kennis te laten maken met de trein. Dat dit vervoer voornamelijk op zondagavonden (wanneer veel studenten terugreizen naar hun studentenstad) waardeloos geregeld is, omdat NS denkt dat treinstellen dan beter tot hun recht komen op het rangeerterrein (wat pas de laatste jaren de trend is), betekent dat studenten zeer negatieve ervaringen opdoen met de trein. Ze beschouwen het als ‘paupervervoer’, wat het feitelijk ook is.
“Vanaf 2024 worden de eerste spoorwegen in het zuiden van het land aanbesteed.”
-> Klop niet helemaal. Eerste spooraanbesteding door regio Helsinki (opdrachtgever HSL) begint al in 2018. Vanaf 2021 kan winnende vervoerder aan het slag. Nodige materieel (huidige FLIRTs) is al in een apart beheerbedrijf onderbracht.
Het nieuws is, dat VR-monopolie ook in rest van het land vanaf 2024 verdwijnen zou. Hoewel van Helsinki naar verre Finse provincies comfortabele IC- en Pendolinotreinen rijden, bestaat buiten Zuid-Finland vaak een 3-uurs-dienst en de treinen stoppen ook in alle grotere plaatsen niet. Het toekomstvisie van onze verkeersminister lijkt een Zweedse model te zijn. Dat houdt in meer treinen met 1- of 2-uursdienst, die ook in kleinere plaatsjes stoppen, en door lokale overheiden bestelt werden. Nadeel kon zijn, dat langeafstandsverbindingen afgebroken werden om regionale diensten niet te kannibaliseren. Dat hebben wij ook al met VR gehad tussen Oulu en Rovaniemi.
Ze zouden in Finland echt eens minder naar Brussel moeten luisteren en de geldverslindende waanzin van ons liberale spoorwegbeleid eens goed tot zich moeten laten doordringen. Zonder dit systeem zou met een bekwaam aangestuurde NS (wat nu domweg niet het geval is olv van de D66 president-directeur met uitsluitend managementervaring in de zorg en geen enkele (voor)kennis van een spoorbedrijf) voor hetzelfde geld een veel duurzamer product waar de klanten bovendien meer aan zouden hebben, kunnen worden geleverd.