fbpx

NS wil compensatie voor extra Syntus sneltrein

Vanaf december neemt Syntus de treindienst Zwolle –  Enschede over. Vanaf dat moment moet er ook één keer per uur een sneltrein gaan rijden tussen beide steden. De Nederlandse Spoorwegen willen daaraan alleen meewerken als het bedrijf daarvoor financieel gecompenseerd wordt.

Door de extra sneltrein moet NS namelijk haar dienstregeling aan gaan passen. "Integraal leidt de mogelijke aanpassing van de dienstregeling (inclusief de toevoeging van de extra sneltrein) tot een groei van het aantal reizigers in Twente. Voor NS is het reizigerssaldo negatief, terwijl de kosten als gevolg van leeg materieel ritten en de extra rijtijd voor NS-treinen fors toenemen" schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties.

Zo moet de Sprinter Apeldoorn-Almelo-Enschede tijdens de spitsuren in Almelo één keer per uur ingehaald worden door de sneltrein van Syntus en door een goederentrein. Dit leidt tot een haltering van 13 minuten te Almelo, en daarmee uiteindelijk 11 minuten reistijdverlenging voor reizigers die in de doorgaande Sprinter over Almelo heen richting Enschede willen reizen. 

Reizigers voor Hengelo en Enschede kunnen wel overstappen op de sneltrein van Syntus.Doordat de spits-Sprinter fors trager wordt, komt ook de intercity in de knel. Die trein wordt daardoor 2 minuten langzamer in de spits. In de richting van Apeldoorn hoeft de spits-Sprinter in Almelo alleen de Syntus sneltrein doorgang te verlenen, waardoor de extra reistijd in die richting beperkt blijft tot 6 minuten.

In de daluren rijdt NS een Sprinter Apeldoorn – Almelo, die daarna weer terug gaat naar Apeldoorn. In 2018 is er in geen capaciteit om in Almelo te wachten, daarom moet de trein door gaan rijden naar Hengelo. Reizigers kunnen echter niet mee naar Hengelo, omdat de trein daar niet langs het perron kan stoppen en op een zijspoor moet keren. 

Vanwege de nadelige effecten voor NS, wil het spoorbedrijf compensatie. "NS is daarom alleen akkoord met deze dienstregelingsvariant indien NS gecompenseerd wordt voor de financiële gevolgen. Indien deze overeenstemming niet wordt gevonden zal NS de dienstregeling conform 2017 als
capaciteitsaanvraag indienen" schrijft het spoorbedrijf in de brief aan consumentenorganisaties.

Foto: De stoptrein Zwolle – Enschede. Deze trein wordt nu nog door NS verzorgt, maar vanaf december door Syntus.

0 0 stemmen
Artikel waardering
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arco Sierts
7 jaren geleden

Waarom (belasting)geld inzetten voor een slechter NS-product??? Waarom
zetten NS en de andere partijen zich niet in voor een BETER product?!
Dit is werkelijk de wereld op zijn kop! Heeft nou echt niemand van de
betrokken partijen het in zich om een win-win-oplossing te ontwikkelen,
waarbij zowel NS als Syntus een aantrekkelijker en beter renderend
product kan rijden? Is dat niet hetgeen de belastingbetaler van de
spoorsector verwacht?

Arco Sierts
7 jaren geleden
Antwoord aan  Arco Sierts

Misschien dan toch maar ‘es overwegen om (vrijblijvend &
no-cure-no-pay) een externe adviseur te vragen die dergelijke
vraagstukken bewezen succesvol kan oplossen…