fbpx

Treinen straks weer snel door Delftse spoortunnel

Bij station Delft worden de ventilatiesystemen aangepast en komen er ontluchtingskleppen in de stationshal. Daardoor moet de luchtdruk makkelijker het gebouw uit komen. Sinds het probleem werd geconstateerd, mochten de treinen niet meer op hoge snelheid door de tunnel rijden.

Als de maatregelen genomen zijn kunnen de treinen weer met 120 kilometer per uur door de tunnel. Er wordt nog onderzocht of er ook luchtschachten in de tweede tunnelbuis moeten worden gemaakt, zodat de treinen nog 20 kilometer harder kunnen rijden.

"De uitvoering van de werkzaamheden aan het gebouw starten in de loop van dit jaar", aldus ProRail. "De maatregelen worden niet in één keer, maar na elkaar uitgevoerd zodat tussentijds steeds gemeten kan worden of ze het beoogde effect hebben. De kosten voor de aanpassingen die in 2016 en 2017 worden uitgevoerd bedragen circa 3,4 miljoen euro. Als blijkt dat ook de luchtschachten geplaatst moeten worden dan komt daar nog ongeveer 6 miljoen euro bij."

Het gebouw van het station Delft krijgt dit voorjaar ook zijn draaideuren terug. De deuren werden vorig jaar kort na de ingebruikname van de spoortunnel in de stad weggehaald omdat ze uit zichzelf hard gingen draaien als er een trein met hoge snelheid door de tunnel reed. Dat verschijnsel kwam door de luchtdruk veroorzaakt door voorbijrazende treinen. ProRail heeft de deuren onder meer verstevigd om te voorkomen dat ze op hol slaan.