Storing verkeersleiding legt treinverkeer Noord-Holland deels stil
06 mei 2014 17:54
Het treinverkeer van en naar Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen en Haarlem heeft dinsdagavond geruime tijd plat gelegen. De storing ontstond even na vijf uur, een moment dat veel forenzen per trein onderweg naar huis waren. Omstreeks zeven uur gingen er mondjesmaat weer treinen rijden, maar het treinverkeer blijft de hele avond ontregeld.
Het euvel zat in de verkeersleidingspost in Alkmaar. De beveiligde telefoonverbinding tussen de treindienstleider en de machinist lag eruit. Daardoor konden machinist en de verkeersleiding niet met elkaar communiceren. Als er iets gebeurt moet de machinist kunnen bellen met de verkeersleiding. Die moet vervolgens ook andere machinisten kunnen waarschuwen. Omdat dit niet werkte, werd besloten het treinverkeer stil te leggen.
Reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV is boos dat ProRail besloot het treinverkeer volledig stil te leggen. De organisatie wijst erop dat de seinen en wissels gewoon werkten. "Dit telefoonwerk heet van belang te zijn voor de spoorwegveiligheid, maar is dat niet. De veiligheid op het spoor wordt in ons land geregeld door borden en seinen langs de baan, meestal aangevuld met het ATB-systeem" stelt voorzitter Rikus Spithorst.
Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl heeft Voor Beter OV een punt. "Het gaat heel ver om heel het treinverkeer stil te leggen. Maar GSM-R – het telefoonsysteem waarover het gaat – heeft wel degelijk een veiligheidsfunctie. Als er bijvoorbeeld een ongeluk ergens gebeurd, moet de verkeersleiding dat snel weten. Dan is GSM-R heel handig. De verkeersleiding kan dan alle andere machinisten met één alarmoproep alarmeren. Dat is lastiger zonder GSM-R. Maar het gaat wel heel ver om direct alle treinen op te heffen als GSM-R plat ligt."
Rikus Spithorst vindt dat er ook zonder GSM-R voldoende middelen zijn om alarm te slaan. "In noodgevallen kan een machinist ook nog het treinverkeer stilleggen door het aanbrengen van zogeheten ‘kortsluitlansen’, die in iedere treincabine aanwezig zijn. Door gebruik
van die lansen springen de seinen op rood en kunnen gevaarlijke situaties worden vermeden" aldus de voorman van Maatschappij Voor Beter OV.
Gedurende de storing slaagde NS er niet in om de reisinformatie actueel te houden. Een andere klacht was het gebrek aan alternatieven. Voor Beter OV vindt dat de slogan "de reiziger op 1, 2 en 3" beter vervangen kan worden door "u zoekt het zelf maar uit".
Door de storing reden er circa twee uur geen treinen tussen:
- Haarlem – Alkmaar – Hoorn
- Zaandam – Alkmaar – Den Helder
- Zaandam – Hoorn – Enkhuizen
- Amsterdam Centraal – Haarlem – Leiden (wel tussen Amsterdam Centraal – Schiphol – Leiden)
- Amsterdam Centraal – Haarlem – Zandvoort
Alhoewel de storing rond zeven uur verholpen was, bleef het treinverkeer ernstig vertraagd. Pas woensdag zal het treinverkeer weer volledig volgens het spoorboekje verlopen, zo is de verwachting.