Oplossing hogesnelheidslijn kost nog meer tijd
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) heeft nog meer tijd nodig om tot een oplossing te komen rondom High Speed Alliance (HSA), exploitant van de hogesnelheidslijn Fyra. De minister verwacht in het najaar meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. Dat schrijft ze maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Begin dit jaar werd bevestigd dat HSA inderdaad financiële problemen heeft. Volgens NRC was al lang voordat de eerste trein reed bekend dat het bedrijf waarschijnlijk financiële problemen zou krijgen. Sinds september 2009 rijdt HSA met passagiers over de HSL-Zuid, de voor hoge snelheden geschikte spoorlijn die Schiphol met Antwerpen verbindt via Rotterdam en Breda. De verwachte omzet ligt echter beduidend lager dan van tevoren geraamd, vooral door lagere reizigersaantallen. Inmiddels vervoert Fyra steeds meer reizigers, doordat de toeslagen zijn verlaagd.
De minister verwachtte aanvankelijk rond de zomer met een oplossing te kunnen komen. Begin september meldde ze echter dat haar zoektocht hiernaar nog niet was voltooid. Daarop verzocht de Tweede Kamer voor Prinsjesdag met maatregelen te komen, maar ook dat gaat niet lukken.
"Uw verzoek om voor Prinsjesdag met een maatregelenpakket te komen interfereert met het zorgvuldige proces waarin ik nu zit", schrijft de minister de dag voor de derde dinsdag van september. Schultz stelt dat sprake is van grote financiële belangen die op het spel staan. Ondertussen staat het belang van de reiziger en de belastingbetaler volgens haar voorop.
Een optie die het ministerie onderzoekt is de concessie hoofdrailnet en hogesnelheidslijn samen te voegen. Daardoor zouden hogesnelheidstreinen over het bestaande spoor door kunnen rijden. Mocht het zover komen, dan dreigt Arriva naar de rechter te stappen. Immers, HSA – onderdeel van NS – zou dan beloond worden voor het wanbeleid.
(c) Novum, Foto: (c) Peter Boere