fbpx

Reizigersorganisaties doen voorstel voor snelle Benelux

Reizigersorganisaties hebben een voorstel ingediend om de Benelux-trein met ruim 20 minuten te versnellen. De consumentenorganisaties uit het Locov zijn niet tevreden over het NS-plan voor de Benelux.

De organisaties trekken daarmee hun eerder gegeven steun in. Volgens het Locov zijn de reizigersorganisaties in 2013 slechts akkoord gegaan op voorwaarde dat de trein naar Brussel nog wel versneld zou worden. Dat is niet gebeurd. En daarom trekken de organisaties nu hun steun in.

In de plannen van NS wordt de Benelux in 2017 weliswaar iets sneller dan nu, maar dat is nog steeds veel trager dan in 2012. De consumentenorganisaties stellen voor om de Benelux niet meer via Den Haag te laten rijden, maar samen te voegen met de Intercity Direct Amsterdam – Breda. De reistijd zou dan neerkomen op 2 uur en 50 minuten, in plaats van 3 uur en 14 minuten. Zonder HSL deed de trein er in 2012 er nog twee uur en drie kwartier over.

In de NS-plannen is de Benelux niet alleen traag, maar hindert de trein ook tal van andere binnenlandse treinen. "Reizigers in Den Haag Laan van NOI en Nieuw Vennep krijgen minder verbindingen, de voorgenomen verbetering van de bediening van Rotterdam Blaak wordt onmogelijk en de frequentieverbetering van de verbinding Hoofddorp – Amsterdam Centraal lukt maar half," schrijven de organisaties, die ook melden dat de dienstregeling daardoor minder aantrekkelijk dreigt te worden. Ook wil NS de Benelux tussen Amsterdam en Schiphol als Sprinter laten rijden, schrijven de consumentenorganisaties uit het Locov.

Vanwege alle negatieve effecten en de lange reistijd verwijzen de consumentenorganisaties het plan van NS naar de prullenbak. Of NS het advies overneemt is onduidelijk. In dat geval moet ook de politiek toestemming geven. NS heeft namelijk beloofd dat de Benelux via Den Haag zou gaan rijden.