Streekvervoerders willen compensatie voor kosten OV-chipkaart
19 apr 2011 17:40
De centrale overheid heeft nagelaten condities te creëren voor een beheerste en kostenefficiënte invoering. Dat stelt althans professor Arie van der Zwan in een onderzoek in opdracht van Federeatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. De streekvervoerders Arriva, Connexxion, Veolia en Syntus willen naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek miljoenen euro´s compensatie.
Volgens Van der Zwan kwam de overheid haar afspraken niet na. "In 2006 zijn er afspraken gemaakt met de overheid over de invoering van de OV-chipkaart. Op grond daarvan zijn de vervoersbedrijven akkoord gegaan. Toen is bijvoorbeeld afgesproken dat de duale periode waarin zowel de strippenkaart als de OV-chipkaart geldig zijn, niet te lang zou duren. Het plan was om per januari 2009 de strippenkaart landelijk af te schaffen", zegt Van der Zwan.
40 miljoen
In 2006 werd gekozen om de regie te leggen bij decentrale overheden. Dat is volgens Van der Zwan "een hoogst ongelukking en onwijs besluit". In totaal zijn er 19 decentrale overheden betrokken bij de OV-chipkaart, die lang niet allemaal op dezelfde lijn zaten. Volgens hem ontrbak er dan ook een centrale regie. Daardoor liep de invoering van de OV-chipkaart vertraging op en hebben de vervoersbedrijven hun business case zien verslechteren. "Zij hebben inmiddels 40 miljoen euro meer uitgegeven dan begroot."
Gesprek
Volgens FMN voorzitter en Arriva directeur Anne Hettinga kan die 40 miljoen de komende jaren nog veel verder oplopen. "Als we in dit tempo door gaan, dan kan dat oplopen tot 200 miljoen euro." De federatie wil nu met het Ministerie van Infrastructuur in gesprek om een deel van die kosten vergoed te zien. "Dat hoeft de minister niet perce geld te kosten. Het kan ook meegenomen worden in de reguliere tariefsverhogingen", zegt Hettinga.
Spelregels
Een ander verwijt van Van der Zwam is dat de overheid de neiging heeft gaande weg de spelregels te veranderen. "Als een arts of een chirurg zo zou handelen als de centrale overheid doet, dan zou hij zich moeten verantwoorden voor de tuchtcommissie."
Onafhankelijk
Hij benadrukt dat zijn onderzoek in onafhankelijk heeft uitgevoerd. Om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen, heeft hij geen vergoeding willen ontvangen. Van der Zwan is econoom en scheef eerder een boek over de verzelfstandiging van de spoorsector. Ook is hij lid geweest van de Raad van Commissarissen van NS.
Foto: Arriva directeur Anne Hettinga (links) en Connexxion directeur Bruno Bruins (rechts) waren vandaag aanwezig bij de presentatie van het onderzoek van Arie van der Zwan.