fbpx
Foto: De eerste nachttrein naar Praag in Nispen, bij Roosendaal. Foto: Treinreiziger.nl

European Sleeper: vanaf 5 februari tijdelijk nachttrein naar Innsbruck, Verona en Venetië

Vanaf 5 februari moet de nachttrein Brussel – Venetië gaan rijden. Die zal in Nederland gaan stoppen te Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. De trein gaat twee keer per week rijden, en alleen in februari en maart.

Trein naar Venetië via Innsbruck en Bolzano

De nieuwe trein richt zich op wintersporters, maar ook op scholen die een paar dagen naar Italië willen. De trein zal omstreeks 17 uur uit Brussel vertrekken. Uit een ruwe schets blijkt dat hij rondom 20 uur uit Rotterdam moet vertrekken en circa 21 uur uit Utrecht. De Duitse markt kan in Keulen rond 23 uur instappen.

De volgende ochtend komt de trein aan in München (7:00 uur), Innsbruck (10:00 uur) en rond het middaguur in Bozen / Bolzano (12:00 uur). Omstreeks 13:00 uur moet de trein in Verona zijn en tegen 14:00 uur op de eindbestemming Venetië. De tijden die European Sleeper schetst zijn alle afgerond op hele uren.

Verkoop vanaf 1 september

De ticketverkoop van de nieuwe verbinding moet op 1 september van start gaan via europeansleeper.eu. Op de terugreis verwacht de spooronderneming dat de trein rond 15:00 uur gaat vertrekken uit Venetië. Op een deel van de route zal European Sleeper gaan concurreren met de Nightjet Amsterdam – Innsbruck. Die bestaat echter slechts uit één slaaprijtuig, twee ligrijtuigen en twee zitrijtuigen en is daardoor snel vol.

European Sleeper laat nu drie keer per week een nachttrein naar Praag rijden. Of de nachttrein Brussel – Praag in het laagseizoen ook drie keer per week blijft rijden is nog niet duidelijk. European Sleeper wil op termijn ook een slaaptrein naar Barcelona laten rijden, maar daar heeft het bedrijf te maken met allerlei organisatorische uitdagingen, waardoor een trein naar Spanje er voorlopig niet in zit.

Green City Trip

De nieuwe treindienst zal in samenwerking zijn met Green City Trip, dat nauw samenwerkt met TUI. Tot afgelopen winter liet Green City Trip zelf nachttreinen rijden, maar daar is het bedrijf nu mee gestopt. Green City Trip wil vanaf volgend jaar dagtreinen laten rijden naar Kopenhagen, Basel en Berlijn. Voor nachttreinen werkt men nu samen met European Sleeper.

5 5 stemmen
Artikel waardering
35 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Drs.P
9 dagen geleden

Via Emmerich of via Venlo?

Cvd.H
9 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

In verband met de 80 weekse zal de trein hoogstwaarschijnlijk niet over Emmerich rijden, maar Venlo.

Dries Molenaar
9 dagen geleden

Leuk voor de mensen. Hopelijk gaat het allemaal lukken.
Aardig is natuurlijk zo met daglicht door de Alpen te gaan.
In de winter kun je wellicht de Moses hoogwaterkering in bedrijf zien.
Dat is weer eens wat anders dan de plankieren in de stratn van Venetie.

Het zal niet helemaal als de Caledonian sleeper zijn die een item is op CNN site:
https://edition.cnn.com/2024/08/17/travel/video/caledonian-sleeper-train-united-kingdom-digvid
Mooie wagons met toepasselijk couleur locale commentaar 🙂
Daar vrijwel zeker geen fietsen aan boord, zeker niet in de passagierswagons. Waarom is Fort William eigenlijk eindpunt? Het is wel wat anders als Venetie.

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Dries Molenaar
Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De Caledonian Sleeper zijn twee treinen die vanuit Londen vertrekken. Ze splitsen in totaal in vijf delen. Van de trein die in drieën splitst, gaat één deel naar Fort William over de iconische West Highland Line. Fort William is de outdoor capital van de Schotse hooglanden en is de uitvalbasis voor bijvoorbeeld de populaire beklimming van Ben Nevis.
Het lijkt met de Caledonian Sleeper mooier dan in werkelijkheid. Op Youtube kun je wel filmpjes vinden van mensen die de boel recenseren. Ze zijn zelden zeer positief.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zoveel onderzoek heb ik niet gedaan. Het materieel ziet er er prachtig uit. Het gangpad langs de hutten is wel erg smal, zijn de wagons smaller dan hier? De getoonde bathroom is alleen een toilet? Die compacte slaapcabines lijken mij toch de weg te gaan.
Zijn het Hitachi wagons?

Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik heb de trein meer dan eens genomen vanaf Edinburgh naar Londen. In alle gevallen was het verboden het sanitair te gebruiken, omdat het niet functioneerde. In plaats daarvan mocht je dan douchen op London Euston. Geld terug voor het gebrek aan comfort krijg je dan niet. Ik slaag er niet in te slapen in die trein; teveel storende geluiden, trillingen, extreem geschommel en geschok. Ik heb ook de Night Riviera eens gedaan onderweg naar Scilly. Toen heb ik wel goed geslapen, maar mijn reisgenoten vonden het waardeloos.
Fort William is trouwens ook de vertrekplaats voor de Harrie Potter-trein naar Mallaig.
Wie eens naar Fort William wil, raad ik aan gewoon de vroege trein vanuit Glasgow te nemen (8:45, hij gaat maar een paar keer per dag) en op de terugweg met de bus te gaan die door Glencoe rijdt.

Klaas-Jozef
8 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

de Riviera naar Cornwall rijdt met hetzelfde materieel, het zgn Mk3, als vroeger de slaaptrein tussen engerdland & Schotland. Het was & is nog steeds wel aan vervanging toe. Jammer genoeg heeft de Schotse overheid toen gekozen voor leverancier CAF, overal bekend om de slechte afwerking van de producten

Dries Molenaar
8 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Dat hoor je hier nou nooit over de CAFsprinters. Het electromateriaal was niet erg wintervast, of herfst en lente 🙂

ML015
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De alwetende Dries Molenaar die geen onderzoek heeft gedaan?

  • zeker smaller, britse loading gauge staat bijvoorbeeld ook geen dubbeldekkers toe.
  • er zijn vier klasses.
  • stoelen/slaapstoelen
  • dubbele hoogslaper zonder WC/Douche
  • dubbele hoogslaper en suite (douch/wc zijn wel zelfde natte ruimte, je wc wordt dus nat als je douched)
  • tweepersoonsbed en suite
  • Nee CAF Mk5

Materieel blijkt zeer onbetrouwbaar, het comfort en de looks zijn prima, zeker de club car, maar prijzen zijn enorm hoog voor iets waar het regelmatig een muntje opgooien is of alles het doet en of de trein gaat.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  ML015

Het CNN filmpje is hartstikke leuk. Zou het echt slecht zijn dan zou CNN zijn reputatie daar niet riskeren door een flauwekul reportage te maken.
Er zit 200 miljoen in de trein en dan zou het allemaal niet deugen?
Het lijkt een flauwekul bewering dat de trein 50/50 wel niet zou rijden. Dan kun je de boel snel opheffen.

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Dries Molenaar
Annemiek
8 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Misschien de reviews op tripadvisor eens lezen?

Dries Molenaar
8 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Doe ik ik nooit. Chantagemiddel om restaurants en hotels te benadelen. Totaal onbetrouwbaar. Mij bekende altijd goed adressen worden afgekamd vanwege tafelschikking of niet bij elkaar kunnen zitten van niet gemelde personen. Lachwekkend.

Annemiek
8 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ja, dat is misschien het beste, als je niet in staat bent waarheid en fictie van elkaar te filteren. Zo is het overigens ook niet verstandig de reisjournalistiek serieus te nemen. Met ‘journalisten’ voor wie de reisredactie al een jaar van tevoren afspraken begint te maken over de financiële afhandeling van een ‘spontane’ reis.

Dries Molenaar
8 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Niemand neemt publieke-reviews nog serieus vanwege chantage door particulieren en vooral door influencer-maffia. En ook de lading aan eigen plaatsingen van sommige bedrijven. Beter doet men er helemaal niet aan mee maar dan loop je het risico dat iemand in naam een koppeling maakt en dan ben je nog veel meer de klos.
Bij veel/alle sites ontbreekt iedere controle op feitelijke klant geweest te zijn. Dat kost allemaal veel te werk en het moet vooral gratis en met weinig werk. Zo kennen we het internet.
Gekochte reportages worden altijd als zodanig aangemerkt. Men heeft een reputatie op te houden ook al denken sommigen van niet. Niettemin zal er best een best productieploeg meegereisd zijn. Het krokante deel op het bordje bleek wel erg hard gebakken 🙂 In uw wereld zou dat dan over gedaan worden.

