Treinreizigers minder stipt in eerste helft 2015
17 aug 2015 16:02
De reizigerspunctualiteit is in het eerste halfjaar van 2015 gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. 8,4% van de reizigers kwam 5 minuten of meer te laat aan op zijn bestemming. Vorig jaar was dat nog 6,7%.
De slechtere punctualiteit wordt volgens NS veroorzaakt door enkele grote storingen, zoals bijvoorbeeld de stroomstoring bij Amsterdam en problemen bij de verkeersleiding in Utrecht. Ook daalde de reizigerspunctualiteit doordat er meer treinen uitvielen.
Op 35 stations wordt de stiptheid gemeten. Bij reizigerspunctualiteit wordt dit per trein gewogen met de gemiddelde (historische) reizigersaantallen. Als een trein niet rijdt, wordt dit gezien als te laat. Ook een aantal kritische aansluitingen wordt in de indicator meegenomen. Volgend jaar hoopt NS over te gaan op een nieuwe indicator voor reizigerspunctualiteit. Bij de nieuwe indicator zijn niet de 35 knooppunten het uitgangspunt, maar het begin- en eindstation van de klant. Daarvoor zal er overgestapt gaan worden naar OV-chipkaartdata.