Drenthe mikt op eind 2020 voor trein Emmen- Rheine
31 aug 2017 11:24
De provincie Drenthe wil dat er eind 2020 een trein Emmen – Coevorden – Rheine gaat rijden. De provincie is ook bereid om geld op tafel te leggen om de exploitatie van deze verbinding mogelijk te maken.
Dat schrijft het Dagblad van het Noorden. De nieuwe verbinding zou zo’n 1500 reizigers per dag moeten trekken, blijkt uit gisteren gepresenteerd onderzoek van instituut CIMA uit Hannover en de Rijksuniversiteit Groningen. Het spoor Coevorden – Neuenhaus wordt nu alleen gebruikt door goederentreinen. Het spoor tussen Neuenhaus en Bad Bentheim wordt opgeknapt en per eind 2018 moeten hier al de eerste reizigerstreinen rijden.
De gemeenteraden van Coevorden en Emlichheim willen al heel lang een reizigerstrein van Coevorden naar Duitsland. Het lijkt steeds aannemelijker dat die trein er ook echt komt, al zijn er nog wel hobbels te nemen – met name als het om de financiering gaat. Toch is ook hier hoop. Zo citeert Dagblad van het Noorden ambtenaar Jeroen Hartsuiker namens het college van Gedeputeerde Staten. Volgens Hartsuiker is de provincie bereid mee te betalen aan de exploitatie van de lijn. Over de verdeelsleutel hiervan moet de provincie nog tot een akkoord komen met de Duitsers.
Het spoor moet echter ook aangepast worden. De goederentreinen rijden stapvoets over een aantal overgangen. Er zijn enkele miljoenen nodig om de overwegen aan te pakken en de snelheid op de spoorlijn te verhogen. In 2015 zei directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn ervan uit te gaan dat in 2022 de eerste passagierstrein dit traject gaat afleggen. Maar wat betreft de provincie Drenthe wordt dit al eind 2020 gerealiseerd.
Leuke dat dit soort kleine plaatsen een trein naar het buitenland krijgen, waarom is het nog steeds niet gelukt om weer internationale treinen van Eindhoven te laten rijden… met Amsterdam/Schiphol en Rotterdam/Haven de belangrijkse economische regio met internationaal belang… zucht…
Het zelfde vindt ik dat Maastricht – Brussel weer hersteld moet worden en met een lang durige overstap in Liege. Zo had er al lang weer een internationale verbinding kunnen zijn van uit Den haag naar Keulen en zelfs verder.
Is er geweest maar er kwamen geen passagiers. Best wel belangrijk als rechtvaardiging.
Misschien een kleine domper op de vreugde: in andere bladen (zoals Dagblad “De Stentor”) wordt als argument genoemd dat er vanuit Emmen een kortere verbinding ontstaat met bijv. Berlijn. Want nu zou je via Zwolle en Diventer moeten en daar overstappen op de international trein naar Berlijn. Helaas is dat een verkeerde voorlichting. Sinds kort rijdt er een trein van Hardenberg naar Almelo. Klein half uurtje. In Almelo stap je op de rechtstreekse trein naar Berlijn. Je bent er eigenlijk zo. Dus voor dat doel is het niet nodig om via Coevorden naar Bentheim te reizen, want die rit zal ongetwijfeld veel langer duren!
Zou het niet handiger zijn om de trein Almelo-Hardenberg door te trekken en na Gramsbergen via de nieuwe spoorboog richting Emlichheim-Bentheim te laten rijden, met een overstap op hetzelfde perron in Hardenberg op de trein Zwolle-Emmen? Jammer voor Coevorden, maar eventueel kan je een halte Coevorden-Zuid bouwen.
Wat slimmer is, is de trein van Hoogeveen via Hardenberg door te rekken naar Almelo, hier mist maar een heel klein stukje spoor, vervolgens kan het spoor verbeterd worden zodat er hogere snelheden gehaald kunnen worden. Vanaf Emmen ben je dan ook snel in Almelo, Maar vanaf Groningen/Assen ben je een stuk sneller in Almelo/Hengelo/Enschede en ook vanaf Emmen ben je dan met een snelle verbinding zo in Almelo en op de directe IC naar berlijn. Momenteel gaan er 6 treinen per uur tussen Groningen en Assen, als er daar van eentje per uur door zou gaan naar Almelo en zou stoppen in Hardenberg, zouden de mensen in Emmen ook snel in berlijn zijn. Maar een boemel treintje van Emmen direct naar duistland zou ook een mooi plan zijn.
Berlijn is met een hoofdletter B, hoor…!
En Duitsland met een hl. D.!