Veiligheid geen issue bij reserveringsplicht Fyra
14 dec 2012 10:37
Mansveld is geen voorstander van het afschaffen van de reserveringsplicht, uit veiligheidsoverwegingen. Het is het zoveelste onzinnige argument in de Fyra-discussie. De Duitse hogesnelheidstrein ICE, die snelheden haalt tot 300 kilometer per uur, heeft ook geen reserveringsplicht en is toch veilig. Dat stelt de ov-nieuwswebsite Treinreiziger.nl, die zich kwaad maakt over de Fyra-fabels.
Als Mansveld wel gelijk zou hebben, dan wordt de Fyra Amsterdam – Breda in de toekomst onveilig. Ook die Fyra gaat in de toekomst 250 kilometer per uur rijden, maar zonder reserveringsplicht.
Dienstregeling heeft marge
Een ander argument dat te bediscussiëren valt, is dat de Fyra-problemen worden veroorzaakt door een combinatie van factoren, zoals NS stelt. Eén van de factoren zou de nieuwe dienstregeling zijn. Een opmerkelijke verklaring, want de Fyra heeft juist 15 minuten marge in de planning, die in de toekomst moet verdwijnen. Er is dus alle ruimte om vertraging in te lopen. Ook de onervarenheid van machinisten mag niet tot grote problemen leiden. Anders hadden die zich ook moeten voordoen op de per 9 december geopende Hanzelijn.
Kinderziektes Thalys
“In Europa zijn geen vergelijkbare lijnen waarvan we kunnen leren” stelde een NS-woordvoerster begin deze week tegenover het ANP. Ook dat is een opmerkelijke uitspraak, de hogesnelheidslijn wordt immers al sinds 2009 gebruikt. Er kon dus prima lering getrokken worden uit de kinderziektes van de Thalys. Het verschil is dat het toen vooral om problemen ging met het beveiligingssysteem ERTMS, en dat nu de nieuwe treinen het laten afweten.
Spelen met cijfers
Ook NMBS-topman Marc Descheemaeckers speelt met cijfers. De topman stelde donderdag dat er van de 92 verbindingen 5 afgeschaft waren. Daarmee ging de topman voorbij aan de vele treinen die deels zijn opgeheven, of vertragingen opliepen tot meer dan een uur. Van de 49 treinen die tot en met donderdag van Amsterdam naar Brussel hadden moeten rijden, zijn er 7 niet aangekomen op de eindbestemming Brussel Zuid. Ook in de andere richting zijn er treinen (deels) uitgevallen.
Bagatelliseren
De topman stelde verder dat andere hogesnelheidstreinen dezelfde kinderziektes zouden hebben en dat de pers in overdrive gaat. Het klopt dat kinderziektes vaker voorkomen bij hogesnelheidstreinen – maar die hebben geen 3,5 jaar testritten gemaakt. De Thalys had 15 jaar geleden bij de introductie geen grote problemen, wel waren er veel problemen toen de trein in 2009 begon te rijden via de HSL-Zuid. De vervoerders lijken de problemen te bagatelliseren, in plaats van open en eerlijk alle informatie te delen.
Fyra in Nederland
Binnenlandse Fyra-reizigers zijn in Nederland niet verrast door de problemen. Zij weten dat de Fyra Amsterdam – Breda ook veel vaker te laat is dan de reguliere trein. In het eerste halfjaar viel zelfs bijna tien procent van deze treinen uit, terwijl van de normale NS-treinen in die periode slechts 2,3 procent uitviel.
Compensatie
Treinreiziger.nl ging in 2005 van start, om juist niet per definitie negatief te zijn. Maar het gebrek aan open en eerlijke communicatie maakt het bijna onmogelijk om genuanceerd te zijn over de Fyra. De website riep eerder deze week de vervoerders op om reizigers extra te compenseren, om daarmee te laten zien dat de vervoerders van de start zelf ook echt balen.
Eigen ervaring
Hoofdredacteur Hildebrand van Kuijeren mocht overigens donderdag zelf aan den lijve de Fyra-problemen meemaken, nadat hij landde op Schiphol. De ene na de andere Fyra werd toen opgeheven, waaronder twee Fyra-verbindingen naar Brussel (één daarvan reed wel, maar niet via Schiphol). Door de Fyra-problemen kon hij het Kamerdebat over de Fyra niet volgen. Vandaag geeft hij de Fyra een herkansing, als hij vanavond naar Antwerpen reist.