Annemiek
7 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Veel bedrijven sluiten uit dat reportages voor commercieel gebruik worden gemaakt zonder hun toestemming. Zo ook hier. Er is duidelijk gewoon meegewerkt door Caledonian. Zo zijn er beelden aangeleverd. Het maken van het openingsshot, zal al haast onmogelijk zijn zonder toestemming. Er staat ook gewoon in beeld: ‘Source: CNN / Caledonian Sleeper’.
En wat het ophouden van een reputatie betreft, gaat het natuurlijk gewoon om een mening, zoals andere vormen van contribution, als een cartoon of een column. Er is daarvoor geen hoofdredactionele verantwoording vereist. Dus het risico is helemaal niet zo groot.
Het ‘krokante deel’ is gewoon een tattie scone met black pudding, waarom zou dat shot in mijn wereld over moeten? Wat mij opvalt in dat shot, is hoe sterk de trein schommelt en dat ze niet gedoucht heeft. En dat herken ik van de keren dat ik mee ben geweest. Ik herken ook het gebrek aan ruimte in de hut, die je eigenlijk met z’n tweeën moet delen, maar wat in je eentje al krap is.
Waar ik overigens ook van schrok zijn de tarieven. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit meer dan de helft van de huidige prijzen heb betaald.
Maar goed, als jij op basis van de korte reportage die je hebt gezien, denkt dat het helemaal geweldig is, dan moet je vooral eens gaan kijken. Ik houd je niet tegen.
Hoe denk je trouwens dat NS werkt met die mails die het blad Spoor vervangen? Daarin wordt ook geen plek benoemd als er niet eerst gewoon netjes betaald is. Dat is gewoon hoe het werkt, zodat ze bij de city marketing in een spreadsheet kunnen zetten hoeveel mensen van welke doelgroep er zijn bereikt en hoeveel daarvoor betaald is.

Dries Molenaar
7 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

NS is CNN niet, NS is ook geen nieuwsgaringsbedrijf. Om in Allerhande (van AH) te staan moesten bedrijven flink dokken. Wellicht voor Tussen de Rails ook.
Of Sleeper CNN betaald heeft is nog een vraag.CNN heeft wekelijks reisverhalen en die komen behoorlijk neutraal over.Zie ook de Mongolië express.
De tattie is duidelijk meer als een remblok dan als een krokant ontbijt. Als het geïdealiseerd zou zijn hadden ze wel een wat makkelijk te snijden exemplaar gebracht.
Ik heb lang geleden voor een Amerikaans blad geschreven. In de auteurs-instructie stond vermeld dat ze geen behoefte hadden aan afkraakverhalen. Negativiteit verkoopt geen tijdschriften, is de ervaring, klaarblijkelijk. Dat zal bij CNN ook wel gelden voor de travel rubriek. Ze hebben van die aardige verhalen over hoe mensen elkaar leren kennen. Het gaat nooit over hoe ze uit elkaar gaan 🙂

Laatst bewerkt op 7 dagen geleden door Dries Molenaar
Dries Molenaar
7 dagen geleden

Het valt mij wel op dat voorheen bij booking.com mensen 2 sterren hotels recenseren naar 5 sterren wensen. Als je een hotel of restaurant kent valt wel op hoeveel onzin er wordt geschreven en hoeveel noten op hun zang mensen hebben.
Het is beschreven hoe hotels en restaurants geterroriseerd worden door burgers en influencers. Die zelfs dreigen een slechte verhaal te schrijven terwijl ze nooit in huis zijn geweest. Vaak is gratis schransen of slapen de bedoeling.

Baardstaart
9 dagen geleden
Antwoord aan  ML015

Ben er nooit mee geweest, maar uiteindelijk zal betalende consument hun review geven en als deze de kwaliteit en service nou ja vindt en de prijs te hoog zoekt deze wel naar andere alternatieven. Uiteindelijk werken mooie folders van geen meter en zal men oordelen naar de daadwerkelijke praktijk.
PS. Wel erg opvallend dat zowel Ierland als de UK beide met onbetaalbare treinprijzen al in de jaren ’90 een IC busnetwerk hadden.

