NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden
01 jul 2014 14:38
Vanaf de dienstregeling 2016 wil NS de intercity Den Haag – Venlo vervangen door een snelle intercity Den Haag – Eindhoven via de HSL. Dordrecht dreigt daardoor een intercity richting Breda te verliezen. Tegenover Mansveld heeft NS echter aangegeven dat NS ook in de toekomst een intercity via Dordrecht naar Breda wil aanbieden.
"Het streven van NS en de regio is om naast de sprinterverbindingen tussen Dordrecht en Breda minimaal een uursverbinding met een intercity te realiseren. Hiervoor zijn op dit moment nog verschillende oplossingsrichtingen in beeld" schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.
"Eén daarvan is het aanpassen van het Fyra-alternatief, waarbij één of twee van de in totaal vijf geplande HSL-treinen tussen Rotterdam en Breda via Dordrecht rijden. De concept-ontwerpvervoerconcessie sluit de mogelijkheden hiertoe niet uit" aldus de Staatssecretaris in de brief. ook andere mogelijkheden worden onderzocht. De enige trein die in uursfreuentie via de HSL naar Breda gaat rijden, is de Benelux. Onduidelijk is welke van de HSL treinen mogelijk via Dordrecht blijft rijden.
Zodra de trein Den Haag – Venlo wordt ingekort tot Eindhoven, komt er een nieuwe intercity vanuit de richting Amsterdam via Utrecht Centraal naar Venlo. In de brief wordt niet duidelijk of die trein er moet komen in aanvulling op de bestaande intercity´s, of in plaats van één van de bestaande intercity´s. Als de trein in aanvulling van het bestaande treinaanbod komt is er sprake van Spoorboekloos rijden. Voor zover nu bekend is het echter per 2017 het plan om van start te gaan met spoorboekloos rijden.
Verder gaan de NMBS en de NS opnieuw kijken of de trein Charleroi – Essen verlengd kan worden. In de toekomst dreigt Roosendaal namelijk de snelle verbinding met Antwerpen te verliezen. Dat komt doordat de Benelux in de toekomst via Breda gaat rijden. Verder zijn NS en NMBS nog bezig met een onderzoek naar een snellere stoptrein Roosendaal – Antwerpen.