Eurostar vervoert 3% meer reizigers in 2017
28 feb 2018 11:00
Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Verenigd Koninkrijk met het Europese vasteland verbindt, heeft in 2017 3% procent meer reizigers vervoert. Reizigers betaalden voor hun ticket bovendien meer dan in 2016: de omzet is zelfs toegenomen met 11%. Dat meldt Eurostar woensdag.
Eurostar ziet met name een toename van het zakelijk verkeer en een toename van het aantal reizigers uit de Verenigde Staten. Het aantal reizigers uit de Verenigde Staten nam met 26% toe. Het aantal zakenreizigers die vorig jaar de Eurostar namen, groeide met 8% in vergelijking met 2016. De hogesnelheidstrein vervoerde in totaal 10,3 miljoen reizigers. De omzet kwam in 2017 uit op 880 miljoen Britse pond.
Ook voor 2018 is Eurostar optimistisch. “Met de koninklijke bruiloft in het Verenigd Koninkrijk in mei en Parijs als gastheer voor de Ryder Cup in september, lijkt de boost in het aantal reizigers uit de Amerikaanse markt zich in 2018 door te zetten” zegt het bedrijf. Het bedrijf verwacht bovendien dat de nieuwe verbinding Londen – Amsterdam nieuwe reizigers trekt. Die verbinding start op 4 april. Nicolas Petrovic, CEO Eurostar: “Vorig jaar zagen we een echte heropleving in de Amerikaanse markt en een mooie groei qua zakenreizen. Na een positieve prestatie in 2017 zijn we nu goed geplaatst om ons netwerk naar Nederland uit te breiden. Met meer dan vier miljoen passagiers per jaar tussen Londen en Amsterdam, is het groeipotentieel voor de nieuwe dienstverlening en de volledige markt aanzienlijk.”
Succes gewenst. Veel geklaag hier maar een deel zal met plezier de trein nemen.
Eurostar is een goed merk. Kwalitatief goede HST, zeer comfortabel. Geen trein voor budgetreizigers qua tarieven. En wie bereid is de tijdrovende incheck te accepteren kan Eurostar een alternatief zijn voor de vliegtuig.
Het aantal Eurostar diensten is gestaag uitgebreid. Het geeft aan dat Eurostar een goed imago heeft. Het zal niet zo populair worden als de Thalys omdat die qua totale reistijd sneller is dankzij het ontbreken van de inchecken.