Politiek: NS moet eerst zelf bezuinigen voor prijsverhoging
12 sep 2013 13:29
Veel politieke partijen vinden dat de Nederlandse Spoorwegen eerst moet proberen te snijden in eigen vlees te snijden, voordat de treintarieven worden verhoogd. Daarmee reageren de politieke partijen op het voornemen van NS om volgend jaar het treinkaartje 3,4 procent duurder te maken. Staatssecretaris Mansveld is van voornemens in te stemmen met de verhoging.
Vanaf 2015 stijgt de gebruikersvergoeding voor het spoor. Die verhoging van zo´n 30 miljoen euro is het gevolg van bezuinigingen van kabinet Rutte I en mag volgens de concessievoorwaarden aan de reiziger worden doorberekend. De meeste politieke partijen zijn daar niet blij mee. Met name de SP en het CDA zijn fel tegen duurdere treinkaartjes, maar ook regeringspartij VVD wil dat NS eerst zelf gaat bezuinigen.
Reorganiseren
CDA´er Sander de Rouwe zei dat hij bijna van zijn stoel viel toen hij hoorde dat NS de treinkaartjes gemiddeld 3,4 procent wil verhogen. Hij vindt dat de NS eerst maar eens in eigen huis moet reorganiseren en snijden in de overhead om de kosten te drukken.
Krokodillen tranen
Volgens de PvdA huilt het CDA echter krokodillen tranen, omdat het CDA zelf tijdens Rutte I heeft ingestemd met de hogere gebruikersvergoeding. "Wij maken ons nog druk op deze prijsverhoging", reageerde de Rouwe. "Het kan doorberekend worden in het treinkaartje. Maar dat betekent nog niet dat dit ook moet gebeuren."
Cultuuromslag
Het CDA kreeg bijval van de VVD, bij monde van Kamerlid Betty de Boer. "We moeten niet zomaar alles direct doorschruiven naar de reiziger. NS moet eerst kijken of er in eigen vlees gesneden kan worden. Misschien vraagt dat om een cultuuromslag in de sector", aldus de VVD´er. De VVD´er erkende echter ook dat NS de duurdere gebruikersvergoeding mag doorberekenen aan de reiziger. De partij zal daarom waarschijnlijk een prijsverhoging niet tegen houden.
Mansveld akkoord
Mansveld is niet van plan de prijsverhoging tegen te houden, omdat deze volgens de concessievoorwaarden is toegestaan. Wel komt de prijsstijging al een jaar eerder, omdat NS de hogere gebruikersvergoeding stapsgewijs wil doorvoeren. Mansveld wil ook daar toestemming voor geven, om te voorkomen dat het treinkaartje in 2015 in één keer veel duurder moet worden.