fbpx

Spoor Zwolle bestaat 150 jaar

07 jun 2014 9:11

25 jaar na de eerste trein van Nederland, kreeg ook Zwolle een trein. Op 6 juni 1864 werd de spoorlijn Kampen – Zwolle – Utrecht geopend. Ter gelekenheid van het 150-jarig bestaan was er zaterdag op station Zwolle een publieksdag, die werd georganiseerd door NS, ProRail, gemeente Zwolle en provincie Overijssel. De dag trok zo´n 8.000 bezoekers.

  • Heb je foto´s van de publieksdag in Zwolle? Mail ze naar redactie@treinreiziger.nl.
  • Ook interessant: dvd-box 175 jaar spoor

"Het was een succes en de opkomst boven verwachting´´, aldus een woordvoerder. Spoorbeheerder ProRail liet zien hoe een ontspoorde trein weer op de rails gezet wordt. De spoorbeheerder bracht daarvoor speciale treinen naar het emplacement in de wijk Assendorp, waar vroeger vooral spoorwegpersoneel woonde.

In de Nedtrainloods bij het NS-station in Zwolle was het verleden, heden en de toekomst van het spoor te bekijken. Er was onder andere ruim 100 vierkante meter modelspoorbaan. Kinderen konden in minitreinen een ritje maken.

Voor de publieksdag waren onder andere vier locomotieven  van Belgische, Franse en Duitse makelij van het Zwolse spoorbedrijf LOCON aanwezig. Ook een oude dieseltreinstel (Plan U treinstel 121 uit 1961) van stichting Historisch Dieselmaterieel zou komen. Dat treinstel deed ooit dienst tussen Zwolle en Emmen. Uiteindelijk is dit treinstel niet op de publieksdag gekomen.

150 jaar na opening van de eerste spoorlijn is Zwolle inmiddels uitgegroeid tot één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. ProRail is bezig om de stationsomgeving in Zwolle te renoveren. Zaterdag kunnen bezoekers ook een kijkje nemen bij de nieuwe reizigerstunnel, die op dit moment wordt gebouwd. Er zijn rondleidingen over de bouwplaats.

De foto´s zijn van Marten Tacoma en Daniël de Ruig

Foto´s Daniël de Ruig:

 

 

Foto´s Marten Tacoma: