Eerste Sprinters Nieuwe Generatie (SNG) in Nederland
25 sep 2017 14:40
Vorige week zijn de eerste gloednieuwe Sprinters van het type SNG in Nederland aangekomen. Voorlopig zal deze nieuwste aanwinst van NS eerst uitvoering getest worden. Vanaf de tweede helft van 2018 zullen de treinen naar verwachting in de reizigersdienst worden ingezet.
Eerder deze maand nam NS officieel de laatste van 58 nieuwe FLIRT treinen in ontvangst. En de laatste trein is nog maar net geleverd en inmiddels begint de levering van de volgende treinserie: de Sprinter Nieuwe Generatie. Deze treinen zijn gemaakt door het Spaanse CAF, die totaal 118 treinstellen voor NS mag maken. Het gaat om 68 driedelige treinstellen en 50 vierdelige treinstellen.
Tests
In maart al rolde de eerste SNG uit de fabriekshal van CAF. Maar voordat de nieuwste treinen naar Nederland kwamen, is er eerst één trein naar het Tsjechische Velim gegaan. Daar ligt een testbaan waar veel Europese treinen eerst worden getest. Een andere trein is naar de klimaatkamer in Wenen gegaan. Daar is de trein getest op extreme temperaturen. Nu dat proces is afgerond zijn vorige week de eerste treinen naar Nederland overgebracht.
Geduld
Treinreizigers moeten nog wel even wachten voordat ze met de nieuwe treinen mee mogen. Want ook in Nederland zullen de SNG treinen eerst uitvoerig getest worden. De planning is dat de treinen vanaf de tweede helft van 2018 in de reizigersdienst instromen. De nieuwe treinen zorgen ervoor dat de zitplaatscapaciteit vanaf volgend jaar zal toenemen. Maar op termijn zullen de SNG treinen ook oude treinen vervangen. Zo is de SNG bedoeld als vervanging van bijvoorbeeld de eerste generatie Sprinters, de zogenoemde SGMm-treinen. Ook de oude dubbeldekkers (DDM-1/DDAR) zullen naar verwachting op termijn plaats maken voor deze nieuwe treinen.
CAF
Het is voor het eerst dat CAF een trein mag maken voor de Nederlandse Spoorwegen. CAF heeft de order weten te winnen door mee te doen met een aanbesteding. Daaraan deden ook andere fabrikanten mee, zoals Siemens. CAF heeft voor andere maatschappijen soortgelijke treinen gemaakt en duid de treinen aan met Civity. Italië is het eerste land dat treinen heeft besteld van dit type. Daarna de spoorwegen van Montenegro gevolgd, net als de spoorwegen van Letland. Groot-Brittannië heeft net als Nederland een reeks van dit soort type treinen besteld.
500 miljoen
De gloednieuwe treinen kennen een maximum snelheid van 160 kilometer per uur. In Nederland zullen de treinen voorlopig echter niet sneller gaan rijden dan 140 kilometer per uur. Met de bestelling is circa 500 miljoen euro gemoeid.
Ik hoop, dat ze tegen sneeuw kunnen.
Ze zijn in elk geval getest tegen winterse omstandigheden in Wenen. Maar laten we de praktijktesten maar afwachten. (Of hopen op klimaatverandering ;-))
Andere treinen werden ook zo getest maar na een paar weken in de winter rijden moesten we er volgens de belgen weer vanaf.
Toch raar dat de NS-directie, het kabinet en de Tweede Kamer niet hun rug recht hebben gehouden met de testen in Wenen achter de hand. Zou met de testen in Wenen vooral de werking van de trein en apparatuur onder uiteenlopende omstandigheden worden gecontroleerd (momentopname) in plaats van de storingsgevoeligheid van de treinen?
In de testkoeling waait en sneeuwt het niet. Ook vliegt er geen andere troep door de lucht of over de grond. Daarom had NS de V250 treinen eerder moeten testen op een traject met ATB (waar het hopelijk ook sneeuwde).
Doe maar ff geen klimaatsverandering, tenzij de treinen geschikt zijn om onder water te rijden. 😛
De NS is goed bezig,nieuwe treinen stromen in.Momenteel worden veel dubbeldekkers gerenoveerd,zien er ook prachtig uit.
NS ga zo door,veel succes met deze treinen!
Ook maar hopen dat de reizigers er maar zuinig op zijn,want die nieuwe en gerenoveerde treinen zien er piekfijn uit.
De renovatie van virm vind ik niet bepaald een succes met de slechtere stoelen en het ontbreken van stopcontacten.
De stopcontacten zaten er voor de revisie helemaal niet in, nu zitten ze er wel in de eerste klas in. En of de stoelen beter zijn of niet, blijft toch echt een mening, ik vind het wel een vooruitgang.
Inderdaad. Die stoelen hebben geen hoofdsteun, dus bij een onverhoopte botsing kun je rekenen op veel meer nekletsel dan bij andere treinen. Er is na de renovatie ook nóg minder ruimte bagage te stallen: De rekken boven de stoelen zijn nog steeds te klein, er staan minder stoelen rug aan rug en dat er enkele liftschachten tot bagagerekje zijn verbouwd maakt dat maar voor een klein deel goed. Ook het ontbreken van handgrepen op de balkons om je tijdens het staan overeind te houden, is een onbegrijpelijke flater: Zelfs als NS zou waarmaken dat je maximaal een kwartier hoeft te staan in een IC, wil je in dat kwartier niet op je muil gaan.
De rekken boven de hoofden moeten gewoon helemaal afgeschaft worden. Zo vaak laten mensen koffertje vallen. Ook bij botsing kan alle troep gelanceerd worden. Vangt u even het brievenkoffetje van meneer de Groot met uw tanden?
