fbpx

Spoorse samenwerking in OCCR mag van NMa

10 mei 2011 23:43

Pro Rail mag met spoorvervoerders blijven samenwerken in het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) om storingen of ongevallen op het spoor snel op te lossen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) onderzocht of kleinere vervoerders door de samenwerking niet worden benadeeld. De conclusie is dat dit niet het geval is.

De NMa juicht de samenwerking toe omdat reizigers en goederenvervoerders er voordeel van hebben. Door de samenwerking lopen zij namelijk minder vertraging op. "Maar alle spoorvervoerders moeten wel op dezelfde manier worden behandeld."

Vrees
Prorail zat voorheen samen met de NS in een staatsbedrijf. Daarom zou de vrees kunnen bestaan dat het de NS vanuit het samenwerkingscentrum bevoordeelt. Als er door een ongeluk nog maar één spoor beschikbaar is, zou Prorail bijvoorbeeld kunnen besluiten dat alleen de NS nog over dat spoor mag rijden en de concurrenten niet.

Monitoren
"Dergelijke voorvallen zijn we gelukkig niet tegengekomen, anders hadden we zeker actie moeten ondernemen", zegt een woordvoerder van de NMa. De autoriteit blijft de situatie wel in de gaten houden.

Verdachte
Reizigersvereniging Voor Beter OV vindt het onderzoek van de NMa ongepast. "Het feit dat betrokkenen bij de totstandkoming van het OCCR zelfs als verdachte zijn gehoord is op zich schokkend" zegt woordvoerder Rikus Spithorst. "Het OCCR zorgt voor bundeling van krachten op één locatie, dat is een verbetering. Dat mensen die zich met hart en ziel inzetten voor een beter spoorsysteem dus opeens verdachte heten, is een voorbeeld van uit de hand gelopen achterdocht" aldus Spithorst

Achtergrond
Het OCCR werd opgericht vanwege een grote storing in 2005 op de treinleiderspost in Utrecht. Door die storing lag het treinverkeer een dag plat. Het OCCR moet dergelijke incidenten sneller oplossen. Sinds oktober 2010 is het centrum officieel in gebruik.