fbpx
Foto: Rikert Nijkamp

NS wijst Arriva op spoorchaos

14 jan 2010 16:03

Arriva directeur Anne Hettinga haalt donderdag in het Dagblad van het Noorden stevig uit naar ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. Volgens Hettinga heeft Arriva een forse schadepost opgelopen doordat NS en ProRail de zaakjes niet op orde hadden. In een reactie wijst NS op de spoorchaos bij Arriva.

Volgens Hettinga was het niet nodig om zo lang een negatief reisadvies voor heel Nederland af te kondigen. Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion hadden de zaakjes veel beter op orde.

Kletskoek
"Hettinga is wel heel kort van geheugen. Het is complete kletskoek om te zeggen dat het bij Arriva zo fantastisch ging" zegt een NS woordvoerder. Hij wijst erop dat Arriva op donderdagavond 17 december aangaf het treinverkeer volledig zou worden gestaakt. Arriva laat in een reactie weten dat het treinverkeer uiteindelijk niet volledig gestaakt is omdat er nog NS treinen aankwamen met doorgaande reizigers. 
In de dagen erna reed Arriva slechts een uurdienst. Dat kwam er op neer dat meer dan de helft van de treinen geschrapt werden. "Een negatief reisadvies was voor ons echter niet noodzakelijk., vanwege de vakantieperiode voldeed één trein per uur" stelt een Arriva woordvoerder. 

Begrip
Ook ProRail krijgt van Arriva er stevig van langs. "We begrijpen de reactie van Arriva. Op 17 december zijn dingen mis gegaan met wissels. We hebben ons voorbereid op het winterweer, maar niet goed genoeg. Koning Winter heeft ons overvallen en daar balen we van. We hebben een valse start gehad deze winter, maar revancheren ons" laat ProRail weten in een reactie op de kritiek. ProRail stelt verder nu extra alert te zijn en maatregelen te hebben genomen. Die aanpak lijkt succesvol. Er zijn sindsdien minder problemen. 

Zoutkaartje
Hettinga heeft ook kritiek op het zoutkaartje. Volgens Hettinga werd het kaartje zonder overleg ingevoerd. De Nederlandse Spoorwegen benadrukt dat het Zoutkaartje is ontstaan op verzoek van Rijkswaterstaat. "Op veel plekken hadden gemeenten last van een tekort aan strooizout. In dat kader vroeg Rijkswaterstaat of wij de trein konden promoten. Daar kan Hettinga alleen maar blij mee zijn."
Verder wijst de NS woordvoerder erop dat er wel contact is geweest met de regionale vervoerders. Door de drukte was toen het Zoutkaartje al naar de buitenwereld gecommuniceerd. Arriva geeft aan daardoor geen andere keus te hebben gehad om het Zoutkaartje ook aan te bieden. "NS had al gecommuniceerd dat het kaartje landelijk geldig zou zijn" aldus een Arriva.

Qbuzz
Het is overigens niet de eerste keer dat Hettinga uithaalt naar collega vervoersbedrijven. Ook Qbuzz kreeg eerder felle kritiek van de directeur. Hettinga dreigde niet meer te investeren in het Noorden nadat Arriva het busvervoer in die regio kwijtraakte.