NS werft jaarlijks 250 machinisten
26 jan 2016 14:24
Jaarlijks neemt NS 250 (aspirant-)machinisten aan. Ook de komende jaren verwacht het spoorbedrijf een vergelijkbaar aantal nieuwe machinisten nodig te hebben. Het spoorbedrijf zoekt nieuwe machinisten, omdat een deel van de huidige machinisten met pensioen gaat.
De zoektocht loopt ook omdat NS de komende jaren meer treinen wil laten rijden, en omdat sommige machinisten kiezen voor een andere baan. Volgens NS is er geen sprake van een tekort aan machinisten, zoals NOS dit weekend suggereerde.
Om voldoende machinisten te werven werkt NS samen met het reguliere onderwijs. Bij het ROC in Amsterdam en het STC in Rotterdam zijn er al opleidingen voor machinist, in Twente komt er ook nog een opleiding bij. Maximaal dertig mensen per jaar kunnen bij het ROC Twente in Zwolle aan de opleiding meedoen.
NS heeft in totaal ruim drieduizend machinisten in dienst om alle treinen te kunnen laten rijden.
Trein ongelukken rollen het nieuws binnen. Taiwan, Marokko etc.
HOE VEILIG IS DE NEDERLANDSE TREIN?
Machinisten werken soms lange dagen, en langs het spoor staat het vol met zendmasten. Het rijdende metalen vehicle verspreid de binnenkomende straling van zendmasten op een niet onderzochten manier. Het is een zee van straling waarin, de machinist dus de hele dag vertoeft. Daarnaast nog de honderden passagiers met mobieltjes die als gekken pulsen naar masten.
Hoe groot is de kans dat de 3.000 machinisten in Nederland electromagnetisch symptomen krijgen? Zeg maar gerust: GROOT. Er heerst echter ook bij de NS een cultuur, waardoor men liever niet al te open is over zijn/haar vreemde ervaringen, en gezondheidsproblemen.
De NS zelf is druk bezig om haar 3G over te zetten naar 4G in de treinen. Zij werkt dus actief mee met het gevaarlijker maken van treinen voor de machinisten, en daarmee voor de reizigers.
Hier een link naar informatie, die meer inzicht geeft over straling in de trein. https://www.slimmerwifi.nl/…/wifi-in-de-trein-zuigt-maar-wa…
Het Duitse RTL kanaal heeft goed onderzoek laten doen naar de invloed van straling op de hersenen van bestuurders van hybride auto’s (met wifi, en wlan). De hersenen raken totaal overprikkeld. https://youtu.be/P_CazTB_zas
Zelf heb ik al vaker gemaild naar de NS. In die zin kunnen ze niet zeggen: “wir haben das nicht gewust”.
Hoe veilig is de trein in Nederland? Heel veilig. In landen als Marokko en Taiwan hebben ze geen dodeman, ATB, ERTMS, etc. Te hard rijdende treinen worden hier automatisch stilgezet, wat ook gebeurt als de machinist onwel wordt. Verder is al jarenlang bewezen dat de hele stralingscomplottheorie flauwekul is. Daarbij: niet alleen machinisten maar ook automobilisten zijn constant blootgesteld aan diezelfde straling, van zendmasten, van hun eigen mobiel en tomtom, en van apparaten van medeweggebruikers. En een te hard rijdende auto of een auto met flauwgevallen chauffeur wordt, in tegenstelling tot een trein, niet automatisch stilgezet.