Ga lekker in Duitsland over de trein zeuren met je NAZI fanboy.
De nieuwe sprinters die nu in onder meer Brabant/Limburg rijden hebben 1 klein nadeeltje: Het beeldschermpje aan de zijkant met eindbestemming is in breedte erg klein! Waarom niet de gehele raambreedte gebruikt kunnen langere namen met een grotere letter worden geplaatst Hopelijk is deze Sprinter niet zo zûûnig met zijn max tekstbreedte !
Doordat het scherm niet de hele raambreedte inneemt is het uitzicht naar buiten beter vanuit de trein
Nou, niet dus. Er is gewoon zwart folie naast geplakt. Ze hadden dus gewoon de gehele breedte kunnen gebruiken voor het matrixbord…
Lullen als een echte rechtse rakker: met één opmerking meteen duidelijk maken dat je totaal niet weet waarover je praat!
Het is mij een raadsel waarom ze in zo’n korte tijd verschillende types aankopen. Doe gewoon een uitbreiding op een bestaand contract/type! Het maakt het onderhoud nodeloos ingewikkeld.
Waar zit dit CAF fabriek en hebben ze daar normaal-spoor wat tot de grens met Frankrijk loopt? Of mogen ze een stukje over de HSL bij Perpignan?
De FLIRT was een “noodaankoop”, CAF kon de sprinters niet snel genoeg leveren. Stadler was al wel in de race voor de nieuwe sprinter, maar is net voor het einde van de aanbesteding afgevallen. Om toch snel aan treinen te kunnen komen heeft de NS toen gekozen om ook een aantal FLIRT treinen aan te schaffen aangezien zij een redelijk korte tijd nodig hebben voor het bouwen (1 jaar in vergelijking met 2,5).
Klopt, met dien verstande dat CAF gewoon leverde volgens beloofde schema, maar NS had vanwege diverse ontwikkelingen behoefte aan snel meer treinen, en dan kom je bij Stadler uit.
Handig ook dat Arriva op hetzelfde moment precies dezelfde treinen bestelde, NS kon daar dus mooi op meeliften. Voor de meeste Sprinter 3-tjes en 4-tjes zijn maar weinig aanpassingen gemaakt (deur voor de machinist, achterwege laten van de achteruitkijkspiegels). De Sprinter 2-tjes (R-Net Gouda-Alphen) zijn zelfs volledig identiek aan die van Arriva.
Ik snap de aankoop van enkeldeks treinen niet. De NS kampt met een groot tekort aan (zit-)plaatsen m.n. in de spits. En nu willen ze dubeldekstreinen vervangen door enkeldeks. Een dubbeldesktrein met de maximale lengte vervangen betekend dat je plaatsen tekort gaat komen als je een trein van dezelfde maximale lengte gaat inzetten. Of is dat NS-logica!
Sprinters rijden meestal niet op maximale lengte, dus die kunnen vaak wel langer worden. Het gaat er uiteindelijk om hoeveel zitplaatsen je uiteindelijk creëert. En dat zullen er per saldo meer zijn. Het aantal zitplaatsen in een dubbeldeksrijtuig worden vaak ook overschat. Een VIRM heeft gemiddeld circa 100 zitplaatsen per rijtuig. Bij enkeldeks treinen, zoals ICR, is dat circa 70 per rijtuig. Natuurlijk is dat minder. Maar het is niet zo dat een dubbeldekker “dubbel zo veel zitplaatsen heeft”. De dubbeldekkers die vervangen worden zijn overigens driedelig en rijden soms twee stellen gekoppeld.
Voor sprinters zijn dubbeldekkers ongewenst, omdat het in- en uitstappen veel langer duurt. Korte standtijden aan de vele stations die een sprinter aandoen zijn veel belangrijker als de zitplaatsen. Bovendien zitten mensen vaak maar kort (niet altijd) in een sprinter. Daarom liever enkeldeks- dan dubbeldekstreinen en dan eventueel wat langer of vaker.
De nieuw bestelde Intercities zijn nochtans ook enkeldeks. En daar valt inderdaad wel wat vraagtekens bij te zetten, al zullen ze waarschijnlijk vooral ingezet worden daar waar nu ook enkeldeks materieel de Intercity(-Direct-)dienst uitmaakt.
Ze zullen op termijn inderdaad de oudste generatie koplopers (ICMm) vervangen en ook de IC-Direct treinen. Dus vooral de enkeldeks treinen.
Wel dubbel zoveel staanplaatsen!
Misschien. Maar het balkon (en daar staan veel mensen) kunnen evenveel mensen staan. De trappen worden natuurlijk ook vaak als extra zit- en staanplaatsen gebruikt en die zijn er inderdaad niet in enkeldeks treinen.
Het heeft ook te maken met Artikel 32.1.d van de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025:
“alle stoptreinmaterieel is uiterlijk op 31 december 2024 zelfstandig toegankelijk. NS maakt een plan waaruit blijkt volgens welke fasering zij hieraan uitvoering geeft. De concessieverlener laat een audit uitvoeren op dit plan.”
Zelfstandig toegankelijk betekent dat een rolstoelgebruiker zonder hulp de trein in kan rijden bij ten minste één deur per zijde. Bij dubbeldekkers is dat lastig te realiseren: Gegeven de perronhoogte kun je niet gelijkvloers instappen op de boven- of benedenverdieping en met deuren boven de draaistellen (zoals bij de huidige dubbeldekkers) past een gelijkvloerse instap ook niet, vanwege de benodigde wieldiameter.