Ontsporing Muiderpoort was te voorkomen
23 mrt 2010 15:16
(Novum) – De ontsporing van een goederentrein bij het station Amsterdam-Muiderpoort in november 2008 had voorkomen kunnen worden als het spoorwegnet een mankementendetectiesysteem had gehad. Dit systeem had de machinist kunnen waarschuwen voor de warmgelopen wielbevestiging, waardoor de ontsporing ontstond. Dat meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid dinsdag.
De wielbevestiging brak uiteindelijk af, waardoor het rijstel naast de rails kwam te lopen. Negen van de 24 wagons ontspoorden uiteindelijk. Dit zorgde onder meer voor beschadiging van zo´n vijfhonderd meter spoor. Het treinverkeer rond Muiderpoort was bovendien twee weken ernstig verstoord. Doordat de wagons op de naastliggende sporen terechtkwamen, bestond er volgens de raad reëel gevaar voor een botsing met een andere trein. Er vielen geen gewonden. Door het ontsporing gold er een week lang een nooddienstregeling.
Voorkomen
De onderzoeksraad pleit voor het detectiesysteem dat al in veel andere Europese landen is ingevoerd. Het systeem bestaat uit een netwerk van sensoren en een alarmeringssysteem om de machinist te waarschuwen. Ontsporingsdetectie had ervoor kunnen zorgen dat de trein direct na de ontsporing tot stilstand was gekomen, waardoor het risico van een botsing met een andere trein had kunnen worden beperkt.
Niet verplicht
Spoorbedrijven willen de detectiesystemen volgens de onderzoeksraad wel invoeren, maar vinden dat de verantwoordelijkheid niet bij hen ligt. De systemen zijn niet wettelijk verplicht.
Proef
Een woordvoerster van spoorwegbeheerder ProRail laat in een reactie weten dat ´´wel degelijk´´ wordt gewerkt aan een detectiesysteem en dat op dit moment op het spoor bij Dordrecht een proef met een nieuw systeem (QuoVadis) loopt.
De proef is mede naar aanleiding van het ongeval bij Muiderpoort op gang gekomen. ProRail doet de test samen met goederenvervoerders. Als de proef slaagt, wordt het systeem ook op andere plaatsen in gebruik genomen. ´´Ongevallen op het spoor zijn niet altijd te voorkomen, maar we hebben de verantwoordelijkheid deze tot een minimum te beperken´´, aldus ProRail.