Reizigersorganisaties brengen openheid treinvertragingen
07 dec 2013 18:14
Voor het eerst kunnen treinreizigers per trein de vertragingskans voor hun reis inschatten. Die gegevens zijn gepubliceerd op Spoormonitor.nl, een gezamenlijke website van Treinreiziger.nl, Voor Beter OV en Rover. Uit de monitor blijkt dat treinen vooral na middernacht vaak te laat zijn. Reden hiervoor is vaak het wachten op laatste aansluitingen. Overdag is de trein van 18:54u van Amsterdam Sloterdijk richting Lelystad Centrum het vaakst te laat. Die trein had de afgelopen negen maanden op veertig procent van de werkdagen een vertraging van vijf minuten of meer.
- Ga naar Spoormonitor.nl (actuele vertrektijden met historische vertragingskans)
- Zie ook: Tweede Kamer wil minder vertragingen tijdens spits
De reizigersorganisaties hebben de afgelopen negen maanden de actuele vertrektijden van 82 stations gelogd. Op grond van die logs berekent spoormonitor.nl de vertragingskans per trein en station. Stations waar veel treinen aan hun rit beginnen scoren goed. Amsterdam Zuid is het slechtst scorende station met intercitystatus.
Fyra
De kans op een lange vertraging heeft de reiziger vooral bij de Fyra Amsterdam – Breda. Op werkdagen heeft 8 procent van de Fyra’s een vertraging van minimaal tien minuten, of valt deze uit. Bij Sprinters – zoals NS stoptreinen tegenwoordig noemt – is de kans op een grote vertraging juist het kleinst. Regionale lijnen, geïsoleerd van het hoofdrailnet, scoren het beste. Zo rijdt de meest punctuele Sprinter tussen Zwolle en Kampen.
Aansluitingen
De reizigersorganisaties hadden ook graag in beeld gebracht welke aansluitingen gehaald en gemist worden. “Want het gaat ons erom dat de reiziger zo stipt mogelijk op zijn eindbestemming komt. Als een trein blijft wachten op een aansluitende trein en daardoor iets later is, vinden wij dat prima”, verklaart een woordvoerder namens de drie organisaties.
Verschillen
Het is voor het eerst dat de drie met een gezamenlijk initiatief komen. In de toekomst willen de partijen kijken of ze vaker de handen ineen kunnen slaan. De cijfers op spoormonitor.nl komen overigens niet precies overeen met de punctualiteitscijfers van NS en ProRail. Dat komt doordat de monitor de punctualiteit berekent bij vertrek, terwijl NS en ProRail kijken of een trein op tijd aankomt.
Goede indicatie
Een ander verschil is dat de monitor alleen de verwachte vertragingsduur vlak voor vertrek registreert, terwijl de officiële cijfers worden berekend op basis van de daadwerkelijk gerealiseerde aankomsttijd. De cijfers geven echter een behoorlijke indicatie van de punctualiteit per traject; daar heeft de reiziger meer baat bij dan cijfers over de gemiddelde punctualiteit van alle treinen tussen Delfzijl en Vlissingen, die weinig zeggen over de kwaliteit per traject.