Treinkaartje 2014 op specifieke trajecten tot 38 procent duurder
06 sep 2013 10:38
Alhoewel de NS-tarieven in het algemeen stijgen met 3,38%, zijn er een aantal trajecten waar de prijs van het papieren treinkaartje veel harder stijgt. Bijvoorbeeld tussen Nijmegen – Roermond, waar het treinkaartje volgend jaar minimaal 27% tot 38% duurder worden. Ook op een aantal andere trajecten zal het treinkaartje mogelijk 10 tot 20% duurder uitvallen. Die conclusie trekt Treinreiziger.nl op basis van een brief die NS aan consumentenorganisaties heeft gezonden.
Een enkeltje Nijmegen – Roermond kost nu nog € 13,90 (voltarief, papieren treinkaartje). Met dit treinkaartje mag de reiziger zowel met de rechtstreekse stoptrein van Veolia reizen als met de NS-trein via Den Bosch. In 2014 zal de treinreiziger moet de reiziger vooraf kiezen via welke route hij wil reizen. Afhankelijk daarvan gaat hij voor zijn treinkaartje minimaal € 17,76 (Veolia-route,+27%) betalen, oplopend tot € 19,20 (NS-route, +38%).
Nijmegen – Roermond via NS: +38%
Vanaf volgend jaar gaat de NS-reiziger de route via Den Bosch betalen. Die is 127 tariefeenheden. Nu wordt de prijs nog berekend via de kortere Veolia route via Venlo (85 tariefeenheden). Voor 127 tariefeenheden geldt nu nog een prijs van € 18,60. Maar, daarbovenop komt nog de prijsstijging van 3,38%. Daardoor zal een treinkaartje via Nijmegen – Roermond via Den Bosch volgend jaar waarschijnlijk € 19,20 gaan kosten.
Nijmegen – Roermond via Veolia: +27%
Wie via de kortere route blijft reizen, gaat echter ook fors meer betalen. Dit omdat het papieren treinkaartje nu nog wordt berekend via de NS-tarieven, maar vanaf volgend jaar volgens de Veolia-tarieven. Die zijn ongunstig voor langere afstanden. Op basis van de huidige Veolia tarieven, zal het treinkaartje daardoor minimaal € 17,76 gaan kosten. Dat kan echter nog meer worden, omdat ook Veolia waarschijnlijk in 2014 haar tarieven verhoogt. De Veolia tarieven worden nu nog alleen gebruikt voor reizen met de OV-chipkaart.
Aandringen van regionale vervoerders
NS zegt dat de wijzigingen in het tariefsysteem er komen op aandringen van regionale vervoerders. Die vinden het volgens NS oneerlijk dat reizigers ook goedkoop via de NS route kunnen reizen. Dat zou oneerlijke concurrentie tot gevolg hebben. Om daar een einde aan te maken, zou deze wijziging in het tariefsysteem nodig zijn. Als deze wijziging niet toegepast zou worden, zouden de algemene NS tarieven met 3,55% duurder zijn geworden (nu: 3,38%).
Geschrokken
Reizigersorganisaties reageren geschrokken op de effecten van de tariefbeleid. Rover wil dat de treinkaartjes niet harder stijgen dan de inflatie. Voor Beter OV wijst erop dat bij de invoering van de ov-chipkaart is beloofd dat de kaart reizen niet duurder zou maken. "Maar nu blijkt dat de ov-chipkaart allerlei dingen niet kan, en de vervoerders niet bereid zijn dat op een goede manier op te lossen" zegt Rikus Spithorst van de vereniging.
Andere trajecten
Omdat het degressieve tariefsysteem van NS volgend jaar niet meer geldt bij regionale vervoerders, stijgen op veel meer trajecten de tarieven bovengemiddeld. De prijs van een papieren treinkaartje komt daarmee straks gelijk aan het tarief van de OV-chipkaart, waar het degressieve tariefsysteem al is afgeschaft (behalve bij NS).
Geschatte effecten tariefbeleid, papieren treinkaartje, enkele reis voltarief
Treinreiziger.nl heeft op basis van het huidige NS-tarief en de huidige regionale ov-chipkaarten treintarieven geschat wat de effecten kunnen zijn van het nieuwe tariefsysteem.
Huidig tarief | Geschat tarief 2014* | Prijsstijging | |
Dordrecht – Den Bosch | € 11,80 | € 13,00 | 10% |
Utrecht – Winterswijk | € 18,10 | € 21,70 | 20% |
Amsterdam – Veendam | € 24,50 | € 29,40 | 20% |
Zutphen – Hengelo | € 7,90 | € 9,20 | 16% |
Utrecht – Harlingen | € 23,60 | € 27,20 | 15% |
Het tarief voor 2014 is ingeschat op basis van het ov-chipkaarttarief van 2013 (bron 9292.nl), verhoogd met een prijsstijging van 3%. Het huidige tarief is van toepassing op een papier treinkaartje (bron: ns.nl). De precieze prijsstijging is nog niet te berekenen, omdat regionale vervoerders nog niet hun nieuwe tarieven hebben gepubliceerd.
Oplossing in onderzoek
Er is echter nog een kans dat de tarieven toch minder hard stijgen, omdat regionale vervoerders een oplossing zoeken voor het probleem. "Sinds het voorjaar werken regionale spoorvervoerders samen in een project om tot een oplossing te komen om onwenselijke prijsstijgingen te voorkomen. Het is nog te vroeg om te melden hoe de oplossing er exact uit zal zien, en wat de consequenties zullen zijn", zo meldt een woordvoerder van Arriva. Ook Veolia sluit zich daarbij aan. Specifiek omtrent het traject Nijmegen – Roermond kan een woordvoerder van Veolia nu nog niet reageren. Het bedrijf hoopt later vandaag of na het weekend daar wel op in te kunnen gaan. Datzelfde geldt voor NS.