OV-Loket: Nog steeds veel klachten over OV-chipkaart
23 aug 2016 9:19
De OV-chipkaart is nog niet perfect. Er is sinds de introductie in 2008 het nodige verbeterd, maar reizigers hebben nog steeds klachten over de kaart. Dat meldt het OV-loket in haar kwartaalrapportage.
De klachten hebben bijvoorbeeld betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden voordat de kaart kan worden gebruikt, op de procedures als saldo teruggevraagd moet worden en op kortingsabonnementen die niet altijd herkend worden.
Een nieuwe OV-chipkaart kost 7,50 euro en het vervangen van een defecte, verloren of gestolen kaart 11 euro. Het OV-loket heeft al eerder gevraagd om een heroverweging van dit bedrag, maar nog zonder succes. Het blijft een onderwerp waar klachten over binnen blijven komen, bijvoorbeeld van reizigers die incidenteel gebruik maken van het openbaar vervoer, zegt het OV-loket.
Verder is het OV-loket van mening dat het reizigers te moeilijk gemaakt wordt om het saldo van een verlopen OV-chipkaart terug te krijgen. Dat kan bij een bedrag hoger dan 30 euro niet geregeld worden bij een balie op een station: de kaart moet dan worden opgestuurd. Wie dat niet tijdig doet, is het geld volledig kwijt.
Er komen bij het OV-loket nog altijd klachten binnen over abonnementen die op OV-chipkaarten staan. Zo blijkt nogal eens dat abonnementen geblokkeerd worden als er problemen zijn met het automatisch opladen van de kaart.
Wij durven de P&R parking bij Alexandrium rotterdam niet meer te gebruiken omdat hij onze OV pas niet herkent na gebruik van onze kaart na een vrijreisdag. Wij zijn al diverse keren bedrogen uit gekomen, vorige keer was er zelfs ineens saldo van de kaart verdwenen nadat we hem ervoor hielden.
Het zou gratis moeten zijn.