Einde Hoekse Lijn in zicht: Hondekop rijdt laatste boottrein
10 mrt 2017 12:44
Vanaf zaterdag 1 april (geen grap) is het gedaan met de Hoekse Lijn als reizigersspoorlijn. De lijn zal worden omgebouwd naar metrolijn, daardoor zijn reizigers straks maanden lang op bussen aangewezen. Vanaf medio september moet de operatie grotendeels zijn afgerond en gaat de metro rijden van en naar Hoek van Holland.
Vooruitlopend op het einde van de Hoekse Lijn laat stichting Mat ’54 op zondag 26 maart oude tijden weer even herleven. De stichting laat de groene Hondekop de laatste keer een “boottrein” Amsterdam – Hoek van Holland rijden. De trein vertrekt in de ochtend omstreeks 9:20 uur uit Amsterdam, en gaat rond 16:50 uur weer terug vanuit Hoek van Holland. In die tussenperiode rijdt de Hondekop samen met ander historisch materieel die dag diverse pendelritten tussen Hoek van Holland en Rotterdam Centraal. Daarmee wordt het einde van de reizigerspoorlijn gemarkeerd.
Tickets
Wie gebruik wil maken van de laatste rit vanuit de hoofdstad naar Hoek van Holland kan tot en met 17 maart kaartjes reserveren. Voor scholieren, kinderen en donateurs van stichting Mat ’54 gelden er gereduceerde tarieven. De rest betaalt 20 euro per enkele reis. Tickets zijn hier te koop.
Orient Express
De treinrit Amsterdam – Hoek van Holland reed jaren lang – tot en met 2006 – in aansluiting op de boot naar Harwich (Londen). Het afscheid trekt daardoor ook de aandacht van Engelse treinfans. Heel lang was Hoek van Holland Haven ook een belangrijk station voor internationale reizigers. Rond 1960 stonden de drie kopsporen van station Hoek van Holland Haven vaak vol met internationale treinen, herinnert Arjan de Boer van Retours.eu. Van 1950 tot 1952 kon er zelfs opgestapt worden op de Orient-Express met Wenen als eindpunt.
Hoek-Warszawa Express
Ook Basel was jarenlang aangesloten met een rechtstreekse verbinding naar Hoek van Holland. Maar ook van verder weg, bijvoorbeeld uit Scandinavië, reden er treinen naar de Nederlandse havenplaats. Verder reden er ook internationale autoslaaptreinen naar dit Nederlandse dorp. Meest bekend is misschien wel de Hoek-Warszawa Express, met een doorgaand slaaprijtuig van de Sovjet-spoorwegen naar Moskou. Terwijl veel internationale treinen in de jaren ’70 en ’80 verdwenen, bleef deze trein lange tijd gespaard. In 1993 vertrok de laatste internationale trein uit Hoek van Holland.
Toekomst
Vanaf 1 april zijn reizigerstreinen weliswaar voor goed voorbij op de Hoekse Lijn, maar goederentreinen kunnen in de toekomst wel van de lijn blijven gebruik maken. Eén spoor wordt namelijk geschikt gemaakt voor zowel de metro als goederenvervoer. Goederentreinen zullen echter alleen buiten de spits via de spoorlijn gaan rijden. Reizigers zullen aangewezen zijn op de nieuwe metroverbinding. Wie in de toekomst naar het strand wil, zal waarschijnlijk niet rouwig zijn om de veranderingen: het station Hoek van Holland Strand zal verder richting de zee worden verplaatst. Anders is dat voor doorgaande treinreizigers die straks richting Rotterdam Centraal willen. Die krijgen te maken met een extra overstap. Reizigers naar Utrecht krijgen daarnaast een langere reistijd. Daar staat tegenover dat er veel andere stopstations in Rotterdam bijkomen.
Mooi initiatief. Het zal een brug te ver zijn: de 386 mee laten rijden, de belangstelling zal er wel zijn.
Vraagje: kon Arriva (of een andere treinvervoerder) de concessie van de Hoekse Lijn niet verkrijgen?
Er is bewust gekozen voor ombouw naar metro zodat er meer stations toegevoegd konden worden.
Met Flirtmaterieel waren die zaken niet mogelijk. NS is waarschijnlijk blij om van deze lijn af te zijn door de hoge kosten voor met name extra conducteurs en Veiligheid en Service teams.
Aha, het is me nu duidelijk, bedankt!
Nee, de lijn is niet aanbesteed. Men wil de lijn aansluiten op Rotterdamse metro (lijn b), en dan kom je automatisch bij de RET uit. Vergelijk het met de ombouw van de Hofpleinlijn naar metro.
Bedankt!
Een verkapte prijsverhoging voor doorgaande reizigers.
Die goederentreinen rijden met maximaal 40km/h en alleen over het zuidelijke spoor. Het metroverkeer wordt dan in beide richtingen via het noordelijke spoor afgehandeld, iets dat alleen mogelijk is buiten de spits.