Arriva ziet ook mogelijkheden voor waterstoftrein
21 nov 2017 18:20
Arriva ziet niet alleen mogelijkheden in een batterijtrein, maar ook in waterstoftreinen. De komende periode wordt onderzocht of het haalbaar is om waterstoftreinen in te zetten tussen Groningen en Delfzijl.
Arriva bekijkt de mogelijkheden samen met de provincie Groningen, waar momenteel ook al twee waterstofbussen rijden. “Bij Akzonobel in Delfzijl is waterstof een restproduct. We gaan voor de bussen nu in Delfzijl een waterstoftankstation bouwen. We houden daarbij rekening dat er mogelijk ook waterstoftreinen komen”, legt gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen uit.
“Voor Arriva is duurzaamheid een belangrijk aspect”, benadrukt topman Anne Hettinga. “We hebben zelf gekozen dat we tot 3 miljoen boete betalen als we niet duurzaam genoeg zijn. Daar is niet om gevraagd in de aanbesteding”. Het bedrijf wil gedurende 15 jaar gemiddeld jaarlijks minimaal 2 procent CO2 reductie realiseren. “En mogelijk stellen we dat zelfs naar boven bij, maar in elk geval niet naar beneden”, legt Hettinga uit.
Arriva wil tussen Groningen en Leeuwarden ook batterijtreinen gaan inzetten. De bedoeling is dat de spoorlijn deels geëlektrificeerd wordt. Bijvoorbeeld tussen Leeuwarden Camminghaburen en De Westereen & Buitenpost – Zuidhorn. Op die delen kunnen de accu’s worden geladen, zodat op de overige delen van het traject geen bovenleiding nodig is. Het is echter nog niet zeker of de batterijtrein er komt. “We onderzoeken nu de mogelijkheden, er is nog geen besluit genomen omtrent de benodigde elektrificatie. Op dit moment zijn daar nog geen financiële middelen voor”, benadrukt Gräper.
Vast staat dat Arriva 18 nieuwe treinen gaat bestellen, uitbreidbaar tot 24. Het spoorbedrijf heeft een tiental reizigers uitgenodigd om bij fabrikant Stadler mee te laten beslissen over de nieuwe treinen. “Door de reizigers mee te nemen naar de fabriek laten we ze niet alleen meedenken maar ook beslissen over de inrichting van de nieuwe treinen. Het is immers de reiziger die straks gebruik gaat maken van deze treinen”, verklaart Hettinga.
In 2005 betrok Arriva de reiziger voor het eerst bij het ontwerp van de nieuwe treinen. Hettinga: “Dat was toen heel bijzonder. We doen het menu voor de vijfde keer. NS heeft twee jaar geleden ons voorbeeld overgenomen.” Iets wat de topman als compliment ziet. “Ik ben blij als concurrenten ons kopiëren. Dan lopen wij voorop en worden we uitgedaagd ook op andere punten te gaan innoveren.”
Tijdens het locatiebezoek konden reizigers bijvoorbeeld kiezen uit vier verschillende stoelen. De reizigers kozen in meerderheid om de huidige stoel te behouden. Ook op andere vlakken mochten reizigers meebeslissen. Zo konden reizigers hun voorkeur uitspreken voor een groen of blauw uiterlijk. In meerderheid kozen de reizigers voor het groene uiterlijk.
De stilte- en werkcoupe krijgt twee zitjes van vier stoelen met een tafel. De tafels die in de treinen bij de vierpersoons zitjes komen worden tafels over de gehele breedte.
Fleur Gräper is geen gedupeerde, maar een gedeputeerde en er staan een flink aantal spelfouten in de eerste drie alinea’s.
Een fraai staaltje van de auto-aanvuller van de mobiele telefoon o.i.d.
Het is inderdaad door verlies laptop op mobiel uitgewerkt, dat het moeilijk maakt om snel, goed en uitgebreid uit te werken, excuus.
Voo het testen van stoelen is een steekproef met N=10 denk ik toch wel aan de kleine kant.
Ik denk dat het ongeveer 15 reizigers waren, aantal journalisten en aantal mensen van de decentrale overheden. Ik weet niet precies wie er wel en niet gestemd heeft, ik weet wel dat mensen in de management functies van Arriva niet mee mochten stemmen.
80 genodigden in totaal 😉
In elk geval minder aanwezigen 🙂 De groep bestond uit 49 personen. Maar dus minder stemgerechtigden 🙂