India zoekt buitenlandse investeerders voor Spoorwegen
09 jan 2014 21:47
India zal binnenkort buitenlandse investeerders uitnodigen geld te steken in het spoornetwerk van het land. Dat meldden donderdag overheidsfunctionarissen die bij de beslissing betrokken zijn. Buitenlanders mogen straks volledig eigenaar zijn van nieuw aan te leggen verbindingen rond steden en van hoge snelheidslijnen.
Ook verbindingen met havens en industriegebieden zullen worden opgesteld. Bestaande passagiers- en vrachtverbindingen over het spoor zullen vooralsnog niet in buitenlandse handen mogen komen.
India probeert geleidelijk aan de economie iets te liberaliseren en sectoren en ondernemingen te privatiseren. Het gigantische maar sterk verouderde Indiase spoornetwerk is één van de laatste branches die nog in staatshanden is. De regering hoopt dat met meer investeringen in de infrastructuur de enorme opstoppingen rond steden iets worden verlicht.
India bezit een spoorwegnet van 64.000 kilometer. Tussen 2006 en 2011 heeft het land slechts 1750 kilometer aan nieuw spoor aangelegd. Ter vergelijking: in China was dat 14.000 kilometer. De treinen in India zijn langzaam en zeer onveilig. Het aandeel aan vracht dat over de weg wordt vervoerd, loopt daardoor steeds verder op.
De overheid rekent erop dat de spoorwegen zo´n 10 miljard dollar aan buitenlands geld aantrekken in de komende vijf jaar. Bedrijven als het Amerikaanse General Electric en het Canadese Bombardier zouden al belangstelling hebben getoond. Economen waarschuwen er echter voor dat voorgaande pogingen om investeerders aan te trekken veel minder geld hebben opgeleverd dan gehoopt.
Eerder opende India al onder meer de detailhandelbranche, de farmaceutische industrie en de telecommunicatiesector gedeeltelijk voor buitenlandse investeerders met als doel de economie harder te laten groeien. De liberalisering heeft tot nu toe niet altijd de gewenste gevolgen gehad. Veel buitenlandse bedrijven klagen over de enorme bureaucratie en corruptie, waardoor het moeilijk zakendoen is in India.
(c) ANP