Stadler kan hogesnelheidstrein in twee jaar maken
De ervaren Zwitserse treinfabrikant Stadler kan binnen twee jaar treinen bouwen, die snelheden kunnen behalen van 200 kilometer per uur. De fabrikant heeft ook een trein op de tekentafel die 249 kilometer per uur kan, praktisch net zo snel als de Fyra V250.
Dat zegt Erik van der Staak – adviseur van Stadler in Nederland – tegenover Treinreiziger.nl. Hij merkt daarbij wel op dat de fabrik geen garantie kan geven dat de trein ook binnen twee jaar toegelaten zal worden op het Nederlandse spoor. "Voor de homologatie binnen die periode willen ze niet alleen verantwoording dragen. NS en NMBS zouden dan eveneens commitment moeten nemen" aldus Van der Staak. NS gaat er vanuit dat nieuwe treinen voor de hogesnelheidslijn pas vanaf 2020 geleverd kunnen worden.
-40 graden
Stadler heeft voor de Noorse spoorwegen (NSB) al vijftig treinen gemaakt die 200 kilometer per uur kunnen (speciale versie van de populaire FLIRT-treinen). Als NS ook dergelijke treinen bestelt, hoeft het spoorbedrijf niet meer bang te zijn voor problemen met winterweer. De treinen kunnen namelijk tegen temperaturen van min 40 graden Celsius.
Snelle levering
De Noorse treinen rolden 2,5 jaar na besteling uit de fabriek. Een jaar later werden de treinen ook daadwerkelijk in reizigersdienst ingezet. Ter vergelijking: bij de Fyra V250 heeft dat proces 8 jaar geduurd. Ook andere fabrikanten halen vaak niet de 2,5 jaar van Stadler. Zo zullen de Siemens-treinen voor Eurostar waarschijnlijk medio 2015 in dienst komen, terwijl deze in 2010 besteld werden.
Goedkoper
Met de order was zo´n 640 miljoen Zwitserse frank gemoeid, ofwel zo´n 10 miljoen euro per treinstel. Dat is veel goedkoper dan de Fyra (ca 20 miljoen per stuk). Daar staat tegenover dat een Noors treinstel maximaal 235 reizigers kan vervoeren, amper de helft van de V250.
Dubbeldekkers
De Noren zijn tevreden met Stadler: ze hebben inmiddels een vervolgserie besteld. Ook op de Oostenrijkse Westbahn rijden treinen van Stadler met een snelheid tot 200 kilometer per uur. Het gaat hier om zesdelige dubbeldekkers van het type Kiss, die een capaciteit bieden van 500 zitplaatsen. Dat is iets minder dan de Fyra.
249 kilometer per uur
Voor de Zwitserse spoorwegen is Stadler in de race met treinstellen die 249 kilometer per uur kunnen. "Als de trein 250 km/h zou rijden, dan zou hij in een ander toelatingsregime vallen. Daar heeft Stadler nu geen belangstelling voor" vertelt Van der Staak. Mocht SBB deze treinen bestellen bij Stadler, dan zullen de treinen grensoverschrijdend worden ingezet in Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Italië.
Abellio
NS-dochter Abellio heeft al eens eerder treinen besteld bij Stadler. Deze worden ingezet in Duitsland. Vorige week werd bekend dat Stadler opnieuw treinen gaat maken voor Abellio. Deze moeten vanaf 2017 ingezet worden tussen Arnhem en Düsseldorf.
Hogesnelheidslijn
Voor de hogesnelheidslijn hoopt NS tweedehands hogesnelheidstreinen te kunnen kopen. Als dat niet lukt, kan de ervaring van de Zwitsers interessant worden. NS gaat er zelf vanuit dat nieuwe hogesnelheidstreinen pas vanaf 2020 kunnen gaan instromen in de reizigersdienst. Binnen Nederland wil het bedrijf op de hogesnelheidslijn nieuw intercity-materieel inzetten, met snelheden tot 200 kilometer per uur. Dat nieuwe materieel zou per 2022 kunnen instromen, aldus NS.