D66: shuttlebus Breda – Antwerpen moet uitgestelde trein opvangen
23 jun 2017 14:14
D66 pleit in de Tweede Kamer voor een snelle shuttlebus tussen Breda en Antwerpen. Vanaf 10 december zou de trein Amsterdam – Brussel via Breda gaan rijden, maar dat is opnieuw uitgesteld. Tweede Kamerlid Rob Jetten van D66 heeft bij staatsecretaris Dijksma aangedrongen op een onderzoek naar de mogelijkheden van een shuttlebus.
De staatsecretaris heeft nu aan NS gevraagd of het spoorbedrijf een shuttlebus Breda – Noorderkempen wil onderzoeken. Vanaf Noorderkempen pendelt een Belgische trein via de hogesnelheidslijn naar Antwerpen. “We hebben het liefst dat de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Breda en Antwerpen zo snel mogelijk gaat rijden. Het nieuws dat deze trein weer wordt uitgesteld is een enorme tegenvaller,” reageert Jetten. Door de introductie van een shuttlebus zouden reizigers uit Breda 20 tot 45 minuten tijdwinst moeten krijgen, denkt D66.
De bedoeling was aanvankelijk dat Breda in de zomer van 2012 een directe verbinding met Antwerpen zou krijgen. Door het falen van de Fyra is het nooit zover gekomen. Plannen voor een hogesnelheidstrein via Breda zijn inmiddels verdwenen. De trein die nu in de loop van 2018 via Breda moet gaan rijden is een reguliere intercity met een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. In de verdere toekomst komen er nieuwe treinen en gaat de snelheid waarschijnlijk omhoog naar 200 kilometer per uur.
Voorlopig rijdt de trein Amsterdam – Brussel via Dordrecht en Roosendaal. De route via Breda is nauwelijks sneller, maar zorgt er wel voor dat andere steden in Noord-Brabant een snellere verbinding met België krijgen.
Rob Jetten maakt zich verder ook sterk dat de bereikbaarheid van Dordrecht wordt verbeterd. Sinds december heeft Dordrecht geen rechtstreekse intercity meer met Tilburg en Eindhoven. Naar Rotterdam en Den Haag rijden er minder intercity’s. Jetten wil dat de NS kijkt wat er beter kan voor de duizenden forenzen uit de regio Dordrecht. “D66 wil een snelle en comfortabele reis van deur tot deur. Reizigers van en naar Dordrecht hebben door minder intercity’s en de slechte aansluiting met de sprinters naar bijvoorbeeld Breda een fors langere reistijd. Wij willen dat de NS zorgt voor betere reistijden.”
Als ik me niet vergis rijdt FLIXBUS – weliswaar niet frequent – tussen Breda (Prinsenbeek) en Antwerpen v.v.en overigens ook tussen Eindhoven en Antwerpen v.v.
Inderdaad, een keer per dag on 22:00 uur.
De staatssecretaris zou in haar nadagen met NMBS kunnen overeenkomen om de shuttle Antwerpen-Noorderkempen door te trekken naar Breda. Het is niet verbazingwekkend, dat D66 niet verder denkt dan een pendelbus, maar van de staatssecretaris mag een iets creatiever handelen verwacht worden. Voordeel is bovendien, dat NS geen enkele bijdrage tot de realisatie van dit alternatief hoeft te geven.
Er is iets met de maten van de Belgische treinen – er zouden aan Nederlandse zijde perrons versmald moeten worden, viaducten aangepast, etc., dat is wat kostbaarder dan het lijkt. Of de Belgen overgehaald met andere treinstellen te rijden…
Het huidige materieel dat naar Noorderkempen rijdt (NMBS-Desiro) kan niet naar Nederland rijden. Ander materieel dat op de HSL (België en Nederland) en het klassieke net (België en Nederland) kan rijden, is niet beschikbaar – Thalys buiten beschouwing gelaten.
Connnexxion rijdt sinds 1953 al met lijn 19 van Antwerpen naar Breda
Connexxion bestond in 1953 nog niet. De lijn Breda – Zeeuws-Vlaanderen v.v. bestaat wel sinds 1953 (watersnood), maar mocht tot 1994 geen passagiers in België in- en uitlaten. De verbinding voldoet absoluut niet voor de reizigers Breda – Antwerpen v.v. Niet gek overigens omdat deze verbinding in de eerste plaats bedoeld is voor de reiziger naar/van Zeeuws Vlaanderen. Valt ook onder concessie Zeeland.
Ns kan toch ook met de traxx loks en ic rijtuigen tussen Breda en antwerpen gaan pendelen
Of vertrekken van uit Eindhoven nog mooier.
En dan door rijden naar Brussel Zuid.
Alles kan. Koffiekan, Balkan, waterkan
Het probleem zit hem nu net in de toelating van de Traxx-locs. Daarom wordt het verleggen van de Benelux uitgesteld. Je kunt daarmee dan ook niet van Antwerpen naar Breda of Eindhoven gaan rijden, om dezelfde reden dat je er nog geen Brussel – Amsterdam via de HSL mee kan rijden.
Met een shuttlebus naar Noorderkempen zou de reistijd Breda – Antwerpen hoogstens enkele minuten korter zijn dan met de trein via Roosendaal. De meerwaarde van zo’n bus zou naar mijn mening dan ook zeer beperkt zijn.
Ik ben het persoonlijk met je eens. Ik denk dat de 20 tot 45 minuten versnelling behoorlijk overschat wordt.
Heeft iemand een dergelijke versnelling geclaimd?
Je hoeft maar naar de dienstregeling van de weekendwerkzaamheden het afgelopen voorjaar te kijken om te weten wat de reistijd zou worden.
Ik wacht al 6 jaar en ben met het idee van de Fyra naar Breda verhuisd!!
Drie keer lunchen met de president van Bombardier levert van staatssecretaris Dijksma een van de vele waardeloze uitspraak op:
“Ik heb het maximale gedaan om de levering door Bombardier te bespoedigen. Zo heb ik samen met de CEO van NS, mede namens mijn Belgische collega Bellot,sinds eind 2016 driemaal gesproken met de president van Bombardier Transportation.”