SP wil alle nachttreinen behouden
11 sep 2013 13:30
Het aantal nachttreinen moet gehandhaafd blijven, ook in de nieuwe dienstregeling. Dat eist Tweede Kamerlid voor de SP Farshad Bashir. Het parlement praat donderdag over het spoor. Bashir vreest over een paar maanden ´uitkleding´ van het nachtnet.
Wegens onderhoudswerkzaamheden rijden er dan onder meer tussen Schiphol en Amsterdam CS minder nachttreinen. Ook gaan er minder nachttreinen rijden naar Delft. ProRail maakt er maar "een potje van door het hele spoor in de nacht af te sluiten´´ voor onderhoud, moppert de SP´er. "Dit is niet acceptabel. ProRail kan het onderhoud ook slimmer uitvoeren zonder dat het halve land stilgezet wordt.´’
Auto
"De trein moet een goed alternatief zijn voor de auto. Daar werken deze plannen wederom niet aan mee´´, benadrukt Bashir verder.
Veiligheid
Per ingang van de nieuwe dienstregeling – 15 december 2013 – gaan er op drie nachten per week (maandag, dinsdag, woensdag) geen treinen meer rijden tussen Amsterdam en Schiphol. Volgens ProRail is dat nodig om tijdens werkzaamheden de veiligheid te garanderen. Op dit moment rijden de treinen tijdens werkzaamheden over één spoor. Vorig jaar botste bij Amsterdam twee treinen bij werkzaamheden op elkaar. Voor ProRail reden om de veiligheidseisen aan te scherpen.
Doorgeslagen
Het gevolg is wel dat er minder nachttreinen kunnen rijden. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor beter OV stelde eerder al dat ProRail daarmee te ver doorslaat. "De doorgeslagen veiligheidsregels bij ProRail jagen passagiers de trein uit. Die mensen kiezen in veel gevallen dan voor de veel gevaarlijker auto" aldus woordvoerder Rikus Spithorst.
Schiphol niet blij
Ook de luchthaven Schiphol is niet blij met het besluit van ProRail. ProRail wijst erop dat het maar om een klein aantal treinen gaat (24 treinen per week), in vergelijking met de bijna zesduizend treinen die de luchthaven wekelijks aandoen. Maar volgens de luchthaven gaat het nog altijd om achthonderd passagiers per nacht. "Essentieel is straks of de informatie helder is. Ook moet er hoogwaardig alternatief busvervoer zijn. Bij de werkzaamheden in juli hadden we al overvolle bussen op Schiphol´ aldus een woordvoerder van de luchthaven eind augustus.
Alternatieven
Volgens de redactie van Treinreiziger.nl is het zinvol om alternatieven te onderzoeken. Redacteur Hildebrand van Kuijeren: "Je kan wellicht één trein laten pendelen tussen Amsterdam en Schiphol. Een kans op een treinbotsing met één pendeltrein is nihil. Voor een botsing zijn immers twee treinen nodig". Eén pendeltrein is voldoende, omdat er ´s nachts slechts één trein per uur rijdt naar de luchthaven.
Baanmedewerkers
ProRail ziet echter weinig in de aangedragen suggestie. De spoorbeheerder zegt dat het ook gaat om de veiligheid van de baanmedewerkers die langs het spoor werken. De afstand tussen de twee sporen zou onvoldoende zijn om werkers echt goed af te schermen van langsrijdende treinen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl