Oud-topman NMBS: Geef AnsaldoBreda tweede kans met Fyra
22 jun 2013 15:48
Nederland en België moeten de Fyra-treinen een tweede kans geven. Dat vindt Karel Vinck, de vroegere baas van de Belgische spoorwegen. Hij wil treinbouwer AnsaldoBreda de tijd geven om de hogesnelheidstreinen te repareren. Als het bedrijf daar niet in slaagt, kan de bestelling altijd nog worden ingetrokken. Dat zei Vinck vrijdagavond in het programma Terzake van de Vlaamse omroep VRT.
Vinck was ongeveer 10 jaar geleden bestuursvoorzitter van de spoormaatschappij NMBS, toen het bedrijf met NS besloot om de Fyra-treinen te kopen. Hij zegt dat hij niet heeft gefaald. De treinen die AnsaldoBreda heeft geleverd, noemt Vinck echter onacceptabel.
Spoorrechtadvocaat Viola Süto zei eerder al tegenover BNR Nieuwsradio dat de Fyra-treinstellen wel erg snel aan de kant zijn gezet. Süto: "De voorman van AnsaldoBreda lijkt niet erg serieus genomen te worden. Terwijl het materieel dat hij heeft op het Nederlandse spoor is toegelaten. Dat is gekeurd door een Notified Body. Dat is goedgekeurd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. ProRail heeft er iets van gevonden. Dat zijn niet de minste partijen. Daar zit veel kennis en kunde. Dat is allemaal in het voordeel van het standpunt van AnsaldoBreda."
De topman van AnsaldoBreda herhaalt zaterdag in NRC Handelsblad dat de fabrikant moest praten met ´incompetente´ mensen van NS Financial Service, de Ierse dochter van NS die de treinen formeel heeft gekocht. Tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer had Maurizio Manfellotto al dezelfde kritiek geuit.
Desgevraagd liet een NS-woordvoerder aan NRC Handelsblad weten dat AnsaldoBreda op 3 juni schriftelijk is geïnformeerd over "ons standpunt ten aanzien van de commerciële inzetbaarheid van de V250." Hij zei, met het oog op het kort geding vrijdag van AnsaldoBreda tegen NS, geen antwoord te kunnen geven op de vraag of het contract al formeel is opgezegd.