fbpx

Eerste treinen HSL vanaf 7 september

09 jul 2009 21:25

De hogesnelheidslijn (HSL) rijdt vanaf 7 september in 43 minuten van Amsterdam naar Rotterdam, 21 minuten sneller dan nu. Het eerste deel van de HSL-Zuid wordt dan in gebruik genomen.

NS International, spoorbeheerder ProRail, en het ministerie van Verkeer hebben dit donderdagavond definitief besloten. Hispeed-directeur Michiel van Roozendaal, spreekt van een mijlpaal voor Nederland.

De bedoeling was dat de lijn april 2007 geopend  zou worden gereden. Problemen met onder meer de levering van treinstellen en het beveiligingssysteem (ERMTS)  zorgden ervoor dat de ingebruikname van de lijn keer op keer werd uitgesteld. Nu lijkt daar verandering in te komen en moet de lijn per 7 september definitief in dienst komen.

De trein rijdt voorlopig nog met een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur, dit is twintig kilometer sneller dan de huidige maximum snelheid. Doordat de HSL-Zuid vanaf Schiphol rechtstreeks naar Rotterdam gaat, en niet via Den Haag, kunnen de treinen toch een aanzienlijke reistijd winst boeken. Tussen Rotterdam en Schiphol zijn reizigers straks 26 minuten onderweg.

Het treinkaartje van de nieuwe spoorlijn gaat naar verwachting tot zestig procent meer kosten dan een normaal kaartje, hoewel de prijs wordt bepaald door het moment van reizen en boeken. De eerste vier weken geldt een lager introductietarief.

In de tweede helft van volgend jaar worden de Italiaanse hogesnelheidstreinen, met de naam Fyra, geleverd. Dan kan de maximumsnelheid omhoog naar 250 kilometer per uur. Het is de bedoeling dat de HSL uiteindelijk doorrijdt naar Breda, Antwerpen, Brussel en Parijs. De Thalys naar Parijs zal met 300 kilometer per uur over de lijn gaan rijden.