fbpx

Verkoop SMS-tickets De Lijn verdubbeld

01 feb 2011 12:05

Sinds 1 februari 2010 kunnen Belgische reizigers van vervoersmaatschappij De Lijn per SMS een busticket kopen. En dat voorziet in een behoefte, blijkt uit verkoopcijfers. In januari heeft De Lijn 157.440 sms-tickets verkocht. Dat is ruim het dubbele van het maandgemiddelde in 2010 en een nieuw record.

Het succes valt te verklaren doordat het SMS-ticket goedkoper is dan een biljet bij de chauffeur. Het SMS-ticket werd bedacht om het in- en uitstaproces bij haltes vlotter te laten verlopen. Volgens De Lijn  lukt dat ook, dankzij het SMS-ticket is de stiptheid verbeterd. De verkoop van biljetten bij de chauffeur is door het SMS-ticket met ruim 20 % gedaald.

De forse groei valt te verklaren doordat sinds 1 januari klanten van alle gsm-operatoren een sms-ticket kopen. In 2010 konden klanten van Base en Mobistar nog niet van de dienst gebruik maken. Per dag worden er inmiddels 5.000 SMS-tickets verkocht. Dat was in de eerste maand februari vorig jaar nog slechts 1.000 per dag. Ook toen al sprak De Lijn van een succes. De drukste dag tot nu toe was vrijdag 28 januari met 7350 sms-tickets. De Lijn mikt op twee miljoen sms-tickets per jaar.