Rover wil compensatie gedupeerde Limburgse reizigers
27 jan 2017 10:36
Rover wil compensatie voor Limburgse reizigers die fors duurder uit zijn sinds de komst van Arriva. Door het ontbreken van integrale bus-/treinabonnementen kunnen reizigers een flinke rekening gepresenteerd krijgen, schrijft Rover aan Arriva en de provincie Limburg. Ook is de samenreiskorting op de regionale stations niet meer verkrijgbaar.
Sinds de komst van Arriva in Limburg krijgt Rover opvallend veel klachten over tarieven. Door de andere opbouw van het openbaar vervoer zijn reizigers die voorheen een langere afstand met de bus aflegden, nu vaak aangewezen op een combinatie van bus en trein. En dit kan prijzig uitvallen. Hoewel Arriva zowel de bus als de regionale trein in Limburg in handen heeft, biedt de vervoerder in tegenstelling tot voorganger Veolia geen integrale abonnementen aan.
Abonnementhouders die voorheen bij Veolia een integraal sterabonnement voor bus en trein hadden, zijn hierdoor ook slechter af. Hadden zij voorheen slechts één abonnement nodig voor een reis per bus en trein in Zuid-Limburg, nu moeten zij voor de bus en de trein aparte abonnementen kopen. Dit betekent voor abonnementhouders een prijsverhoging van enkele tientjes tot meer dan 100 euro per maand. Rover wil dat Arriva snel met een integraal abonnement komt of voordelige combinaties van bus en trein gaat verkopen.Rover vraagt Arriva en de provincie Limburg om de bestaande overgangsregeling bekend te maken aan reizigers, die worden hier nu onvoldoende op gewezen.
Ook wil Rover compensatie voor reizigers die recht hadden op samenreiskorting, maar hiervan geen gebruik konden maken. Sinds de NS-kaartautomaten zijn vervangen door kaartautomaten van Arriva, is op een aantal stations geen samenreiskorting meer te verkrijgen. Houders van een kortingskaart kunnen zich daardoor genoodzaakt zien een vol-tarief kaartje te kopen voor hun mede-reiziger(s). Rover roept Arriva op samenreiskorting zo snel mogelijk beschikbaar te maken op de automaten.
Foto: Stefan Geertsen
Sinds kort hebben wij gemerkt dat wij voor een rit met de trein van Venlo naar Tegelen bij Arriva €1.40 betalen terwijl ns aangeeft dat we €1.09 zouden moeten betalen met ons daluren abonnement.
Heb met klantenservice van Arriva gebeld maar konden niet aangeven wat de oorzaak van het verschil is, weten jullie het antwoord?
met vriendelijke groet
Jan