fbpx

Spoorboekloos rijden Amsterdam – Eindhoven krijgt vervolgproef

In het najaar 2010 komt er een nieuwe proef spoorboekloos rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, zo meldt ProRail. In september was er al een proef met "elke 10 minuten een trein". In 2010 wordt de proef langduriger. Wanneer de proef in 2010 precies gaat plaats vinden, wilde ProRail nog niet zeggen.

De proef die dit jaar werd gehouden beviel goed. Zo waren de punctualiteitscijfers van het treinverkeer in die week hoger dan gemiddeld en was het overgrote deel van de treinreizigers (80%) tevreden met de nieuwe frequentie. Belangrijkste conclusie is dat een vervolgproef over een langere en in een drukkere periode noodzakelijk is om te leren op welke manier hoogfrequent spoorvervoer in de toekomst mogelijk is. Om deze reden zal in het najaar van 2010 zal op het traject Amsterdam-Eindhoven opnieuw een grote proef worden gehouden die langer gaat duren.

Eerste proef
In de week in september reden er op het traject zes intercity’s en vier stoptreinen per uur (Utrecht-Geldermalsen 6 stoptreinen per uur). Ook was per uur ruimte op het spoor voor twee goederentreinen. De proef heeft een eerste beeld gegeven van de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om elke 10 minuten een trein op het A2-traject betrouwbaar te kunnen invoeren. Zo is bijvoorbeeld een punctueel vertrekproces van de treinen en korte stops op de stoptreinstations van belang.
Tijdens de proef sloegen stoptreinen bij vertraging regelmatig stations over. Dit om de dienstregeling bestuurbaar te houden. Op deze manier werd voorkomen dat een Intercity achter een stoptrein kwam te hangen en verdere vertraging zou oplopen. 

Storingen
Een vervolgproef in 2010 op dit traject is noodzakelijk om nog meer te leren hoe hoogfrequent spoorvervoer kan plaatsvinden. Zo heeft er in de proefweek geen grote storing plaatsgevonden en was de eerste proef bewust in de rustige zomervakantie gepland met minder reizigers en minder goederentreinen. Daarnaast duurde de eerste proef slechts vijf werkdagen en vond plaats tijdens de ochtend- en avondspits.

Reizigerservaringen
Van de ondervraagde treinreizigers op het traject vindt 80 procent het een goed idee dat er elke 10 minuten een trein rijdt. 51 procent van de ondervraagden geeft aan tijdens de proef enig ongemak te hebben ervaren zoals veranderende aansluitingen van treinen, andere vertrek- en aankomst perrons of een extra overstap. Deze ongemakken waren onvermijdelijk omdat de proef zich op één route afspeelde en de dienstregeling in de rest van het land ongewijzigd bleef.

Spoorwegovergangen
Tijdens de proefweek zijn ook de effecten van het toegenomen treinverkeer op alle 25 spoorwegovergangen bekeken. Metingen maken duidelijk dat in de huidige dienstregeling de gemiddelde tijd dat de overwegen (tussen Amsterdam en Eindhoven) open zijn voor wegverkeer 46 minuten is. Tijdens de proef was dit gemiddeld 41 minuten per uur. Er waren wel verschillen per overweg. De openingstijd per overweg loopt uiteen van 32 minuten tot 49 minuten per uur. Het gros van de overwegen op het traject lag niet langer aaneengesloten dicht dan normaal. Bij een aantal overwegen was dit wel het geval (langer dan 2 minuten). ProRail heeft de uitkomsten van de metingen inmiddels gedeeld met de betrokken gemeenten.

Vervolg
In het najaar van 2010 zal er op het traject Amsterdam – Eindhoven opnieuw een grote proef worden gehouden die langer gaat duren. Tot die tijd vinden er kleinere proeven plaats waar de reiziger weinig van zal merken.