DovaModaal
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Daar mogen wel fietsen mee:
“We offer secure storage space in our seated coach for 6 bicycles per service
.. high demand”

Klaas-Jozef
8 dagen geleden
Antwoord aan  DovaModaal

& als je naar/van de Fort reist mag/moet je je fiets in een ander rijtuig zetten midden in de nacht 😡 welterusten…
blijkbaar is er tussen Fort William & Edinburgh wel plek voor fietsen in andere rijtuigen? 🙄

Annemiek
8 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Voor zover ik begrepen heb, moeten de reizigers die zitplaatsen hebben geboekt naar Fort William (overigens vernoemd naar de prins van Oranje) tegenwoordig ‘s nachts sowieso overstappen naar een andere wagon. Alleen de mensen met bedden kunnen blijven liggen.

Klaas-Jozef
8 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

de nieuwe “Caledonian Sleeper” werd destijds aangeprezen als “Hotel on wheels”
inmiddels zijn ze daarmee opgehouden, waarom eigenlijk? 🙄 😇
Ja, als je vanuit engerdland verder wilt reizen kun je een overnachting uitsparen in een duur hotel in Edinburgh bv
mensen die vanuit NL per trein naar Schotland willen reizen kunnen beter gewoon na de nh een dagtrein nemen naar Edinburgh.
& als ze verder naar het noorden willen, stoppen in Stirling of Perth (Perth is goedkoper denk ik) op een doorgaande trein – dan ben je er inmiddels ook wel zat van 🙄
zelf ook wel een paar keer met de slaaptrein op de “West Highland Line” (WHL) geweest (opa vertelt) , dat was in de winter, van uitzicht is er dan weinig sprake natuurlijk.
als je benoorden de lijn Glasgow Edinburgh (de “central belt” ) iets wilt zien moet je gewoon reizen bij daglicht.

Dries Molenaar
8 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Ik al er rekening mee houden.

FFA
9 dagen geleden

Zit ik toevallig in de trein op weg naar Venedig over Lugano.
Vanaf Koeln Hbf.
Vertrek 08.55 u.
Aankomst 23.29 u.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Veel plezier daar, aankomst in het donker.
Hotel gereserveerd, moet je dan nog een stuk met de boot?

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Dries Molenaar
FFA
7 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik reis als slowtraveller.
Heb van de heen- en terugreis genoten!
De Gotthard- en Brennerpas
Zit momenteel in de ICE Munchen – Koeln Hbf.

Paul Lamote
9 dagen geleden

Dienstregeling ziet er wel goed uit

treingraag
9 dagen geleden

Vanaf Bolzano is de dienstregeling inschatting wel erg optimistisch zo niet onmogelijk van de slow speed trein. Wel inderdaad mooi de Dolomieten in daglicht te kunnen zien of liever doorslapen toch maar half en half. Een trein-hotel ticket wellicht idee.
Barcelona was 2025 beoogd mochten de Fransen hun gedoe opgeven. (hopelijk)
Kunnen de Lourdes-gangers (ja, bestaan nog) via Narbonne en Toulouse naar het comfortabele plaatsje waar de gratis (invalide)toiletten op het prettige station naar zeep ruiken en wanden onbesmeurd.
Ook wel aardig: chambres sans pension voor de uitslapers kent men daar nog vanaf 19 e. p n. Bureau Touristique even raadplegen.
(Engels) ontbijt Cafe Carrefour bij Pont Vieux binnen/buiten feest voor zintuigen.

treingraag
8 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

In 2 uur van Bolzano naar Venetie! Geweldig!

Loek Voorn
6 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

De snelste verbinding van Bolzano naar Venezia is 3 uur (met 10 minuten overstaptijd in Verona). Dan heb je in beide gevallen een Frecciarossa, de Italiaanse toptrein.

Laatst bewerkt op 6 dagen geleden door Loek Voorn
Bert Sitters
6 dagen geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

Waar komen die twee uur van Bozen/Bolzano naar Venetië vandaan?

N...
4 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Uit de tekst van het artikel: rond twaalf uur komt deze in Bolzano aan, en rond 14:00 moet hij in Venetië eenkomen :).

Bert Sitters
4 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Dat heb ik gezien, maar hoe redt deze trein Bozen, via Verona naar Venetië in twee uur?

N...
3 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als je kijkt naar de huidige dienstregeling, dan halen de bestaande verbindingen het in 3 uur rond, met een half uur overstap en vijf extra tussenstops.
Dan moet 2.5 uur op zich wel kunnen denk ik, en als je de tijdstippen dan afrondt op halve uren dan kan dat wel (11:45 -> 14:15).